יעקב פרנקל: יש להימנע מגלישה למלחמת סחר בכל מחיר

פרופ' יעקב פרנקל, שכיהן כנגיד בנק ישראל בעבר והיום מכהן כיו"ר החטיבה הבינלאומית של בנק ג'יי.פי מורגן צ'ייס, מזהיר מחזרה לשנות המיתון הגדול בשנות ה-30' של המאה הקודמת

מלחמת סחר / צילום: שאטרסטוק
מלחמת סחר / צילום: שאטרסטוק

הסיכון הגדול ביותר לכלכלת העולם הוא מלחמת סחר בין ארה"ב לסין ולעוד מדינות. אנחנו עדיין לא שם אבל צריך להיזהר מהידרדרות שתוביל אותנו לשם. כך אומר בריאיון ל-CNBC פרופ' יעקב פרנקל, שכיהן כנגיד בנק ישראל בעבר והיום מכהן כיו"ר החטיבה הבינלאומית של בנק ג'יי.פי מורגן צ'ייס.

פרנקל הזהיר מחזרה לשנות המיתון הגדול בשנות ה-30' של המאה הקודמת: "גם ב-1931 היו לקובעי המדיניות בארה"ב כוונות טובות כי הם רצו לשפר את מצב התעסוקה והכלכלה ונקטו במדיניות של פרוטקציוניזם. בסופו של דבר זה הוביל למיתון הגדול. עלינו להימנע מכך בכל מחיר". 

פרנקל אמר עוד שהיום הכלכלות בעולם מחוברות מאוד אחת לשנייה, והגלובליזציה פועלת היטב. "כולם תלויים בכולם היום ואם תהיה מדיניות של עין תחת עין יהיו בסופו של דבר הרבה אנשים עיוורים".

דבריו של פרנקל באו על רקע החרפה בעימות הכלכלי בין ארה"ב לסין. אתמול אמר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי הוא שוקל להציע הטלת מכסים נוספים בהיקף של כ-100 מיליארד דולר על מוצרים מסין מכיוון שהמכסים האחרונים עליהם הכריזו בסין על מוצרים אמריקאים "אינם הוגנים". 

עם זאת, נציג נשרד המסחר האמריקאי Robert Lighthizer הגיב ואמר כי מכסים כאלה לא יוטלו לפני הליך של שימוע ציבורי.

בינתיים, הצוות הכלכלי הבכיר בממשל סוטה בעליל מההצהרות הקיצוניות של טראמפ ומשתדל לא לשפוך עוד שמן על המדורה. כך, למשל, אמר שר-המסחר, ווילבור רוס, בראיון ל-CNBC, כי תגובת השווקים על העימות האמריקאי-סיני היתה "מופרזת". הוא אותת, שהממשל ינסה לשים קץ למחלוקת באמצעות צעדים דיפלומטיים. "אפילו מלחמות עם יריות באש חמה מסתיימות מו"מ", הוא אמר. "זה לא יהיה מפתיע כלל אם התוצאה הסופית של כל מה שמתרחש עתה תהיה משא ומתן".

פרנקל שיבח בריאיון היבטים אחרים של מדיניות ממשל טראמפ, כמו הורדה חדה במס החברות והקלות רגולטוריות שונות.