מי מפסיד מהעלאת המכסים על פלדה ואלומיניום? רמז: לא סין

השווקים מאותתים: בעלי הברית של ארה"ב והצרכנים יהיו הנפגעים העיקריים

הנשיא טראמפ עם נשיא סין שי ג'ינגפינג / צילום: רויטרס, Thomas Peter
הנשיא טראמפ עם נשיא סין שי ג'ינגפינג / צילום: רויטרס, Thomas Peter

ההתחייבות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להטיל מכסים חדשים על יבוא פלדה ואלומיניום לארה"ב לא צפויה לפגוע בעיקר במי שהוא חשב לפגוע.

תשובת שוק המניות להודעת טראמפ הייתה מאלפת מבחינה זו. חוזי הפלדה העתידיים המריאו, יחד עם מחירי המניות של יצרני פלדה אמריקאיים גדולים כמו יו.אס סטיל ביום ה'. מניות יצרני פלדה מקנדה ומדרום קוריאה התממשו בשיעורים חדים. מניות של יצרניות סיניות ירדו גם כן, אבל בשיעורים צנועים יותר. חוזי הפלדה הסינים בקושי הגיבו.

מה זה אומר לנו? שקודם כול, לא סין תשלם את המחיר הגבוה ביותר של המכסים האמריקאיים, אלא בעלות ברית של ארה"ב, כמו קנדה ודרום קוריאה. ארה"ב ייבאה בעבר כמויות גדולות של פלדה סינית, אבל היבוא הזה ירד מאוד בזכות מכסים ספציפיים שכבר קיימים. ב-2008, סין ייצאה לארה"ב פלדה ועפרות ברזל בשווי 2.7 מיליארד דולר. ב-2017 היבוא הזה הסתכם ב-637 מיליון דולר בלבד. שלוש יצואניות הפלדה הגדולות לארה"ב בינואר-ספטמבר 2017 היו קנדה, ברזיל וקרום קוריאה.

יצרניות הפלדה בסין מצליחות למדי, מסיבות שאין להן קשר לנשיא טראמפ. סגירה כפויה של כבשני פלדה פרטיים בסין בשנה וחצי האחרונות, במטרה לשפר את מצבן הכספי של ענקיות הפלדה הממלכתיות שמתחרות בהם, השיגה את מטרתה: שולי הרוח לפני מס של Hesteel ברבעון השלישי בשנה שעברה עלו ל-4%, שיא מאז המשבר הפיננסי.

גם בום הבנייה הסיני בשנתיים האחרונות מחזיר פלדה לסין. יצוא מוצרי הפלדה הסיניים לחו"ל בינואר הסתכם ב-3.5 מיליון טון בלבד, שפל מאז 2013. המדיניות הפנים-סינית ומחזור הבנייה שלה, ולא טראמפ, ימשיכו להכתיב את גורלן של ענקיות הפלדה הסיניות.

המפסידות הבולטות האחרות מייקור מחירי הפלדה המיובאת יהיו יצרניות המיכון והציוד הגדולות בארה"ב, והצרכנים האמריקאיים.

10 יצואניות הפלדה הגדולות לארהב
 10 יצואניות הפלדה הגדולות לארהב

האמריקאי הממוצע עלול למצוא את עצמו ניזוק בדרך לא צפויה: שדולת תעשיית הבירה בארה"ב קראה בעקבות הודעת טראמפ לפטור מהעלאת המכס על יריעות האלומיניום שמשמשות לייצור פחיות של בירה ומשקאות קלים.

עד להעלאת המכסים בפועל השבוע צפוי עוד מבול הודעות כאלה של שדולות תעשייה שונות שידרשו לפטור אותן מהמכסים החדשים, שאמורים כביכול להגן על הביטחון הלאומי האמריקאי.

כמה חברות וסקטורים מקבלים בהחלט הגנה חדשה. האם הגיאופוליטיקה או הכלכלה האמריקאית יתחזקו? זו כבר שאלה אחרת.