שוק משקפי השמש: אושר מיזוג לוקסאוטיקה ואסילור בישראל

רשות ההגבלים העסקיים אישרה את מיזוג הנציגות הישראלית של ענקית המשקפיים האיטלקית לוקסאוטיקה וחברת העדשות הצרפתית אסילור בארץ

רשות ההגבלים העסקיים אישרה את מיזוג הנציגות הישראלית של ענקית המשקפיים האיטלקית לוקסאוטיקה (Luxottica) וחברת העדשות הצרפתית אסילור (Essilor) בישראל.

החותמת הישראלית מצטרפת לאישור שנתנו גורמי ההגבלים העסקיים באירופה וארצות-הברית בתחילת החודש, שנחתמה בתחילת ינואר 2017 בשווי של 46 מיליארד יורו. עד כה אושרה עסקת המיזוג ללא תנאי גם ב-13 תחומי שיפוט אחרים: אוסטרליה, קנדה, צ'ילה, קולומביה, הודו, יפן, מקסיקו, מרוקו, ניו-זילנד, דרום אפריקה, דרום קוריאה וטייוואן.

שתי החברות נחשבות לשחקניות מרכזיות בשוק המשקפיים העולמי. חברת לקוסאוטיקה היא חברת המשקפיים הגדולה ביותר בעולם, העוסקת בייצור שיווק והפצה של מותגי משקפי שמש ומסגרות ראייה, בהם המותג הבינלאומי רייבאן. היא מחזיקה בפורטפוליו של 40 מותגי משקפיים ומייצרת ב-13 מפעלים ברחבי העולם, תוך שהיא פועלת בכ-150 מדינות, ומחזור המכירות השנתי שלה מסתכם ב-9 מיליארד יורו. אסילור היא חברת העדשות האופטימליות הגדולה בעולם. ללוקסאוטיקה יש שווי שוק של 24 מיליארד אירו, בעוד ששווי השוק של אסילור עומד על 22 מיליארד אירו.

לפי תנאי ההסכם, ליאונרדו דל ואקיו, מייסד ויו"ר חברת לוקסאוטיקה העולמית, יכהן כיו"ר ומנכ"ל חברת אסילור-לוקסאוטיקה הממוזגת ויהיה לבעל המניות הגדול ביותר בחברה כאשר יחזיר ב-37% מהמניות.

המיזוג צפוי להתממש לקראת סוף הרבעון השלישי ב-2018 באמצעות חברה משותפת תחת שם חדש. מטה החברה יעבור ממילאנו לצרפת. כיום לוקסאוטיקה היא חברה ציבורית שנסחרת באיטליה, ואילו אסילור נסחרת בצרפת.

למיזוג יש השפעה גם על הפעילות של החברה בשווקים המקומיים. לפי הערכות, היקף המכירות השנתי בענף המשקפיים מוערך בכ-1.5 מיליארד שקל ל-2 מיליון מסגרות. כ-50% מהשוק נשלט בידי רשתות גדולות כמו אירוקה, אופטיקנה ואופטיקה הלפרין, ומחציתו השנייה על-ידי השוק הפרטי. מותג המשקפיים רייבאן מחזיק בנתח שוק של 30-35% מתוך המכירות בענף.