צוקרברג: "אני ייסדתי את פייסבוק ואני האחראי למה שקורה"

עוד הוסיף צוקרברג: "אני פועל כדי להבין בדיוק מה קרה ואיך לוודא שזה לא יחזור על עצמו"

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

מייסד פייסבוק מארק צוקרברג שובר שתיקה ממושכת של מספר ימים בנוגע לפרשיית הענק עמה מתמודדת החברה בשל דליפת מידע על 50 מיליון משתמשיה לחברת קיימברידג' אנליטיקה. צוקרברג פרסם פוסט בפרופיל הפייסבוק האישי שלו, בו התחייב כי הוא עובד על מנת למנוע מקרים דומים בעתיד. "יש לנו אחריות לשמור על הנתונים שלכם, ואם אנחנו לא יכולים לעשות את זה, לא מגיע לנו לשרת אתכם" אמר בפנייה למשתמשים. צוקרברג הוסיף כי "אני פועל כדי להבין בדיוק מה קרה ואיך לוודא שזה לא יחזור על עצמו. החדשות הטובות הן שאת הפעולות החשובות ביותר שימנעו מדברים כאלה לחזור על עצמן כבר עשינו לפני שנים. אבל עשינו גם טעויות, יש עוד מה לעשות ואנחנו חייבים לעשות את זה".

צוקרברג הדגיש שהשינוי החשוב נעשה ב-2014 כשהוגבלה כמות המידע אליה אפליקציות יכולות לגשת, ומנה מספר צעדים שיש לעשות כעת מלבד השינויים שכבר הוחלו, "ראשית, אנחנו צריכים לחקור את כל האפליקציות שהייתה להן גישה לכמויות מידע גדולות לפני ששינינו את המדיניות ב-2014, ואנחנו נבדוק כל אפליקציה עם פעילות חשודה. אנחנו נחסום כל מפתח שלא יסכים לעבור בדיקה. ואם נמצא מפתחים שהשתמשו לרעה במידע אישי על משתמשים, אנחנו נחרים אותם ונודיע לכל מי שהושפע מהאפליקציות. זה כולל גם את האנשים שקוגן ניצל".

בנוסף, צוקרברג התחייב כי פייסבוק יחילו הגבלות נוספות על הנתונים שמפתחים יכולים לגשת אליהם כדי למנוע ניצול לרעה של המידע, "למשל, נסיר את הגישה של מפתחים לנתונים שלכם דרך אפליקציות בהם לא השתמשתם במשך 3 חודשים. אנחנו נפחית את הנתונים שאפליקציה מקבלת כשאתם מתחברים אליה - אלה יהיו אך ורק השם שלכם, תמונת הפרופיל, וכתובת האימייל. נבקש ממפתחים שרוצים לגשת לפוסטים או לנתונים אישיים אחרים של מישהו לא רק לקבל את אישורו אלא לחתום איתו על חוזה. יהיו שינויים נוספים עליהם נודיע בחודשים הקרובים", כתב.

לבסוף, מייסד פייסבוק מבקש להנגיש את האפשרות לבטל מתן גישה של אפליקציות שונות לנתונים, "אנחנו רוצים לוודא שאתם מבינים לאילו אפליקציות אפשרתם לגשת למידע שלכם. בחודש הקרוב, נציג בפני כולם כלי בראש הניוז פיד עם אפליקציות בהם השתמשתם ודרך פשוטה לבטל את האישורים שנתתם להם לגשת למידע שלכם. כבר יש כלי כזה בהגדרות הפרטיות שלכם, ועכשיו נשים אותו במקום בו כולם יראו אותו. אני מאמין שאלה הצעדים הנוספים שאנחנו חייבים לעשות כדי לאבטח את הפלטפורמה שלנו".כזכור, ד"ר אלכסנדר קוגן מאוניברסיטת קיימברידג' יצר בוחן אישיות ב-2014, דרכו השיג גישה ל-270 אלף משתמשי פייסבוק, למידע על העמודים שסימנו בלייק ועל חברי הפייסבוק שלהם. כך הצליח לגשת לאינפורמציה על 50 מיליון משתמשים בסך הכל. לאחר מכן קוגן העביר את כל המידע לחברת קיימברידג' אנליטיקה. העברת הנתונים מהווה מעבר על חוקי פייסבוק, וכמו כן החברה שמרה על הנתונים במשך שנים, למרות דרישה מפייסבוק שתמחוק אותם והצהרתה שכך עשתה. הפרשות נחשפו בניו יורק טיים ובובזרבר ובתגובה לפרסומים הרשת החברתית השעתה את קוגן ואת קיימברידג' אנליטיקה מהפלטפורמה. קיימברידג' אנליטיקה מכחישה שבנתונים נעשה שימוש בקמפיין של 2016.

בפוסט שפרסם הערב, צוקרברג הסביר את הסיבה בגינה לפני השינויים ב-2014 ניתנה אפשרות לשתף את רשימות החברים עם אפליקציות, מדיניות שאפשרה את דליפת המידע מלכתחילה, "ב-2007 השקנו את פייסבוק יחד עם חזון לפיו יותר אפליקציות צריכות להיות חברתיות. לוח הזמנים שלכם צריך להראות את ימי ההולדת של החברים שלכם, המפות שלכם צריכות להראות איפה חברים שלכם גרים וספר הכתובות שלכם צריך להראות את תמונותיהם. כדי לעשות את זה, אפשרנו לאנשים להתחבר לאפליקציות ולחלוק איתן את רשימה החברים שלהם עם אינפורמציה לגביהם". צוקרברג הסביר שהאפליקציה של ד"ר קוגן ב-2013 הצליחה לגשת כך לנתונים של עשרות מיליוני משתמשים.

הוא הוסיף כי בשל השינוי שנעשה ב-2014, "אפליקציות כמו של קוגן לא יכלו יותר לגשת לנתונים של חברים של משתמש מבלי שהחברים נתנו לאפליקציה רשות. בנוסף דרשנו ממפתחים לקבל מאיתנו אישור לפני שיכלו לבקש נתונים רגישים ממשתמשים. היום אפליקציה כמו של קוגן לא יכלה לגשת לכל כך הרבה מידע בשל הפעולות האלה". צוקרברג הדגיש ששיתוף מידע ללא הסכמה היא הפרה של מדיניות פייסבוק ולכן כשנודע לחברה ב-2015 מעיתון הגרדיאן על העברת הנתונים מקוגן לקיימברידג' אנליטיקה, האפליקציה של קוגן הוסרה מפייסבוק וקיימברידג' אנליטיקה וקוגן נדרשו להראות שמחקו את הנתונים וסיפקו לפייסבוק הוכחות מתאימות.

צוקרברג כתב כי כעת פייסבוק משתמשת בחברה חיצונית כדי לחקור אם קיימברידג' אנליטיקה מחקו את הנתונים או לא, וכי פייסבוק משתפת פעולה עם רגולטורים שחוקרים את הפרשה. "הייתה כאן הפרת אמון בין קוגן, קיימברידג' אנליטיקה ופייסבוק אבל גם בין פייסבוק והאנשים שחלקו איתנו מידע וציפו שנגן עליו. אנחנו צריכים לתקן את זה".

הוא חתם בלקיחת אחריות אישית על המחדל, "אני ייסדתי את פייסבוק ואני האחראי למה שקורה בפלטפורמה שלנו. אני רציני לגבי לעשות מה שיידרש כדי להגן על הקהילה שלנו. אני רוצה להודות לכל מי שממשיך להאמין במשימה שלנו ועובד כדי לבנות את הקהילה הזו. אני יודע שלתקן את הסוגיות האלה לוקח יותר זמן ממה שהיינו רוצים, אבל אני מבטיח שנבנה שירות טוב יותר לטווח הארוך".