לקראת יום הצרכן: למה השוואת מחירים לא נפוצה בישראל?

לפי סקר שנערך, כמחצית מהצרכנים הישראלים נוהגים לרכוש מוצרים באתרי הקניות בחו"ל ■ בנוסף, כ-70% חושבים שממשלה צריכה להרחיב את הפיקוח על מוצרי היסוד, וכ-20% מכלל המשיבים קוראים להחיל את המחירים המפוקחים גם על בשר, עופות, דגים, פירות וירקות

קניות בחגים / צילום: רויטרס Kamil Krzaczynski
קניות בחגים / צילום: רויטרס Kamil Krzaczynski

שלושה מכל ארבעה ישראלים לא משתמשים באפליקציות או באתרים המאפשרים להם להשוות מחירים של סל הקניות לבית - כך עולה מסקר שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות לקראת יום הצרכן שיצוין מחר (ה') ברחבי העולם. השוואת מחירים הוא כלי צרכני ראשון במעלה, וזו גם הסיבה שבשעתו נכנסה לפי החוק החובה על הרשתות להעביר את מחירי המוצרים שהן מוכרות לטובת הציבור.

המידע הזה מעובד על ידי אתרים פרטיים דוגמת מייסופרקט, זאפ ופרייסז, אלא שמסתבר שהשימושים בכלי הזה לא מספיק נפוץ. זאת ועוד, על פי הסקר, שנערך באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, 53% מהישראלים חושבים שהכנסת לא מחוקקת מספיק חוקים להגנת הצרכן - אמירה שהעוסקים בוודאי לא יסכימו אותה. אתמול פרסמנו בהקשר זה כי איגוד לשכות המסחר קורא לביטול 10 חוקים ותקנות הקשורים לצרכנים בטענה כי הם מכבידים על עסקים, ופוגעים בצרכנים שמשלמים יותר (למשל חובת סימון מחירים על גבי מוצרים או חוק ביטול עסקה המאפשר החזרת מוצרים לחנויות בטווח של 48 שעות לאחר הקנייה).

מבחינת הצרכנים, כך לפי הסקר, הממשלה צריכה לעשות יותר: כ-70% מהמשיבים חושבים שממשלה צריכה להרחיב את הפיקוח על מוצרי היסוד וכ-20% מכלל המשיבים קוראים להחיל את המחירים המפוקחים גם על בשר, עופות, דגים, פירות וירקות. נזכיר כי הפיקוח על מוצרים חל על מוצרי חלב, גבינות, ביצים מלח ולחם.

לאחרונה נכנסה לתוקף תקנה המחייבת את העסקים להציג את מחירי המוצרים בחו"ל לצד שבעה מוצרי טואלטיקה וטיפוח (דיאודורנטים, משחות שיניים ועוד). הסקר ביקש לבדוק מה עמדת הצרכנים לגבי חובה זו: כ-44% מהמשיבים חושבים כי היוזמה תוביל להורדת המחירים ו-42.3% חושבים שהצו לא ישפיע כלל על מחירי המוצרים בארץ.

עוד בחן הסקר את עמדת הצרכנים לגבי חוק אחר שנכנס לתוקף לאחרונה והמחייב את רשתות השיווק וחנויות מזון גדולות, להציב מכשיר שקילה אלקטרוני אחד לפחות בסמוך לסחורה הנמכרת לפי משקל (פירות וירקות למשל). מתוצאות הסקר עולה כי 81% מהישראלים כלל לא מכירים את החוק וכ-5% מכירים את החוק אך מעולם לא נתקלו במכשיר שקילה שזמין לשימושם במהלך הקנייה.

ומה לגבי חוק השקיות? לפי הסקר (ולפי נתוני המשרד להגנת הסביבה) נראה כי יש היענות מרשימה מצד הצרכנים הישראלים לצמצם את השימוש בשקיות הניילון החד-פעמיות: מהסקר עולה כי כ-55% מהישראלים נמנעים מהשימוש בשקיות הנמכרות בקופות של רשתות השיווק.

מנכ"ל רשות ההסתדרות עו"ד ירון לוינסון, ציין כי: "מלבד הצורך להעלות את המודעות בקרב הצרכנים ולהגביר את האכיפה, קיימת חשיבות רבה לשיתוף פעולה גם מצד הקמעונאים. לאחרונה אנו עדים ללחצים מצד גורמים מסחריים על הרגולטורים במטרה לבטל חוקים ותקנות שנועדו להגן על הצרכנים. אסור לפגוע בזכויות אלו וציון יום הצרכן מהווה הזדמנות נוספת להביא את חשיבות ההגנה על הצרכנים למודעות ציבורית". לוינסון הוסיף כי "עסקים שמקפידים להיות הוגנים, זוכים להערכה רבה יותר בעיני הציבור, לא רק כשמדובר במחיר. גם השנה בדקנו בסקר וראינו כי קרוב ל-70% מהישראלים היו מפסיקים לקנות בבית עסק שבו הם רוכשים קבוע, אם היו מגלים כי בית העסק פוגע בזכויות העובדים שלו".

נתונים נוספים שנבדקו בסקר בחנו התנהלות צרכנית יום יומית - כך למשל העידו כ-51% מהמשיבים כי הם משתמשים בהטבות של מועדוני לקוחות שונים לשם קניית מוצרים, כרטיסים למופעים וארוחות, כ-67% מהישראלים נוהגים לעבור תמיד או לעתים קרובות על פירוט החשבונות החודשיים שהם מקבלים. מבין כלל החשבונות החודשיים, הפירוט שזוכה לתשומת הלב הגבוהה ביותר מצד הצרכנים הוא פירוט חשבונות האשראי (85.5%), חשבון החשמל (70.1%) וחשבון המים (68.2%) והארנונה (62.5%). לעומת זאת, רק 40% מכלל המשיבים עוברים על החשבונות החודשיים מחברות הכבלים והלוויין.

לא במקרה הנושא שנבחר ללוות את יום הצרכן ב-2018 הוא מסחר אלקטרוני (e-commerce) וזכויות הצרכנים בזירה הדיגיטלית. הקדשת הקמפיין השנתי לנושא הקניות ברשת, מלווה בקריאה של תנועת הצרכנים העולמית להרחיב את הגישה לאינטרנט הוגן ובטוח ולפעול להגנת הצרכנים ברשת כנגד מעשי תרמית והונאה.

לפי הסקר כמחצית מהצרכנים נוהגים לרכוש מוצרים באתרי הקניות בחו"ל. התפלגות התשובות מסמנת כי הקנייה המועדפת על הישראלים היא של בגדים ואביזרי אופנה למבוגרים (58%). רכישות נפוצות נוספות מאתרי האינטרנט בחו"ל כוללות סמארטפונים ומוצרי אלקטרוניקה (43%), מכשירי חשמל (26%), ביגוד לתינוקות ולילדים (19%), צעצועים ומשחקים לילדים (14%), מוצרים לעיצוב הבית (12%) ומוצרי טיפוח וקוסמטיקה (12%). וגם קניות מקוונות בסופרמרקט: 14.2% מהמשתתפים בסקר, נוהגים לבצע קניות באתרי האינטרנט הישירים של רשתות שיווק המזון בישראל.

עו"ד לוינסון, הדגיש כי: "הנגישות הגוברת לרשת האינטרנט ושיפור שירותי המשלוח מחו"ל, הביאו לעלייה במספר הצרכנים, אך בהתאמה גם הגדילו את מספר הנפגעים כתוצאה מעסקה שלא הסתדרה כפי שקיוו". לדבריו, "רכישות באתרי אינטרנט שלא נמצאים בבעלות ישראלית ואין להם נציגות בארץ, לא כפופות לחוק הגנת הצרכן. המסקנה היא לא להפסיק לרכוש באמצעות הרשת, אלא פשוט לדעת להשתכלל בתור צרכן. אם מקפידים על כמה כללי זהירות, אין סיבה לא לנצל את הנוחות של הפלטפורמה שגם עוזרת לנו להוזיל את סל הצריכה. בכל מקרה רצוי לבדוק את מדיניות הביטול וההחזרה של המוצרים לפני הרכישה, לעקוב אחרי אישור העסקה המתקבל במייל, ולבדוק שסכום החיוב בכרטיס האשראי תואם את מה שתכננתם לשלם".