שנת שיא לישראייר; בוחנת הנפקה אם המיזוג עם סאן דור יכשל

חברת התעופה והתיירות רשמה ב-2017 עלייה של 24% בהכנסות וירידה של 5% בלבד ברווח, למרות חולשת הדולר והעלייה במחירי הדלק הסילוני

מטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר
מטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר

חברת התעופה והתיירות ישראייר הכריזה היום על 2017 כעל שנת שיא בפעילותה, וסיכמה שש שנים של שיפור רצוף בפרמטרים העסקיים שלה. הכנסות ישראייר עמדו על 345 מיליון דולר ב-2017, עלייה של 24% בהשוואה ל-2016.

בשורה התחתונה הציגה החברה ב-2017 ירידה מתונה של 5% ברווח הנקי, שהסתכם ב-11.1 מיליון דולר. זאת למרות חולשת הדולר מול השקל והאירו, והעלייה במחירי הדלק הסילוני. לדברי ישראייר, מחיר הדלק הסילוני הממוצע ב-2017 היה גבוה ב-22% ממחירו ב-2016, והביא לשחיקה של כ-2.3 מיליון דולר ברווחיות הגולמית שלה. נוסף על כך נשחקו הכנסות החברה בכ-13 מיליון דולר, בשל שינויים בשערי החליפין.

לדברי יוני צברי, סמנכ"ל הכספים של ישראייר, למרות האתגרים הפיננסיים שמרה החברה ב-2017 על רווח דומה לזה של 2016, ואף שיפרה את תזרים המזומנים שלה מפעילות שוטפת ל-21 מיליון דולר, לעומת 16 מיליון דולר שנה קודם לכן.

הוא הוסיף, כי החברה סיימה את 2017 עם רווח תפעולי לפני פחת והפחתות (EBITDA) של 23 מיליון דולר - גבוה יותר מהחוב הפיננסי שלה, בסך 21 מיליון דולר. "מצב זה יאפשר לקבוצה לממש את תוכניותיה לעתיד להרחבת פעילותה, בין היתר על-ידי הגדלת צי המטוסים בבעלותה, ולהתמודד עם אתגרי שנת 2018", מסר צברי.

"לחצות את רף ה-1.5 מיליון נוסעים"

המנכ"ל אורי סירקיס אמר כי "בכוונתנו להוסיף בשנת 2018 עוד שני מטוסים לצי שלנו, ובכך לתפעל במהלך העונה הקרובה עשרה מטוסים, ולחצות את רף מיליון וחצי הנוסעים". 

לפי דוח רשות שדות התעופה, ישראייר דורגה בין חמש החברות המובילות בנתב"ג, ומיצבה את עצמה כחברת התעופה הישראלית השנייה בגודלה. ב-2017 הטיסה ישראייר כ-1.3 מיליון נוסעים, מתוכם כ-729 אלף נוסעים בטיסות הבינלאומיות בקוד ישראייר, מה שמשקף עלייה של 33% ביחס ל-2016. עוד כ-420 אלף נוסעים טסו עם החברה בנתיב לאילת, וכ-200 אלף נוסעים נוספים שרכשו חבילות נופש בישראייר והוטסו בחברות תעופה זרות.

בכנס אי.די.בי שנערך היום, אמר סירקיס כי תחזית החברה ל-2018 כוללת הגדלת מחזור ההכנסות ב-50 מיליון דולר, והגעה ל-1.5 מיליון נוסעים. הוא הוסיף, כי החברה בוחנת גיוס חוב - הן מהבנקים והן משוק ההון - לצורך הרחבת הפעילות, בדרך של רכישת מטוס או דרך רכישת פעילויות נוספות.

ישראייר, שבבעלות אי.די.בי, חתמה אשתקד על עסקה למיזוג עם סאן דור של אל-על, בשל התחרות הגוברת בתחום הנופשונים והטיסות המוזלות. בחודש שעבר הודיעה הרשות להגבלים עסקיים על התנגדותה לעסקה, ובשל כך נערכות שתי החברות לערער על ההחלטה לבית דין להגבלים. לדברי סירקיס, "אם המיזוג עם אל-על יידחה, נבחן אפשרויות אחרות, או בשוק ההון או באמצעות מציאת שותף חיצוני", מה שמלמד כי דחיית המיזוג עשויה להוביל את ישראייר להנפקת מניותיה בבורסה בת"א.