התביעה בגין חוק הספאם נגד הבארבי: התובע יפצה את המועדון

תביעות לא מוצדקות עשויות להוביל לכך שהצרכנים הם שיפצו את החברות: כך היה בתביעה שהוגשה לאחרונה נגד מועדון הבארבי, בטענה ששיגר 24 הודעות פרסומיות שלא כחוק

מועדון הבארבי  / צילום: אייל פישר
מועדון הבארבי / צילום: אייל פישר

פסיקות רבות בבתי משפט לתביעות קטנות מזכות את הצרכנים בפיצוי בעקבות קבלת דואר פרסומי (ספאם) שלא כחוק, אבל לפני שרצים לתבוע, כדאי לבדוק האם החברה ששלחה לכם פרסומות הפרה את החוק, והאם אתם מלכתחילה אישרתם את קבלת הפרסומים.

תביעות לא מוצדקות עשויות להוביל לכך שהצרכנים הם שיפצו את החברות: כך היה בתביעה שהוגשה לאחרונה נגד מועדון הבארבי, בטענה ששיגר 24 הודעות פרסומיות שלא כחוק.

התובע, ששאף לקבל 24,000 שקל (כפי שקובע הפיצוי המרבי בחוק, 1,000 שקל לכל הודעה), ישלם בעצמו 3,000 שקל למועדון אותו תבע.

לנוכח התביעה הוכיחו נציגי הבארבי כי התובע, במהלך רכישת כרטיסים אלקטרונים להופעה, מסר לה את פרטיו ובחר שלא לסמן את החלופה המובנית בדף האינטרנט לסירוב לקבל דברי פרסומת. עוד נטען כי התובע לא ביקש את הפסקת משלוח הפרסומים בצורה יעילה, משום שהוא שלח את הודעות הבקשה הללו לתיבת דואר עליה צוין no_reply" " - למשלוח המיילים הללו אף קיבל הודעת שגיאה.

בעניין זה טען התובע, ובצדק, כי החוק קובע כי על החברה המשגרת פרסומים לאפשר לנמענים לשלוח הודעת סירוב לקבלת הפרסומים באופן שבו הם נשלחו, כלומר במייל, בהודעת טקסט וכדומה - אלא שריבוי האפשרויות להסרה מהמאגר, כפי שהוכיח המועדון, עמדו לצדו.

הנתבעת טענה כי מדובר בתובע סדרתי - טענה שבית המשפט לא התרשם ממנה לרעת התובע, בנימוק שיש לבדוק כל מקרה לגופו.

עוד טענה הנתבעת כי התובע "לא השתמש באופן ההסרה הפשוט המובנה בדף האינטרנט... אלא המתין עד שיצטברו מספר רב של הודעות בתיבת הדואר, על-מנת להגדיל את סכום התביעה".

השופט נמרוד אשכול פסק כי מועדון הבארבי הוכיח כי הנתבע קיבל פרסומים רלוונטיים הנוגעים להופעות, ולכן לא הפר המועדון את הסעיף הזה. עוד קבע השופט כי התובע אכן איפשר את קבלת הפרסומים, וכי עמדו לטובתו כמה אפשרויות להסרת שמו מהרשימה, אולם הוא לא נקט אותן. לפיכך נקבע כי התובע הוא שיפצה את הבארבי ב-3,000 שקל כהוצאות משפט (תא"מ 58303-12-16).