אושרה תוכנית ל-900 דירות חדשות ביישוב אכסאל

מדובר בתוכנית שאושרה בותמ"ל וכוללת גם 6,000 מ"ר למסחר ו-42 אלף מ"ר לתעסוקה והרחבת אזור התעשייה הקיים ■ אתמול אישרה ועדת הפנים את הארכת הוראת השעה לפעילות הותמ"ל בשנה נוספת; בדיון הציגו חברי הכנסת הערביים חזית אחידה בעד הותמ"ל בגלל אישור תוכניות כמו זו הנוכחית

תכנון ובנייה / צילום: היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה
תכנון ובנייה / צילום: היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה

הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) שבמינהל התכנון החליטה על אישור תוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה ביישוב אכסאל הסמוך לנצרת ולעפולה. מדובר בתוכנית שקודמה ביוזמת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י).

התוכנית שאושרה ממוקמת בחלקו המערבי של היישוב וכוללת תוספת של כ-900 יחידות דיור במבני מגורים בגובה של עד 6 קומות. מתוך כלל יחידות דיור, יוקצו גם דירות קטנות. בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת גם שטחי ציבור, 6,000 מ"ר עבור שטחי מסחר, וכ-42 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ותעשייה הכוללים גם הרחבה של אזור התעשייה הקיים של היישוב, שיהיה משותף עם המועצה האזורית עמק יזרעאל.

מהותמ"ל נמסר כי שטחים אלה (שטחי התעסוקה והמסחר) יהוו מקורות הכנסה משמעותיים מארנונה שאינה למגורים ובכך יסייעו בחיזוק מעמדו הכלכלי של היישוב. התוכנית נערכה על ידי משרד דני לזר אדריכלים ומתכנני ערים.

נזכיר כי אתמול (א') אישרה ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת את הארכת תוקף הוראת השעה מכוחה פועלת הותמ"ל בשנה נוספת. האישור הגיע לאחר שני דיונים סוערים בוועדת הפנים, במסגרתם הועלו לא מעט התנגדויות כנגד המשך פעילות הוועדה.

מעניין לציין כי בדיון שנערך אתמול הוצגה חזית אחידה מצד חברי כנסת ערביים מהרשימה המשותפת שהביעו תמיכה בותמ"ל בשל העובדה שהיא מקדמת תוכניות במגזר הערבי, כמו התוכנית שאושרה היום למתן תוקף. כך למשל, ח"כ אחמד טיבי התייחס אתמול לנושא במהלך הדיון ואמר: "שמעתי הרבה התנגדויות של ראשי הרשויות. מהרשויות היהודיות ואני מדגיש את זה, כי אתם תראו כאן תמיכה גורפת של המפלגות הערביות. למה? כי מי שסבל הכי הרבה מההליכים הביורוקרטיים המגבילים אלה הרשויות הערביות. מצבנו בתכנון ובנייה בכי רע בגלל מדיניות ממשלתית. אבל בא הותמ"ל ורואים שכל ראש רשות ערבית רוצה שתהיה אצלו תוכנית של הוועדה המיוחדת. זה לא מושלם, זה לא הכי מהיר, אבל יותר טוב מה שהיה בעבר. חד משמעית. קיצור הליכים והאפשרות לבנות הוא טוב ליישובים הערביים שמצויים במצוקה תכנונית מזה שנים".

עוד נציין כי על פי נתוני הותמ"ל, אכן הוכרזו לא מעט מתחמים שעברו לטיפול הוועדה המיוחדת וממוקמים ביישובי מיעוטים. כך, עד סוף 2017 הכריז קבינט הדיור על 27 מתחמים מועדפים לדיור ביישובי מיעוטים, הכוללים כ-63.7 אלף יחידות דיור בסך-הכול. במקביל, בשנים 2016-2017 אושרו תשע תוכניות ביישובי מיעוטים הכוללות 9,132 יחידות דיור.

"התוכנית נערכה בשיתוף-פעולה מלא עם היישוב, והיא משקפת איזון ראוי בין חשיבות הפיתוח של אכסאל לבין שמירה על שטחי טבע סובבים וערכי טבע ונוף", כך סגן הממונה על התקציבים באוצר ויו"ר הותמ"ל, אריאל יוצר.

עוד הוסיף יוצר כי "ייחודה של התוכנית מתבטא בכך שהיא כוללת תוספת יחידות דיור באדמות מדינה ובכך מהווה נדבך חשוב ומשמעותי בהתפתחות היישוב ובהקלת מצוקת הדיור ביישוב, המתאפיין באדמות בבעלות פרטית. בכך, התוכנית תואמת את מדיניות הממשלה בדבר מתן פתרונות דיור למגזר המיעוטים".

רפי אלמליח, מנהל אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברמ"י, אמר לאחר אישור התוכנית: "התוכנית נותנת מענה לביקוש הגבוה למגורים במגזר המיעוטים. התוכנית קודמה באופן שעונה על צרכי האוכלוסייה ומאפשר תוספת יחידות דיור למגורים, מבני ציבור, שטחי מסחר ותעסוקה ושמירה לערכי טבע ונוף".

ראש המועצה המקומית אכסאל, עבד אלסלאם דראושה, אמר עם אישור התוכנית כי "אני מברך על אישור התוכנית החשובה שצפויה לסייע בפתרון מצוקת הדיור באכסאל. התוכנית קודמה בזמן מהיר ובשיתוף-פעולה בין גורמים שונים, שהכירו בחשיבות של פיתוח הכפר אכסאל ולהביא לשגשוגו".