טראמפ יבלום את עסקת ברודקום-קוואלקום מסיבות ביטחוניות

נשיא ארה"ב עושה שימוש נוסף בסעיפי חקיקה ביטחונית כדי לחסום עסקאות כלכליות ■ השימוש הקודם של טראמפ בסעיפים ביטחוניים היה בשימוש בהם לצורך הטלת מכסים על יבוא פלדה ואלומיניום

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס,  Kevin Lamarque
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע אתמול (ב') כי בכוונתו למנוע את עסקת המיזוג הענקית בענף השבבים בין ברודקום  לקוואלקום , בגין "פגיעה בביטחון הלאומי". טראמפ מאמץ את המלצותיה של הוועדה האמריקאית לקידום השקעות זרות, שבין תפקידיה בחינת השתלטות של חברות אמריקאיות על ידי משקיעים זרים. ההחלטה נחשפה שעות לאחר שהוק טן, מנכ"ל החברה הסינגפורית ברודקום, נפגש עם בכירים בפנטגון במה שנראה כניסיון של הרגע האחרון להציל את מה שאמורה הייתה להיות המיזוג הטכנולוגי הגדול ביותר בהיסטוריה. 

"יש בידינו מידע אמין שמוביל אותנו להאמין בכך שברודקום, באמצעות רכישת קוואלקום, עלולה לנקוט בצעדים שיהוו סיכון לביטחון הלאומי של ארצות-הברית", אמר טראמפ בהודעה לתקשורת ששחרר אתמול בלילה.

אין זו הפעם הראשונה שטראמפ מונע עסקת רכישה ומיזוג של חברה אמריקאית מצד משקיעים חיצוניים לארה"ב: בחודש ספטמבר האחרון טראמפ התייצב נגד ניסיון של משקיע סיני לרכוש את חברת Lattice Semiconductor האמריקאית. זו הייתה בסך-הכול הפעם הרביעית ברבע מאה בה נשיא ארה"ב עצר השתלטות זרה על חברה מקומית בטענה לחשש בפגיעה בביטחון הלאומי. החלטה זו הובילה לסיכול של לפחות חצי-תריסר עסקאות טכנולוגיות אחרות.

מהנהלת ברודקום נמסר בתגובה להצהרתו של טראמפ כי לאחר בחינה מחודשת של ההצעה "היא מתנגדת בתוקף לטענה כי הרכישה עלולה לפגוע בביטחון הלאומי". מטעם קוואלקום עדיין לא נמסרה תגובה.

בחודש נובמבר 2017 פורסם כי ברודקום מתכוונת לרכוש את חברת קוואלקום במחיר של 130 מליארד דולר (70 דולר למניה, 60 במזומן ו-10 במניות). אם הייתה יוצאת לפועל, הייתה זו העסקה הגדולה ביותר אי פעם בהיי-טק העולמי. ובהגדרה, הייתה אמורה להיות השתלטות עוינת. 

בשנת 2016 דורגה ברודקום כיצרנית הצ'יפים החמישית בגודלה בעולם, בעוד קוואלקום דורגה מעליה במקום השלישי. המכירות של ברודקום בארבעת הרבעונים האחרונים שדיווחה עליהם בסוף 2017 הסתכמו בכ-18 מיליארד דולר, בהשוואה ל-22 מיליארד דולר של קוואלקום, הנמצאת במגמת ירידה.