מיזם תל אופן מאבד גובה והוביל להפסד תפעולי בשנת 2017

עיון בדוחות של בעלת השליטה פרידנזון מצביע על ירידה מתמשכת במספר המנויים ובהכנסות ■ בחברה טוענים שעיקר ההפסדים נובעים מתיקונים והחלפות של מנעולים שנפגעו מוונדליזם

תל אופן/ צילום: איל יצהר
תל אופן/ צילום: איל יצהר

דוחות חברת ההובלה והשילוח פרידנזון  מאפשרים הצצה על פעילות מיזם האופניים תל-אופן, שבו היא שותפה (45%) יחד עם איתן שמיר (45%) ודני שפילמן (10%). סיכומה של שנת 2017 מעיד על המשך השחיקה בפעילות זו, ועל ירידה בפופולריות המיזם.

שחיקה בפעילות מיזם תל אופן
 שחיקה בפעילות מיזם תל אופן

מהדוחות עולה, כי את 2017 סיכמה תל-אופן עם שחיקה של 4% בהכנסותיה, שעמדו על 19.5 מיליון שקל, לצד מעבר להפסד תפעולי של 1.5 מיליון שקל. הכיוון השלילי בפעילות ממשיך את המגמה שנרשמה בדוחות גם בסיכומה של 2016 - אז נרשמה ירידה בהכנסות וברווח התפעולי ביחס ל-2015, שבה הציגה תל-אופן רווח תפעולי של 1.6 מיליון שקל על הכנסות של 21.5 מיליון שקל. עיקר הפסדי תל-אופן, מעריכה פרידנזון, נובעים "מתיקונים והחלפות של מנעולים שנפגעו מוונדליזם".

נתון שלילי בולט נוסף מהשנה החולפת הוא ירידה של 23% במספר המנויים השנתיים של החברה, שעמד בסיום 2017 על כ-6,650 מנויים, לעומת יותר מ-8,600 בסוף 2016. עוד מציגה תל אופן גירעון של כ-200 אלף שקל בהון העצמי.

החברה מדווחת כי במהלך השנה החולפת היא "התמודדה עם תקלות שנבעו בעיקר מוונדליזם", וכי כדי להתמודד עם תקלות אלה היא "נאלצה להחליף חלק ממערך הנעילה", ובשל כך ספגה הוצאות גבוהות שהובילו להפסד. פעילות החלפת חלק ממערך הנעילה, שהחלה ב-2016, נמשכת גם בשנה הנוכחית.

במסגרת מיזם תל-אופן, המתבצע באמצעות חברת FSM, מעניקים פרידנזון ושותפיה שירותי הקמה והפעלת מערך אופניים בבעלות עיריית תל אביב. אלה כוללים תחנות עגינה, זוגות אופניים, מערך מיחשוב, אתר אינטרנט, מוקדי שירות, תחזוקה, תיקון תקלות וגביית התמורה מהמשתמשים. ההסכם מול עיריית תל-אביב נחתם ל-10 שנים. ב-2011 הסתיים שלב ההקמה של הפרויקט והחל מ-2012 פועלות תחנות ההשכרה, והפעילות אף הורחבה לגבעתיים ורמת גן.

ל-FSM התחייבויות שוטפות בהיקף של כ-8 מיליון שקל, ותוכניתה לעמוד בהתחייבויותיה בעתיד הנראה לעין "מסתמכת בין היתר על שיפור חזוי בפעילות כתוצאה מהשלמת פרויקט מנעול דור ב' וכן על תמיכת בעלי המניות".

פעילות תל-אופן שולית יחסית לסך הפעילות של פרידנזון, ומהווה פחות מ-10% מסך ההכנסות שלה, שבסיכום 2017 עלו ב-9% והגיעו ל-290 מיליון שקל.

בסיכום שנתי נהנתה פרידנזון, הנמצאת בשליטת משפחת פרידנזון, משיפור ניכר ברווחי פעילות האחסנה שלה, שם צמחו גם ההכנסות באופן משמעותי, וכן הצליחה לשפר את הרווח מפעילות ההובלה והלוגיסטיקה ואת ההכנסות מפעילות השילוח הבינלאומי.

סך הרווח הגולמי של פרידנזון עלה ב-6% ל-48 מיליון שקל, והרווח התפעולי עלה ב-13% ל-17 מיליון שקל, אולם עלייה בהוצאות מסים שחקה את הרווח הנקי שלה בכ-6%, לפחות מ-10 מיליון שקל.