לראשונה: משטרת ישראל סגרה אתר בנייה בבני-ברק ל-30 יום

הסיבה: האתר "היווה סכנה לשלום הציבור וביטחונו" ■ מדובר באתר בנייה ברחוב איינשטיין בעיר ■ פועל בניין בן 38 נהרג אתמול בבוקר ברחובות

עובדים אמריקאים באתר בנייה / צילום: שאטרסטוק
עובדים אמריקאים באתר בנייה / צילום: שאטרסטוק

משטרת ישראל סגרה אתר בנייה בבני-ברק למשך 30 יום בשל כך שהאתר "היווה סכנה לשלום הציבור וביטחונו". מדובר בפעם הראשונה שהמשטרה מפעילה את סמכותה האמורה וסוגרת אתר בנייה לתקופה כה ממושכת.

במקביל, פועל בנייה נוסף נהרג אתמול (ב') באתר בנייה ברחובות. זו התאונה הקטלנית ה-12 במספר מאז תחילת השנה.

בכל הקשור לאתר הבנייה בבני-ברק שנסגר, מדובר באתר בנייה ברחוב איינשטיין בעיר וצו הסגירה ניתן בשל העובדה שאתר הבנייה לא דווח למינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה ונמצאו בו מספר ליקויי בטיחות שלא תוקנו.

ממשטרת ישראל נמסר כי "במסגרת מאבק משטרת ישראל בריבוי תאונות עבודה באתרי בנייה המתנהלים שלא כחוק ומבלי שמקפידים על אמצעי בטיחות לסביבה בטוחה, ניתן צו סגירה מנהלי לתקופה של 30 ימים. זהו מבצע אכיפה נוסף שמשטרת ישראל מובילה בליווי פרקליטות מחוז תל-אביב (אזרחי) ומשרד העבודה והרווחה שכל מטרתו להבטיח סביבת חיים תקינה ובטוחה לתושבים. מבדיקות שערכה המשטרה באתר הבנייה עלה כי באתר קיימים מספר ליקוי בטיחות חמורים אשר סיכנו חיי אדם. מטרתו של המבצע הינו מניעה הכוללת אכיפה משולבת על מנת להסיר מפגעים בטיחותים מהמרחב הציבורי ולמנוע אסון כבד העלול להתרחש. צו הסגירה ניתן לאחר שימוע שנערך לאחראי על אתר הבנייה ובהם נציגי קבוצת הרכישה של בניין המגורים. בסיומו של השימוע הוחלט על ידי פיקוד התחנה, לסגור את האתר ל-30 ימים ועד לעמידה מלאה בתנאים". עוד נמסר מהמשטרה כי "השימוע נערך לאחר שניתנו מספר אזהרות לבעלי המקום להסיר ולהסדיר את המטרדים".

מפרקליטות מחוז תל אביב נמסר בהמשך להנפקת הצו כי "אנו רואים חשיבות רבה בביצוע אכיפה בתחום תאונות העבודה, בדגש על אתרי בנייה. הפרקליטות האזרחית תמשיך לבצע אכיפה משולבת, תוך תכלול עבודתם של כל גופי האכיפה, על מנת להיאבק בתופעה וכדי למנוע מראש הישנותם של אסונות בתחום זה".

עו"ד הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין הפועלת רבות בנושא, מסבירה מדוע מדובר במהלך תקדימי: "אני מברכת על המהלך התקדימי של המשטרה ופרקליטות מחוז המרכז, בשיתוף משרד העבודה, בו נעשה לראשונה שימוש בסמכותה של המשטרה מכוח סעיף 78 לפקודת המשטרה, להוציא צו "לסגירת חצרים" של מקום ציבורי, בשל החשש שהפעילות בו מסכנת את שלום הציבור. סגירת אתר בנייה למשך 30 יום הינו מהלך חשוב ונחוץ, שיש בכוחו לייצר הרתעה כה נחוצה מפני הזלזול של חברות קבלניות רבות בבטיחות עובדיהם ובטיחות הציבור, כאשר לעתים קרובות הם מפרים בריש גלי את צווי הבטיחות שמוציאים מפקחי מנהל הבטיחות התעסוקתית. יתר על כן, מהלך זה מעיד על עליית מדרגה מבורכת בהתגייסותה של משטרת ישראל למאבק בהפקרות הבטיחותית ובאתרי הבנייה".

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה וממובילי המאבק הציבורי בתאונות עבודה, התייחס אף הוא לצו ואמר: "מדובר בצעד דרמטי, וניכר כי המאבק הציבורי למען בטיחות פועלי מתחיל לשאת פרותיו לאחר עשרות של שנים הזנחה פושעת והפקרת פועלי הבניין הן מצד הקבלנים והן בעצימת עיניים מצד גורמי האכיפה במדינת ישראל ובכלל זה משטרת ישראל. תאונות העבודה, בעיקר בבניין, הן לא גזרת גורל ובמסמכות המשטרה להתערב ולנקוט פעולות אקטיביות ליצירת הרתעה ונקיטת אפס סובלנות כלפי מפרי חוק שבגללם מתים פועלי בניין. אנו בפורום למניעת תאונות תאונות קוראים לשר ארדן ולמפכ"ל אלשייך להקים את היחידה לחקירת תאונות עבודה עוד השנה בהתאם להנחיית פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה , בינתיים על המשטרה להתערב יותר על מנת להרתיע מפרי חוק".

פועל בניין נהרג ברחובות

פועל בניין בן 38 נהרג אתמול בבוקר באתר לבניית פרויקט "הבית על הגבעה" ברחוב ארלוזורוב 34 בעיר רחובות. זהו העובד ה-11 שנהרג באתרי הבנייה מתחילת 2018. בנוסף להם נהרגה נטע רוטמן ז"ל, עוברת אורח, ממנוף שקרס בכפר-סבא. העובד הוא תושב הכפר ראבאד ליד חברון. הוא נפל מהקומה הראשונה, ספג פגיעה קשה בראשו ונהרג במקום. מהקבוצה למאבק בתאונות בנייה נמסר כי "מתחילת השנה נהרגו 11 עובדים ובנוסף עוברת אורח באתרי הבנייה, מספר זהה למספר ההרוגים במועד זה בשנה שעברה. נתון מדאיג זה משקף נסיגה חמורה ממגמת הפחתה במספר הנפגעים באתרים שהסתמנה בשנה שעברה".

עו"ד תגרי אמרה היום בהקשר זה כי "ממשלת ישראל נמנעת בשיטתיות מלפעול כנדרש כדי להבטיח את בטיחות העובדים באתרי הבנייה - להקצות מפקחי בטיחות במשרד העבודה והרווחה במספרים הולמים, להקים במשטרת ישראל יחידת חקירות לחקירת התאונות הקטלניות והקשות ולהגיש באמצעות הפרקליטות כתבי אישום בגין רשלנות שגרמה לפגיעה קשה בעובדים, ולפעול באמצעות רשם הקבלנים במשרד השיכון כנגד חברות קבלניות שמזלזלות בבטיחות העובדים - גם חברות שנזקפו לחובתן צווי בטיחות רבים המעידים על התרשלות שיטתית באתריהן, כפי שעולה מעיון ברשימת צווי הבטיחות שפרסם לאחרונה מנהל הבטיחות התעסוקתית".