ארה"ב חתמה על הסכם מחקר עם ווטר-ג'ן הישראלית

הסוכנות להגנת הסביבה בממשל טראמפ תבדוק את "מפיק המים מהאוויר" (Atmospheric Water Generator), שכמו כן הוא: מייצר מים מהאוויר • ראש הסוכנות, סקוט פרואיט, נפגש עם מנהלי ווטר-ג'ן אשתקד • פרופסור אלן דרשוביץ בחבר המנהלים של ווטר-ג'ן

סקוט פרואיט / צילום: רויטרס
סקוט פרואיט / צילום: רויטרס

הסוכנות להגנת הסביבה (EPA) בממשל טראמפ חתמה על הסכם מחקר עם החברה הישראלית ווטר-ג'ן, בשליטת היזם הגיאורגי-ישראלי מיכאל מירישווילי שנועד לבדוק יישומים פוטנציאליים של אחד ממוצרי החברה, "מפיק מים מהאוויר" (Atmospheric Water Generator), שכשמו כן הוא: מייצר מים מהאוויר.

על פי דיווח ב"פוליטיקו" נפגש ראש הסוכנות הממשלתית, סקוט פרואיט, עם מנהלים של ווטר-ג'ן ב-29 במארס אשתקד על פי בקשתו של שלדון אדלסון, בעל בתי הקזינו ותורם גדול למפלגה הרפובליקאית. "הקשר בין אדלדסון לחברה אינו ברור", מציין הדיווח. פגישת המשך התקיימה ב-10 במאי. המנהלים שהשתתפו בפגישות היו מקסים פאסיק, יו"ר אקזקוטיבי של ווטר-ג'ן, ויהודה קפלון, ראש הזרוע האמריקאית של החברה.

"פוליטיקו" מציין, שלא ברור אם השניים הם שהציעו הסכם מו"פ עם הסוכנות להגנת הסביבה. ההסכם נחתם בינואר השנה ולא ברור מדוע ניתן לו פומבי רק עתה. בכל אופן, בספטמבר אשתקד פרסמה הסוכנות קריאה לציבור במאמץ למצוא שותפים שייסיעו בבדיקת הטכנולוגיה הישראלית.

על פי ההסכם, תשאיל ווטר-ג'ן אחד מהמכשירים להפקת מים מהאוויר למעבדה של הסוכנות להגנת הסביבה בסינסינאטי, אוהאיו, לשלושה חודשים. החברה לא שילמה לסוכנות, והסוכנות לא שילמה לחברה. הסוכנות חתמה על שמונה הסכמים דומים ב-2017.

"פוליטיקו" מציין, שהסוכנות להגנת הסביבה ומשרדו של אדלסון טרם הגיבו על הדיווח.

ווטר-ג'ן משווקת את המוצר כטכנולוגיה שעשויה להקטין את מצוקת המים באזורים צחיחים או מרוחקים שאין בהם תשתיות מים, או באזורי אסון, למשל רעש אדמה, שבהם יש קשיים באספקת מי שתיה נקיים. החברה שלחה ארבעה מכשירים כאלה לטקסאס ופלורידה שסבלו נזקים קשים בעקבות סופות ההוריקאן הארווי וארמה, אשתקד.

"הסוכנות להגנת הסביבה מאמינה בצורך לפשט מחקרים משותפים, שיעודדו פתרונות יצירתיים לבעיות סביבתיות קשות, והיא מצפה לעבוד עם חברות וארגונים נוספים על מאמצים לפתח טכנולוגיות", נאמר בהודעה של הסוכנות.

עורך הדין האמריקאי היהודי אלן דרשוביץ מכהן בחבר המנהלים של ווטר-ג'ן. הוא דיבר בשבחה של החברה בכנס של אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, אשתקד. רה"מ בנימין נתניהו הזכיר את ווטר-ג'ן בנאומו בכנס של אייפ"ק השנה. הוא אמר, שהטכנולוגיה של ווטר-ג'ן שכללה את הטכניקה של משה, שהוציא מים מן הסלע.

בכתבה של הדס מגן במגזין G, באפריל אשתקד, על ווטר ג'ן, דיבר היו"ר פאסיק על העניין שיש לחברה בארה"ב. לדבריו, "בהרבה מקומות שם יש בעיה עם הצנרת - בצינורות רבים נמצאה עופרת. למשל, בפלינט, מישיגן (שב-2017 נפגעה מזיהום מים חמור, שהביא למותם של כ-10 אנשים, ולנטישת העיר על-ידי רבים מתושביה)".

אין מה לעשות נגד זיהום שכזה כי העופרת לא עוברת בהרתחה"" הוא הוסיף. "כך קרה גם בשיקגו. בקליפורניה היה מחסור חמור במים (עקב בצורת קשה). באחרונה גם נמצאה עופרת בצנרת המים של בתי הספר בניו-יורק, ומדובר בסיכון בריאותי מאוד גדול, במיוחד לילדים. הטכנולוגיה שלנו מספקת הן פתרון ביתי והן ציבורי - מערכות שיכולות לתת עד 450 ליטר מים ליום או מערכת שנותנת 5,000 ליטר מים ביום. יש התעניינות רבה ברחבי העולם בהקמת חוות מים שייצרו מיליוני ליטרים של מי שתייה נקיים ביום, הן דרך חיבור לרשת חשמל והן באמצעות אנרגיה סולארית מפאנלים".

בתשובה על שאלה האם כיום יש לחברה הכנסות אמר בעל השלליטה מירילישווילי: "אנחנו כרגע לא מוכרים שום דבר. יש על הטכנולוגיה שלנו 'ציד' מאוד חזק. אנחנו אוספים כרגע שותפויות מכל העולם ואת כל התהליך הזה נסיים בתוך רבעון, ואז נתחיל לייצר את המוצרים שלנו בכל מקום רלוונטי. אחרי שנתחיל, עדיין ירצו להעתיק את הטכנולוגיה, אבל זה יהיה כבר מאוחר מדי, כי נהיה בהרבה מדינות מפתח גדולות".

מירילשווילי עשה את רוב הונו בבריה"מ, ולימים ברוסיה. הוא קיבל אזרחות ישראלית ב-1993 ומאז 2009 הוא חי בישראל חודשים רבים בשנה. בשליטתו - יחד עם בנו יצחק - עסקים רבים בתחומי ההיי-טק (שבו עשו כמה אקזיטים), הנדל"ן, התקשורת (הם בעלי השליטה בערוץ 20) ועוד. השניים שלחו את ידם אפילו בקמעונות עם רשת סופרמרקטים בשם "אחד" שנועדה למכור מזון במחירים נמוכים, אך בסופו של דבר, זו הייתה אפיזודה חולפת.

עסקיו של מירילשווילי מנוהלים ברובם דרך שלוש חברות: כיתעים, שעיסוקה בנדל"ן; יהלומי חושן ארגמן, שבה מחזיק מירילשווילי 45%; ועסקי האנרגיה הנקייה שמוחזקים באמצעות חברת באר יצחק אנרגיה. מנכ"ל ווטר-ג'ן הוא אריה כוכבי. מירילשווילי רכש 70 ממניות החברה ב-2014.

אחת העסקאות שעשה האב וקיבלה בעבר כותרות רבות הייתה רכישת 5.2% מהכשרה אנרגיה של עופר נמרודי תמורת 40 מיליון שקלים. לאחר שהחברה נכשלה בקידוחי שרה ומירה היא קרסה והסבה למירילשווילי הפסדים שהוערכו ב-28 מיליון שקל. למרות ההפסדים, למירילשווילי יש רק מילים טובות על נמרודי: "לצערי בזמן האחרון אני מדבר איתו רק לעיתים רחוקות. בכל הפעמים שהייתי אצלו זכיתי לאירוח חם".

ווטר ג'ן היא כאמור בבת עינו של מירילשווילי והוא משוכנע שלא במקרה הגיע אליה. "הקדוש ברוך הוא נתן לי את זה", הוא אומר. "לכן, מבחינתי, זו אחריות כבדה. הודות לטכנולוגיה הזו, האנושות תוכל לקבל מי שתייה באפקטיביות מרבית ובאיכות של מים מינרליים. אנחנו באמת יכולים להציל מיליוני אנשים ולשפר את איכות החיים של מיליארדים. אנחנו מתקדמים מהר מאוד, ואני מקווה שנגיע לרוב העולם".