עדיין חמוץ: הפסדי סטארט-אפ הביטוח למונייד זינקו

כך טוען האתר "אינשורנס אינסיידר" שמסתמך על דיווחים רגולטוריים של הסטארט-אפ המבטיח, שגייס כ-180 מיליון דולר והחל לפעול ב-2016

שי וינינגר ודניאל שרייבר / צילום: שלומי יוסף
שי וינינגר ודניאל שרייבר / צילום: שלומי יוסף

כיצד הסתיימה 2017 מבחינת למונייד (Lemonade) הישראלית, אחד הסטארט-אפים המעניינים ביותר בתחומי הפינטק, בדגש על תחום האינשורטק? על פי הכתב טד באנקר מאתר The Insurance Insider, מדיווחים שהגישה חברת הביטוח למונייד הדיגיטלית לרגולטור בארה"ב, עולה כי היא מכרה אשתקד פרמיות נטו של כ-2.3 מיליון דולר, בעוד שההפסד החיתומי גדל פי כמה, והסתכם בכ-15.8 מיליון דולר.

עוד הוא הוסיף, כי ההפסד מפעילות ולפני מס של הסטארט-אפ - מה שכנראה מהווה לפי שעה גם את השורה התחתונה שלו - הסתכם ב-2017 בכ-15.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-1.9 מיליון דולר ב-2016. האינשורנס אינסיידר גם מציין כי חל שיפור ניכר במדדי הפסד מפרמיה.

באנקר מפרט עוד, כי הפרמיה ברוטו של למונייד בארה"ב הסתכמה בשנה החולפת בכ-9 מיליון דולר, לעומת כ-180 אלף דולר ב-2016, שהייתה שנת הפעילות הראשונה שלה. מדובר בנסיקה חדה, שעדיין מהווה את תחילת הדרך של הסטארט-אפ המתוקשר, שסיים לאחרונה עוד סבב גיוס מוצלח, שבסיומו גייס משורת המשקיעים הארוכה שהשקיעה בו (בכמה סבבים ובין היתר מגופים מובילים כגון גוגל ונצ'רס וסקויה) סך מצטבר של כ-180 מיליון דולר.

למונייד הוקמה ב-2015 והשיקה את פעילותה בניו יורק בספטמבר 2016. נכון להיום החברה קיבלה רישיון לפעול כחברת ביטוח ב-27 מדינות בארה"ב, שבעשר מהן היא כבר השיקה פעילות. מייסדי החברה הם שי וינינגר, המשמש נשיא, ודניאל שרייבר, המכהן כמנכ"ל.

בלמונייד מציינים היום כי מדובר בקבוצה של ארבע חברות - חברת החזקה, סוכן ביטוח, חברת טכנולוגיה וחברת הביטוח - ושהיא בנויה כך שחלק מהחברות מתוכננות להיות בהפסדים חשבונאיים, וש"האינשורנס אינסיידר הסתכל רק על חברה אחת". לדברי וינינגר, "אנו משיגים את היעדים שלנו בסדרי גודל".

ההפסד צפוי ומתבקש

לאחרונה פירט שרייבר כי בשנה שעברה מכרה למונייד פרמיות של כ-10 מיליון דולר, תוך שהוציאה 15 מיליון דולר, כך שהפסדיה של הקבוצה הצעירה היו נמוכים משמעותית ממה שצוין, וציין כי 5% מההכנסות הללו נרשמו ברבעון הראשון של 2017, ו-50% מהפרמיות נרשמו רק ברבעון הרביעי. עוד פירט דניאל שרייבר בבלוג שלו, כי שיעור ההפסד מהפרמיה (ה-LOSS RATIO) ירד תוך שנה, נכון לספטמבר 2017, מ-368% (כחצי שנה לאחר ההשקעה) ל-137% "בלבד".

כאמור, מדובר בסטארט-אפ שנמצא ממש בתחילת דרכו, כך שהפסדים הם דבר מובן מאליו ואף מתבקש, מה גם שאפילו חברות ביטוח "מסורתיות" חדשות נוהגות להציג שנים של גמגום. כלומר, אין להסיק מסקנות של ממש מהתוצאות הללו, ומהאמרת ההפסדים, לגבי העתיד של החברה.

סוגיית חברות הביטוח הדיגיטליות מרכזת עניין רב, והממונה על שוק ההון דורית סלינגר אף הצהירה על תמיכה בהן, בתקווה לראותן פועלות פה. על פי הערכות, בקרוב צפויות לקבל רישיון מבטח שתי פעילויות ביטוח דיגיטליות ישראליות, בתחומי הביטוח הכללי: האחת של אמיל וינשל וניצן צעיר הרים והשנייה של אתי אלישקוב וחמישה משקיעים נוספים. כמו כן, ישנה פעילות שלישית שמתעתדת להקים חברת ביטוח דיגיטלית לביטוחי חיים - של גיל יניב ויונל כהן, שלפי הערכות נמצאת רחוק יותר מהגעה לשוק.