האם משרדי החברה שלכם היו עוברים את מבחן האינסטגרם

קיר הסלפי של באזפיד והמשרד ההפוך של אדובי ■ חברות רוצות שתראו כמה כיף אצלן ומעצבות בהתאם

החדר ההפוך של אדובי צילום מסך מיוטיוב
החדר ההפוך של אדובי צילום מסך מיוטיוב

בעשר השנים האחרונות, במרדף אחר עובדים צעירים יותר, נהגו חברות להציע לעובדים צ'ופרים כמו בירה בעבודת יד מחבית או שולחן ביליארד שאפשר להירגע סביבו. כעת הן רוצות לוודא שגם אנשים מחוץ למשרד יידעו על כל הכיף הזה. כדי לעשות זאת, מספר גדל והולך של חברות - בייחוד מותגים דיגיטליים בעלי מודעות גבוהה לתדמית - מעצבות את המשרדים בסגנון אמנותי שובב, שלקוחות יכולים לצלם ולהעלות לפלטפורמות חברתיות. הרעיון הוא להציג את המותג שלהן כטרנדי בקרב מחפשי העבודה, ובמקביל לנסות להצית התלהבות ויצירתיות בקרב העובדים.

דוגמה לכך היא אדובי סיסטמס, שלפני כשנה עיצבה מחדש את משרדיה הראשיים בסן חוסה, קליפורניה, והוסיפה כמה חללים עם אמנות אינטראקטיבית, ובהם חדר שנבנה בצורת משרד הפוך שבו יכולים עובדים ומבקרים להצטלם כדי להציג לראווה את התרבות של החברה. החברה גם קישטה את אחד הקירות בתמונה של חזיר המזנק אל מחוץ למסגרת - תמונה שנוצרה באמצעות תוכנת פוטושופ של החברה - וכמה מהחדרים עוצבו כ"קפסולות זמן" המייצגות שנים שהפכו לאבן דרך בתוכנית. למשל, בחדר של שנת 1990 יש גרסת פוטושופ מאותה שנה על צג מחשב, והמספר "1990" נכתב על הקיר עם סרט של קלטת.

"יש אנשים שעומדים על הראש, ויש אנשים שנכנסים לתנוחת מדיטציה", מספר אריק קליין, מנהל עולמי של חוויית מקום העבודה באדובי. "ואנחנו אומרים: היי, אם נהניתם כל כך, אז האשטג adobelife". כשאנשים רואים את התמונות האלה במדיה החברתית, הם "מדברים על אדובי כחברה, אבל גם על אדובי מהבחינה הפנימית ועל התרבות שלנו ומשמעותה".

חברה אחרת, באזפיד, יצרה במשרדיה "נקודות סלפי" עם סטיקר על הרצפה שמראה לאנשים היכן להצטלם. במשרד בניו יורק, הרקע הוא קיר מכוסה בבועות צהובות עם אמירות כמו "מתפקע מצחוק". במשרד בלונדון יש איור של גשר לונדון וה-London Eye. לכל משרד יש האשטג משלו, ולחברה יש חשבון אינסטגרם ייעודי למשרדיה החדשים. "שום דבר כבר אינו פרטי. כולם יודעים על כולם. אז בואו ננצל את התאווה של אנשים לשתף מה שהם עושים, להתלהב מזה שהם באים לבאזפיד, ולספר לכולם שהם הגיעו לכאן וראו דברים מגניבים", אומרת ג'וליה גולדברג, סגנית נשיא למתקנים. לדבריה, אנשים רבים אומרים שהצילומים והביקורים השפיעו על רצונם לעבוד בחברה או להיות שותף שלה.

מוטיבציה להגיע למשרד

סיבה נוספת להצגת אמנות אינטראקטיבית היא שהחברות רוצות לשכנע את העובדים לבוא למשרד במקום לעבוד מהבית, באמצעות הפיכת חוויית העבודה לכייפית ומרגשת, לדברי קורט ונדר שור, מנהל מותג עולמי בחברת העיצוב Haworth. "הצבת שולחן ישיבות ושמונה כיסאות - למרות שהייתי רוצה להגיד שזה עובד - לא תיצור אצלי מוטיבציה להגיע למשרד", אומר ונדר שור.

כשלינקדאין עיצבה את משרדיה הראשיים בסאניוייל, קליפורניה, "רצינו שלעובדים שלנו יהיה כיף ושהם יהיו מעורבים", אומרת צ'ריס רוזאס, מנהלת פרויקטי עיצוב גרפי סביבתי. ואז נכנסה לתמונה אמנות הקיר האינטראקטיבית. על קיר אחד יש "גלגל עבודות חלומיות" שעובדים יכולים לסובב עד שהם מוצאים קריירה ואתר חלומי שבו יוכלו לנהל אותה (זה יכול להיות בדיוני או אמיתי, כמו מחבר ספרי מסע בחלל החיצון). יש גם ציור קיר ססגוני עם תמונות של מדינות ברחבי העולם, ואליו מצורף מעיל שאפשר ללבוש כדי להתמזג עם הקיר. לחלק מיצירות האמנות מצורפות מצלמות פולרואיד שבהן יכולים העובדים להשתמש כדי לצלם תמונות לשיתוף.

כמה עובדים חדשים בחברה ציינו שלפני שנענו להצעת עבודה, הם חיפשו ב"גוגל תמונות" ובאינסטגרם תמונות של החברה כדי ללמוד יותר על התרבות שלה, ויצירות האמנות שהיא הציגה סייעו להם בהחלטתם, לדברי רוזאס. "זוהי תרומה רצינית בכל הנוגע לשימור אנשים מוכשרים וליצירת התלהבות בקרב אנשים", היא אומרת.