הבנקים תוקפים את משרד הכלכלה: סימנתם מטרה מאוחר מדי

איגוד הבנקים טוען שהריבית שמשלמים עסקים קטנים ובינוניים דומה לממוצע ב-OECD: "שיעור הריבית באשראי עמד בישראל על 3.9%, מעט מתחת לשיעור הריבית ב-OECD" ■ משרד הכלכלה יפרסם מדד שיקבע איזה בנק הכי "ידידותי" לעסקים שמנהלים מחזור של עד 100 מיליון שקל

משה פרל / צילום: אוריה תדמור
משה פרל / צילום: אוריה תדמור

נמשך העימות בין איגוד הבנקים לבין הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה. לידי "גלובס" הגיע מכתב ששלח איגוד הבנקים לסוכנות ובו נטען כי הסוכנות נשענת על נתונים שגויים בבואה לבחון את מצב האשראי לעסקים קטנים בישראל.

"אנו מקווים כי בחירתכם להסתמך על נתונים שגויים ועל הגדרות שאינן מקובלות בעולם, ובה בשעה להתעלם מנתונים מקובלים ומוכרים באשר למחירי האשראי לעסקים קטנים ובינוניים, איננה מעידה חלילה על ניסיון לסמן את המטרה אחרי שנורה החץ", כותב משה פרל, מנכ"ל איגוד הבנקים.

פרל גם מציין במכתבו כי העובדה שהבנקים לא יכולים להעביר מידע עסקי ומסחרי לסוכנות, אינה מעידה על כך שיש עיוות בתחום זה.

במסגרת המכתב מציינים באיגוד הבנקים שהסוכנות נשענה על חישוב שגוי, שהוביל למסקנה כי האשראי לעסקים קטנים יקר משמעותית לעומת הנהוג בעולם. "טענתם שמחיר האשראי ביחס לסיכון גבוה פי 15 ביחס למדינות ה-OECD", כותבים באיגוד הבנקים, ומסבירים כי נוסחת החישוב אינה נכונה.

"בחינה יסודית של הנתונים מובילה אותנו למסקנה כי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים העבירה בטעות ל-OECD מדידה כלשהי של הפסדי אשראי בבנקים במקום את שיעור ה-NPL (שיעור האשראי הפגום). בלבול זה בין הפסדי אשראי ל-NPL הוביל אתכם ככל הנראה למסקנה השגויה לפי מחיר האשראי ביחס לסיכון בישראל גבוה פי 15 מהמקובל במדינות ה-OECD", כותבים באיגוד הבנקים.

עוד מציינים באיגוד הבנקים כי הריבית הממוצעת לעסקים קטנים וגדולים בישראל דומה לממוצע הריביות בעולם. "נתון מרכזי שהסוכנות בחרה לא לציין כלל", כותבים באיגוד. "לפי דוח ה-OECD עליו מתבססת הסוכנות, שיעור הריבית באשראי לעסקים קטנים ובינוניים עמד בישראל בממוצע על 3.9%, מעט מתחת לשיעור החציוני של הריבית הממוצעת ב-OECD שעמד על 3.91%". נציין כי הנתונים מתייחסים לשנת 2015.

מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה רן קויתי, דרש בשבועות האחרונים מהבנקים נתונים שנוגעים להיקפים האשראי שהם מציעים לעסקים הקטנים והבינוניים לקראת פרסום מדד חדש שיקבע את רמת הידידותיות של הבנקים למגזר זה. לפי נתוני משרד הכלכלה, היקפי האשראי שמעמידים הבנקים לעסקים אלה נמוכים משמעותית ביחס לחלקם בתוצר. במכתבו לבנקים כתב קויתי כי "מחירי האשראי לעסקים הקטנים והבינוניים גבוהים ביחס למגזרים אחרים וגם בהשוואה בינלאומית ניתן לראות כי מחיר האשראי ביחס לסיכון גבוה בישראל פי 15 בהשוואה למדינות ה-OECD".

כפי שדווח לראשונה ב"גלובס", איגוד הבנקים הגיב בשבוע שעבר לטענה של קויתי כי אין בכוונת הבנקים להציג את הנתונים האמורים, בנימוק שמדובר בנתונים חסויים. מדובר בנתונים על היקפי האשראי שניתנים לעסקים שמקיימים מחזור שנתי של עד 10 מיליון שקל ועסקים שמקיימים מחזור שבין 10 ל-100 מיליון שקל בשנה, שיעורי הריבית הממוצעת שהבנקים מציעים לעסקים אלה ופירוט אודות שירותים נוספים שעסקים אלה מקבלים מהבנקים.

למרות סירובם של הבנקים למסור את הנתונים למשרד הכלכלה, יש בכוונת הסוכנות לעסקים קטנים לפרסם את מדד הידידותיות הראשון על היקפי האשראי שמציעה המערכת הבנקאית למגזר זה כבר באפריל הקרוב. המדד יתבסס על הנתונים הגלויים של הבנקים, כפי שהם מובאים בדוחות הכספיים התקופתיים שלהם. מדד נוסף יפורסם גם בחודש אוקטובר.

ממשרד הכלכלה והתעשייה נמסר בתגובה: "הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים תפרסם את מדד הידידותיות של הבנקים בחודש אפריל, על סמך המידע שיעלה בדוחות הכספיים והיא יהיה שקוף לכול. אנו מצפים מהבנקים לעמוד מאחורי מכתבם האחרון ולשתף פעולה, כדי להציג מדדים השוואתיים בין הבנקים במטרה לקדם את מגזר העסקים הקטנים והבינוניים בישראל ולהעמיד לעסקים אלה את המידע החשוב כדי שיוכלו לנהל את עסקיהם באופן הטוב ביותר".