גלובל כנפיים: צניחה של כ-30% בהכנסות והפסד של כ-1 מיליון דולר

את הירידה בהכנסות מייחסת גלובל כנפיים לסיום החכרת מטוסים, שלושה מהם כבר בסוף 2016 והאחרון בסוף הרבעון השלישי של 2017

מטוס איירבוס / צילום: רויטרס
מטוס איירבוס / צילום: רויטרס

עוד לפני פרסום דוחות אל על, סיכמה גם החברה האחות, גלובל כנפיים, העוסקת בהחכרת ומכירת מטוסים, שנת פעילות שלילית למדי. גם בחברה זו שולטים תמי ודדי בורוביץ' באמצעות חברת ההחזקות כנפיים.

השנה השלילית של גלובל כנפיים באה לידי ביטוי בצניחה של כ-30% בהכנסותיה, שעמדו על כ-42 מיליון דולר, והפסד של קרוב ל-1 מיליון דולר, לאחר שאת שנת 2016 סיכמה החברה ברווח נקי של קרוב ל-8 מיליון דולר.

בגלובל כנפיים מציינים כי התוצאות השנתיות "הושפעו באופן חריג מרישום הוצאות חד-פעמיות" שנרשמו לצורך שיפוץ מטוס איירבוס ומנועיו, וכן בשל ירידות ערך שנרשמו מאותו מטוס וממטוס נוסף.

את הירידה בהכנסות גלובל כנפיים מייחסת לסיום החכרת מטוסים, שלוש מהם כבר בסופה של 2016 והאחרונה מהם בסוף הרבעון השלישי של 2017 וכן מציינת "כניסה לתוקף של הסכמי הארכת חכירה של שלושה מטוסים בדמי חכירה נמוכים יותר" - שניים מהם כבר במהלך 2016 ואחד נוסף בנובמבר 2017.

ככל הנראה, חלק מהנזק השנתי המשתקף בתוצאות גלובל כנפיים נובע מכניסתה של חברת התעופה אייר ברלין להליכי חדלות פירעון בחודש אוגוסט 2017. אייר ברלין חכרה מהחברה מטוס איירבוס בהסכם עד הרבעון השלישי של 2019 שהוחזר לגלובל כנפיים באוקטובר האחרון - מה שגרר ירידת ערך של כ-3.3 מיליון דולר בדוחות.

את הירידה בהכנסותיה של גלובל כנפיים קיזזו באופן חלקי דמי חכירה "שנבעו מהחכרת ארבעה מטוסים חדשים". עוד בדרך לשורת הרווח הציגה גלובל כנפיים הוצאות חד פעמיות נטו של כ-8 מיליון דולר - זאת כאמור בעיקר בגין תיקון מנועי מטוס וגוף מטוס, וכן בשל הפרשה לירידת ערך של מטוסיה. ההוצאות החד-פעמיות קוזזו באופן חלקי בעיקר בזכות מכירת מטוסים וחילוט פיקדון דמי חכירה בעקבות הפסקת החכרת אחד ממטוסיה. בשורת הרווח התפעולי הציגה גלובל כנפיים צניחה של כ-60%, לסכום של כ-7.5 מיליון דולר.

גלובל כנפיים מחזיקה כיום ב-13 מטוסים - 11 מהם מתוצרת איירבוס ו-2 של בואינג, וארבעת הלקוחות הגדולים שלה הם בריטיש איירוויס, וירג'ין אוסטרליה, קוריאן אייר ו-Tame EP. בחודש יולי האחרון ביצעה גלובל כנפיים גיוס הון של כ-90 מיליון שקל באמצעות הנפקה ראשונית של מניות (IPO), שכחלק ממנה מכרה כנפיים ממניות החברה הבת תמורת כ-30 מיליון שקל. מאז ההנפקה איבדה גלובל כנפיים יותר מ-30% מערכה, והיא משקפת כיום לחברה שווי של כ-240 מיליון שקל. לחברה גם סדרת אג"ח בהיקף של כ-240 מיליון שקל, הנסחרת בתשואה של כ-5.5%.