המסחר החקלאי ב-2017: עלייה ביצוא פירות, גידול ביבוא דגים

יצוא הפירות, שזינק ב-19%, הסתכם אשתקד בכ-330 מיליון דולר ■ יצוא הירקות, שרשם ירידה של 10%, הסתכם בכ-360 מיליון שקל

דוכן פירות וירקות / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
דוכן פירות וירקות / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

זינוק של 19% ביצוא של פירות טריים מישראל במהלך 2017 - כך עולה מסקירה שנתית ראשונית שעשה המרכז לסחר חוץ שבמשרד החקלאות. אשתקד הסתכם יצוא הפירות מישראל בכ-330 מיליון דולר, ולפי משרד החקלאות, את העלייה במספרים ניתן לייחס לזינוק משמעותי ביצוא אפרסמון (112%), אבוקדו (72%) ותמרים (12.5%). לעומתם, חלה ירידה של כמעט 50% ביצוא רימון וירידה של כמעט 40% ביצוא ענבים. המנגו הישראלי רשם אשתקד ירידה של כ-7%.

עלייה של 34% חלה אשתקד גם ביצוא של הדרים טריים, והוא הסתכם בכ-230 מיליון דולר. את העלות ביצוא ההדרים הוביל הקליף מהזן אור, שרשם עלייה של כמעט 70% ביחס לשנת 2016. לעומת האור וקליפים אחרים, אשתקד חלה ירידה חדה של 27.5% ביצוא של תפוזים מזן שמוטי.

לצד העלייה ביצוא של קליפים ופירות טריים, ב-2017 חלה ירידה של 10% ביצוא של ירקות טריים מישראל. מדובר בירידה של כ-50 אלף טון, כך שיצוא הירקות הסתכם אשתקד בכ-360 מיליון דולר: יצוא עגבניות השרי צנח בכ-50%, כמו גם יצוא הבטטות. יצוא הגזר ירד ביותר מ 20%, ויצוא העגבניות צנח ב-24%.

לעומת אלה, יצוא הסלרי מישראל זינק ביותר מ-50%, ועלייה נרשמה גם ביצוא של פלפלים וצנוניות.

מנתוני משרד החקלאות עולה כי 80% מהיצוא החקלאי של ישראל הופנו לאירופה, שממשיכה להוות את היעד המרכזי ליצואן החקלאי - וזאת חרף התחרות הרבה בשוק זה והירידות בשער האירו מהשנים האחרונות. הדרים מישראל יוצאו גם למדינות באסיה, בעיקר דרום קוריאה, סין ויפן. יעד היצוא הגדול ביותר לירקות טריים מישראלים היא רוסיה.

במהלך השנה שעברה נמשכה מגמת הגידול ביבוא של דגי פילה אמנון קפוא מסין, לאחר שהוא זינק ב-6,000 טון ביחס ל-2016 והסתכם ב-17 אלף טון. עלייה חלה גם ביבוא של גבינות קשות. העליות ביבוא הדגים והגבינות הוסברו במשרד החקלאות בהסרת מכסים. עלייה חלה אשתקד גם ביבוא של דבש - וזאת בעקבות מחסור זמני שהורגש בענף הדבש באותה תקופה.

ירידה של 10% חלה ביבוא בשר קפוא, לעומת עלייה של 60% ביבוא בשר בקר טרי. עם זאת, ירידה של 14% חלה ביבוא של בקר חי וירידה של 16% חלה ביבוא של כבשים ועזים.

במשרד החקלאות אמרו בהתייחס לנתונים כי הנהלת המשרד, בראשות השר אורי אריאל, נוקטת מהלכים משמעותיים במטרה לצמצם את יבוא התוצרת החקלאית לישראל - לצד הגדלת היצוא שלה לעולם. זאת, תוך הרחבת הפעילות לקראת אישור היצוא של קנאביס רפואי.