הטלטלה נמשכת: אזהרת רווח שלישית לטליט בתוך שנה

החברה הישראלית פרסמה אזהרת רווח נוספת לשנת 2017 - השלישית בחודשים האחרונים ■ החברה נסחרת בלונדון לפי שווי של 212 מיליון פאונד (כמיליארד שקל), אחרי ירידה של 50% במניה בשנה האחרונה

מנכ"ל טליט, יוסי פייט / צילום: תמר מצפי
מנכ"ל טליט, יוסי פייט / צילום: תמר מצפי

מניית טליט   נסחרה היום בירידה של יותר מ-5% במהלך יום המסחר בלונדון, אחרי שהחברה הישראלית פרסמה אזהרת רווח נוספת לשנת 2017 - השלישית בחודשים האחרונים. עם זאת, טליט סיפקה למשקיעים פתח לתקווה כשציינה בדיווח לבורסה היום כי בחודשיים הראשונים של 2018, התנאים בשוק משופרים ביחס לתקופה המקבילה ב-2017 וטובים מהציפיות של החברה.

טליט, בניהולו של יוסי פייט, מפתחת ומייצרת מוצרים לתקשורת בין מכשירים אלקטרוניים (M2M), כולל יישומי האינטרנט של הדברים (IoT). החברה נסחרת בלונדון לפי שווי של 212 מיליון פאונד (כמיליארד שקל), אחרי ירידה של 50% במניה בשנה האחרונה. המניה נפלה בין היתר על רקע הדחת המנכ"ל הקודם, עוזי כץ, לאחר שהתגלה כי הסתיר כתב אישום נגדו בארה"ב, וכן על רקע אזהרות הרווח.

בכל הקשור ל-2017, שהייתה שנה מלאת טלטלות לחברה, טליט מעדכנת שתפרסם את דוחותיה לסיכום השנה באפריל. החברה ציינה כי היא נוקטת גישה "שמרנית" בהכנת הדוחות, בפרט בנוגע להוצאות המחקר והפיתוח שלה. "החלטה זו תוביל לכך שהוצאות המו"פ יהיו גבוהות משמעותית בהשוואה לחזוי", נכתב בדיווח. "זה, בשילוב קביעת רמה נאותה של הפרשות והתאמות שונות, וכן סוגיות הקשורות למחסור ברכיבים בסוף שנת 2017 - מוביל את הדירקטוריון לצפות כעת להכנסות שנתיות של 374-376 מיליון דולר ו-EBITDA מתואם בטווח של 20-23 מיליון דולר (בניכוי הוצאות חד-פעמיות הקשורות לרה-ארגון של העסק)", דיווחה טליט.

המשמעות היא שההכנסות אשתקד גדלו ב-1%-1.5% בלבד ביחס ל-2016, בעוד שה-EBITDA המתואם צנח ב-57.7%-63.2% לעומת שנה קודמת. בנוסף דווח כי החוב נטו של החברה בסוף 2017 היה 30.2 מיליון דולר, עלייה של כ-71% לעומת חוב נטו של 17.7 מיליון דולר בסוף 2016.

התוצאות הצפויות נמוכות משמעותית מאלו שטליט ציפתה להן בעבר. בקיץ האחרון, לאחר שפרסמה דוחות חלשים למחצית הראשונה של 2017, טליט העריכה שתסיים את השנה עם הכנסות של 400-430 מיליון דולר ו-EBITDA מתואם של 47-60 מיליון דולר. באוקטובר, תחזית ה-EBITDA ירדה ל-44-48 מיליון דולר, ובנובמבר החברה עדכנה כי ה-EBITDA יהיה נמוך משמעותית מהתחזיות שנמסרו קודם - אך ללא פירוט מספרי.

"הבטיחה את הקובננטס"

טליט הודיעה היום גם על שינוי שבוצע בקובננטס (התניות פיננסיות) שנדרשים ממנה על-ידי הבנק המלווה, והוסיפה כי הקובננטס המעודכנים "מתאימים יותר לקבוצה, על רקע הייעול של קווי המוצר והעלויות". טליט ציינה שהיחס הנדרש לשנת 2018 בין תזרים המזומנים החופשי לחוב, שונה, אך לא סיפקה פירוט מהו.

"החברה עמדה בפני מספר אתגרים ייחודיים במהלך 2017, אשר ללא ספק השפיעו על הביצועים הפיננסיים שלנו בטווח הקצר", מסר יו"ר החברה, ריצ'רד קילסבי. "אנו נחושים להבטיח שהעסק יתבסס על קרקע מוצקה לטווח הארוך יותר, והתוצאות הפיננסיות של החברה 'מכוילות' מחדש על בסיס זהיר ושמרני. אנחנו מרוצים מהתוצאה עד כה. הבטחנו את הקובננטס, ובתחילת 2018 התנאים המסחריים חיוביים. זה מחזק את האמון שלנו שנוכל להציג צמיחה משמעותית בהכנסות ולייצב את הרווחיות הגולמית, תוך שיפור בייצור המזומנים בשנה הנוכחית".