הסכם-גג באלעד - תוספת של אלפי יחידות דיור לעיר החרדית

מדובר באישור מתווה הסכם-הגג, כשהשלב הבא יהיה חתימת המדינה מול הרשות המקומית ■ תקציב הסכם-הגג עומד על כ-3.1 מיליארד שקל וצפוי לכלול שיווק קרקע לכ-5,400 דירות

בנייה בקריית גת / צילום: רויטרס
בנייה בקריית גת / צילום: רויטרס

התקדמות בהסכם-הגג המתגבש בין עיריית אלעד למשרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל. אתמול (ד') אישרה הועדה לתכנון ופיתוח (ות"פ) את עקרונות הסכם-הגג המתגבש, והשלב הבא צפוי להיות חתימת הרשות המקומית מול המדינה על ההסכם עצמו. בתוך כך, הודיעה היום המדינה גם על חתימת הסכם-גג בחיפה. מדובר בהסכם-גג בהיקף כ-17.6 אלף יחידות דיור, וטקס החתימה צפוי להתקיים בעיר בעוד כשבועיים.

נזכיר, כי הסכם-הגג כולל בין היתר התחייבות של המדינה לקדם מימון תשתיות ומבני ציבור, ובמקביל מחייב את הרשות המקומית לאשר את הבנייה ולקדם הוצאת היתרי בנייה תוך חודשים מועטים. כלל תקציב ההסכם מסתכם בכ-3.1 מיליארד שקל, מתוכם, עבודות הפיתוח לבדן מוערכות בכ-2.8 מיליארד שקל ועלות מוסדות הציבור מוערכת בכ-270 מיליון שקל.

עקרונות ההסכם כפי שאושרו בות"פ קובעים, כי במהלך השנים 2018 עד 2020 צפוייה המדינה לשווק בעיר החרדית כ-5,400 יחידות דיור לצד שטחי מסחר ותעסוקה בהיקף של כ-1.6 מיליון מ"ר. הבנייה החדשה מתוכננת במעטפת העיר הקיימת ועיקר שטחי התעסוקה ישווקו בצד המערבי של העיר בצמוד לכביש 6 ולכביש 444. בנוסף ליחידות הדיור, הסכם-הגג כולל גם התייחסות להקמת מוסדות ציבור בהם בתי כנסת, בתי ספר וגנים, מתנ"סים ואולמות ספורט. נציין כי הסכם-הגג מתייחס כעת לחלק א' של השיווקים המתוכננים בעיר ובמשרד הבינוי והשיכון מציינים כי בשלב הבא מתוכנן שיווק נרחב נוסף של יחידות דיור בעיר בהיקף 6,500 יחידות דיור. שיווק זה ייעשה רק לאחר ששטח אש הסמוך לעיר יפונה וינוקה מנפלים ולאחר תיקון גבולות העיר שנמצא היום בעבודה.

העיר אלעד תוכננה, הוקמה ופותחה על ידי משרד הבינוי והשיכון בשנות ה-90 ומונה כיום כ-47 אלף תושבים וכ-7,500 יחידות דיור. העיר, המיועדת לציבור החרדי, כמעט תכפיל עצמה בעקבות הסכם-הגג. עוד נזכיר כי לצד מצוקת הדיור בציבור הכללי, גם במגזר החרדי מצוקת דיור קשה, והגדלת העיר אלעד עתידה להעניק מענה חלקי למצוקה זו.

"אנו חותמים על הסכם-גג שייתן מענה למשפחות המבקשות להתגורר בעיר", כך שר הבינוי והשיכון, אלוף (מיל') יואב גלנט, "הסכם-גג זה מצטרף לשורת התוכניות שאנו מקדמים בשלוש השנים האחרונות לטובת האוכלוסייה החרדית ובמטרה לקדם מגוון רחב של פתרונות דיור". מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, חגי רזניק, הוסיף: "מדובר בהסכם-גג ראשון בעיר חרדית. הסכם זה מהווה צעד נוסף לטובת האוכלוסייה החרדית".

ראש עיריית אלעד, ישראל פרוש, התייחס גם הוא לאישור מתווה הסכם-הגג ואמר: "מדובר בהסכם היסטורי עבור המגזר החרדי, ובעבור אלפי בתי אב הסובלים היום ממצוקת דיור". נציין כי כנגד הסכם-הגג המתגבש כמו גם דיוני וועדת הגבולות עלו טענת והתנגדויות מצד ארגוני סביבה וגופים נוספים שטענו כי שטחים ירוקים הסמוכים לעיר צפויים להיפגע מהפיתוח העתידי. על כך השיב היום פרוש: "ישנם גורמים בארגונים הירוקים השונים שמנסים להעלות טענות על סכנות ליערות הסמוכים לעיר אלעד, מדובר בטענות שאינן נכונות, משום שבקשת הסיפוח של השטחים הללו היא דווקא כדי לשמור על שטחים ירוקים בתוך תחומי העיר. אין ולא הייתה לנו שום כוונה להרוס את היער עבור בניה, גם לציבור החרדי מגיע שטחים ירוקים".