דקסיה ישראל הפכה לבנק ללא גרעין שליטה

דקסיה העולמית מכרה למוסדיים את מניותיה בבנק בתמורה ל-350 מיליון שקל ובדיסקאונט של 13% על מחיר המניה

אוליבייה גוטמן, מנכ"ל דקסיה / צילום: יצחק כהן
אוליבייה גוטמן, מנכ"ל דקסיה / צילום: יצחק כהן

לאחר מספר שנים שבהן דקסיה  ישראל הייתה על המדף, אתמול (א') השלימה דקסיה העולמית את מכירת המניות בבנק הישראלי למשקיעים מוסדיים. מדובר ב-58.9% ממניות הבנק לפי מחיר של 674 שקל למניה, הנמוך בכ-13% ממחיר המניה בבורסה. בסך הכול נמכרו ההחזקות בבנק, המתמחה באשראי למגזר המוניציפלי, בתמורה ל-350 מיליון שקל.

את ההפצה ביצעו שלושת בנקי ההשקעות: ווליו בייס, ברק קפיטל ואייפקס קפיטל. עוה"ד עופר חנוך ממשרד גרוס טיפל בעסקת הביזור. על-רקע ההפצה ירדה היום מניית דקסיה בכ-7% במהלך המסחר (הנתונים נכונים לשעות הצהריים).

דקסיה, בניהולו של אוליבייה גוטמן, יהפוך כעת לבנק ללא גרעין שליטה, ויצטרף ללאומי ודיסקונט שגם הם ללא גרעין שליטה. המשמעות היא שהדירקטורים בבנק ייבחרו בעיקר לפי הוועדה למינוי דירקטורים של בנק ישראל. עם זאת, לא צפוי זעזוע משמעותי בבנק שכן כבר היום יש לדקסיה העולמית נציגות של שני דירקטורים בלבד בבנק הישראלי.

היו נחושים להשלים את המכירה

אמנם ההפצה בוצעה במחיר הנמוך משמעותית ממחירה בבורסה, אולם נראה כי בדקסיה העולמית היו נחושים להשלים את המכירה בהקדם ובבת אחת, וכי המחיר היווה נקודה פחות קריטית עבורם. לפי הערכות, מספר בנקים מקומיים התעניינו ברכישת הבנק, בהם בנק ירושלים, דיסקונט ומזרחי טפחות. אלא שבבנק ישראל העדיפו שהבנק יישאר עצמאי ושבעלי השליטה ימכרו את המניות בבורסה ויהפכו אותו לבנק ללא גרעין שליטה. נזכיר, כי במקביל לכך בנק ישראל תומך במיזוג בנק אגוד לתוך מזרחי טפחות, ולא מן הנמנע כי העדיף הפעם לבחור באופציה השנייה ולא לאבד שחקן נוסף (גם אם מדובר בשחקן קטן למדי) בשוק הבנקאות.

כמו כן, מעסקת מזרחי-אגוד ניתן לראות כי תהליך של אישור מיזוג בין בנקים מורכב למדי וכרוך גם בביקורת ציבורית, ולכן נראה שדקסיה העולמית העדיפה להימנע מכך ובחרה בפתרון הקל והפשוט יותר ליישום, גם במחיר של מכירת המניות בשווי הנמוך משוויין בשוק.

דקסיה העולמית רצתה מזה זמן רב להיפטר מהפעילות בישראל, זאת עוד בעקבות המשבר הפיננסי של 2008 שהכניס את בעלת השליטה לקשיים ואילץ את ממשלות צרפת ובלגיה לסייע לה. כחלק מהסיוע שקיבלה דקסיה היא התחייבה לתוכנית הבראה הכוללת מכירת חלק מהפעילות בעולם, כאשר ישראל היא אחת מהפעילויות הללו. 

בדקסיה ישראל התמודדו עם בעיות בדבר סכסוכים עם בעלי מניות המיעוט שנבעו על רקע העובדה שבבנק היו חמישה סוגי מניות. בסופו של דבר, לאחר מחלוקת משפטית ארוכה, הצדדים הגיעו לפשרה ובוצע איחוד הון במניות. בשלב השני הובילו בבנק תוכנית אסטרטגית ששיפרה מהותית את שיעורי הרווחיות בבנק באמצעות ניצול יעיל יותר של ההון. כעת הגיע השלב הבא של מכירת השליטה, שצפויה להתבצע בבורסה.