מינוי שנוי במחלוקת: שמעון יצחקי - נציג הציבור בות"ת

יצחקי היה יו"ר אלביט הדמיה, שמחקה חוב של 1.8 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח ■ ההודעה על מועמדותו התקבלה רק לפני כיומיים

שמעון יצחקי / צילום: תמר מצפי
שמעון יצחקי / צילום: תמר מצפי

המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) אישרה היום (ג') ברוב דחוק מינוי שנוי במחלוקת לתפקיד נציג הציבור בות"ת (הוועדה לתכנון ותקצוב של מערכת ההשכלה הגבוהה): שמעון יצחקי, יו"ר אלביט הדמיה בתקופת התרסקות החברה, יהיה נציג הציבור לאחר שהוועדה התנהלה במשך שמונה חודשים בלי אף נציג ציבור. את המינוי דחף שר החינוך נפתלי בנט. לא ברור למה עד היום בנט לא הביא אף מועמד לוועדה, וכבר כשהביא - למה דווקא את יצחקי.

בישיבה יש כיום 21 חברים, מתוך 25 חברי מל"ג. 11 חברים הצביעו בעד, 8 הצביעו נגד, ושניים נמנעו. זאת ישיבה שלא מן המניין, ולכן לא כל חברי הוועדה נוכחים. חברי המל"ג קיבלו רק בראשון את ההודעה על הכוונה למנות את יצחקי, אליה צורפו קורות חיים באורך כעמוד בלבד - דבר שלא איפשר לחברי המל"ג ללמוד כמו שצריך את ההיסטוריה של יצחקי.

יצחקי היה שותף לנפילתה של אלביט הדמיה, חברה שהיתה בשליטתו של מוטי זיסר ז"ל, והגיעה להסדר חוב ענק של 1.8 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח של החברה, שקיבלו את השליטה בחברה. אלביט הדמיה הגיעה לחוב של כ-2.5 מיליארד שקל ומחיקת החוב היא אחת הגדולות שהתבצעו בשוק ההון הישראלי. החברה נפלה בין השאר בגלל חולשה בפעילות הנדל"ן שלה במזרח אירופה, שנפגעה מהמשבר הכלכלי העולמי.

הות"ת פעלה מתחילת אוגוסט ללא נציג ציבור, אז עזב ישי פרנקל, לשעבר סגן נשיא באינטל העולמית, לאחר שמונה למנכ"ל האוניברסיטה העברית. הוועדה אמורה לכלול שני נציגי ציבור, אך הנציג השני, שמואל סלבין, עזב כבר לפני למעלה משנה וחצי. למרות שהוועדה מנהלת מעל 11 מיליארד שקל, בנט לא הקפיד למנות נציגי ציבור.

הוועדה, שבראשה עומדת יפה זילברשץ, אמורה לכלול בסך הכל 7 חברים. הוועדה היא גוף שפועל במקביל למל"ג ואחראית על כל סוגיות התכנון והתקצוב של מערכת ההשכלה הגבוהה. כך למשל, היא מאשרת פתיחת חוגים נוספים באוניברסיטאות ובמכללות. האישור ניתן בראייה מערכתית של כדאיות התקצוב לחוג נוסף, למשל בגלל מחסור בחוגים בתחום מסוים.