יו"ר הרשות השנייה: אגף התקציבים עושה עבודה לא מקצועית

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' על התיקונים בנוגע לרשות השנייה בחוק ההסדרים: " אגף התקציבים של האוצר מפשיט את הרגולציה מכל ערך; אני אמרתי לאוצר ולאגף תקציבים: אני אלחם בכם עד זוב דם על פגיעה בערכים"

"אני לא רוצה לפגוע באף אחד, אבל לפעמים אומרים 'ברוך שפטרנו'" - כך התייחסה היום (ג') יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', לעזיבות הלא מעטות שנרשמו בחודשים האחרונים ברשות, שכיום פועלת ללא "קווארום" ועם פחות מ-10 חברי מועצה.

שמאלוב-ברקוביץ', שרואיינה על-ידי עו"ד אלעד מן בכנס שנערך בקרייה האקדמית אונו, נשאלה גם על עזיבת היועצת המשפטית של הרשות, דורלי אלמגור, ואמרה: "היא החליטה לעזוב את תפקידה, נורא מקומם בעיני שיש (לכאורה) את 'שומרי הסף', ויש את 'המושחתים' ששומרי הסף צריכים לשמור עליהם. אני גם שומרת סף. יש לנו היום יועץ משפטי בפועל, אנחנו מאוד מרוצים ממנו, אבל עוד מעט נפרסם מכרז, ומי שהכי מתאים יקבל את התפקיד".

שמאלוב-ברקוביץ' עסוקה בימים אלה בדיונים שנערכים בוועדת הכלכלה בסוגיית פרק בתקשורת בחוק ההסדרים, כשכבר כעת ברור שכמעט כל הצעות הממשלה בתחום, שהיו אמורות לפגוע בסמכויות הרשות, לא ייכנסו לחוק.

יו"ר הרשות התייחסה לכך ואמרה: "חשוב לי מאוד להגיד שאני בעד הורדת רגולציה כלכלית על גופי התקשורת, אבל יש דבר שנקרא ערכיות. כל אחד יכול לפרש את זה בדרך אחרת, ומי שעוקב אחרי הדיונים בכנסת, יכול לראות את זה. אגף התקציבים של האוצר (שמוביל את התיקונים בחוק ההסדרים, י' כ') פשוט עושה עבודה לא מקצועית ומפשיט מכל ערך את הרגולציה".

בהמשך הוסיפה יו"ר שמאלוב-ברקוביץ' בהקשר זה: "אני אמרתי לאוצר ולאגף תקציבים: אני אלחם בכם עד זוב דם על פגיעה בערכים".

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, שדיבר אף הוא בהמשך הכנס, התייחס באופן כללי לדברים ואמר: "אני לא מסכים עם יוליה, החקיקה הזאת נועדה להוריד הרבה מאוד מהרגולציה שאין אותה על אף אחד מכלי התקשורת האחרים. והרשות השנייה, כמו כל גוף אחר, מאוד רוצה לשמר את סמכויותיה".

המראיין, עו"ד מן, הזכיר לשמאלוב-ברקוביץ' כי היא התבטאה בנושא בצורה יותר חריפה ואמרה במהלך אחד הדיונים כי "הופכים את הטלוויזיה לבית זונות"ץ יו"ר הרשות השנייה השיבה על כך: "אני חושבת שהאמירה שלי הייתה מאוד לא אלגנטית, אבל לא יכולתי לתאר את זה בדרך אחרת. אני לא מרוצה מהחלקת הלשון הזאת שהייתה לי".

מן: "גם באוצר אומרים עליכם דברים קשים, שאתם לא מקצועיים ולא יעילים".

"אני מאוד אשמח שיבואו ויגידו לי בדיוק איפה אנחנו לא יעילים. יש פה אנומליה: הגופים שמפוקחים על-ידינו (קשת, רשת וערוץ 10) מממנים את תקציב הרשות השנייה - איפה ראיתם דבר כזה?"

מן: מי צריך לממן?

"האוצר. אני לא מבינה למה הם לא מתקצבים את הרשות השנייה. אנחנו שומעים לא פעם שהגופים המפוקחים זורקים לנו משפטים כמו 'אנחנו מממנים אתכם'. אני אומרת להם 'סליחה, זה חלק מהרישיון', אבל להגיד שזה נורמלי? לא. אחת המטרות בתפקיד שלי היא להעביר את תקציב הרשות השנייה לאוצר".

בהמשך נשאלה שמאלוב-ברקוביץ' על הביקורת הרבה שיש על שני ההליכים האחרונים שנעשו כדי לעצב את שוק הטלוויזיה, "ועדת קיש" ופרק התקשורת בחוק ההסדרים, ואמרה על כך: "יש הבדל גדול בין קיש לבין חוק ההסדרים. ועדת קיש ניסתה להציל כמה ערוצים - לא מדובר רק על ערוץ 20 - ועל אף שיש ביקורת קשה על שנעשתה בחופזה, באמת היו דיונים מפרכים מהבוקר עד הלילה.

"לעומת זאת, בחוק ההסדרים אני ביקשתי מלכתחילה להוציא את פרק התקשורת", אמרה שמאלוב ברקוביץ שהחמיאה לתפקודו של יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל. "אני לא הצלחתי להוציא את הפרק, אבל למזלנו הגדול כבל הוא יו"ר הוועדה, ואיפה שהוא שראה שמדובר בדברים קרדינליים (שלא לובנו בצורה מסודרת, י' כ') הוא אמר: 'אני לא מקדם את זה'".