סוף לסכסוך המשפטי של העוזרים המשפטיים בבתי המשפט

העוזרים המשפטיים הועסקו עד עכשיו בחוזים אישיים קצובים בזמן ("משרות אמון"), שנפסלו ע"י בג"ץ • אתמול הגיעו הצדדים לסיכום על פרטי הסכם קיבוצי שיסדיר את תנאי העסקתם של העוזרים

מאבק העוזרים המשפטיים שנמשך יותר משנה הגיע לסיומו. לאחר משא-ומתן ממושך שנערך בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ויו"ר ועד העוזרים המשפטיים, שרית טוביס, עם נציגי משרד האוצר, נציבות שירות המדינה ומנהל בתי המשפט, הגיעו אתמול (ד') הצדדים לסיכום על פרטי הסכם קיבוצי שיסדיר את תנאי העסקתם של העוזרים המשפטיים.

העוזרים המשפטיים הועסקו עד עכשיו בחוזים אישיים קצובים בזמן ("משרות אמון"), אשר נפסלו על-ידי בג"ץ, ששופטיו שלחו את נציגי המדינה בחודש מאי האחרון לשבת לאלתר למשא-ומתן קיבוצי ובמסגרתו למצוא חלופה מוסכמת לשיטת ההעסקה הנוכחית.

בהודעה שפרסם משרד האוצר נכתב כי "במסגרת ההסכם הקיבוצי החדשני, שימרו הצדדים את האופי המיוחד של תפקיד העוזר המשפטי ואת יחסי האמון המחויבים שבין השופט לעוזרו, וכתוצאה מכך, למרות שמדובר בהסכם קיבוצי, סוכם על הגברת גמישות העסקתם של העוזרים המשפטיים, והם לא יהיו זכאים לתנאי הקביעות הרגילים הנהוגים בשירות המדינה, באופן שבו שופט יוכל להמשיך להעסיק את עוזרו כל עוד הוא חפץ בכך".

עוד נכתב בהודעה כי "מתווה ההסכם החדשני יאפשר למערכת בתי המשפט לקלוט ולשמר את העוזרים המשפטיים הטובים ביותר מחד, ולרענן את השורות במידת הצורך מאידך", וכי "סוכם על מבנה שכר ייחודי ופשוט שיכלול שתי שורות שכר בלבד - שכר היסוד וכן תוספת ייחודית בגובה 18% כנגד מתווה העסקתם הייחודי". 

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, התייחס להסכמות: "הסיכום יביא לקידום וייעול מערכת בתי המשפט בישראל ולשיפור השירות לאזרח. אני מברך על ההבנות שאליהן הגענו עם ההסתדרות, על-פיהן בעולם העבודה של היום בכלל, ובאוכלוסיית העוזרים המשפטיים בפרט, יש צורך בהסכמי עבודה חדשניים, המאפשרים גמישות תעסוקתית שתוביל בהכרח גם להגדלת הפריון. אני מודה למנהל רשות המסים והממונה על השכר היוצא, ערן יעקב, שהניח את התשתית להסכם זה, ויש לו חלק בהישגים החשובים הנובעים מההסכם".