פיצוי על הירידה בעמלה הצולבת? ישראכרט מייקרת עמלות

החל מיוני יתייקרו שלוש עמלות • ברקע: מגמת השחיקה בעמלות הסליקה שצפויה להימשך

כרטיסי אשראי / צילום: שאטרסטוק
כרטיסי אשראי / צילום: שאטרסטוק

חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל ישראכרט מייקרת מספר עמלות לבתי העסק. החברה, בניהולו של רון וקסלר, הודיעה על ייקור של שלוש עמלות הנגבות מבתי עסק. בחלק מהמקרים מדובר בייקור משמעותי לעומת העמלה הנוכחית. העלאת המחירים תיכנס לתוקף בעוד כחודשיים- בתחילת חודש יוני.

העמלה על ביטול עסקה באמצעות פקיד תתייקר מ-6.9 שקלים ל-9.36 שקלים (המחירים כוללים מע"מ), מדובר בעלייה של יותר מ-30% בגובה העמלה. נציין כי עמלת ביטול עסקה בערוצים ישירים נותרת ללא שינוי בגובה של 4.68 שקלים.

בנוסף, ישראכרט גם מייקרת את דמי הניהול לחשבון סליקה מ-114.7 שקלים ל-127.5 שקלים בחודש. מדובר בעמלת מינימום הנגבית מבית העסק, והיא מקוזזת בהתאם לגובה עסקאות הסליקה שבוצעו. בנוסף לכך ישראכרט מייקרת גם את עמלת "קבלת שירותי התראות והודעות לבתי העסק", מ-5.85 שקלים ל-10.5 שקלים.

כמו כן החליטה ישראכרט להוציא מהתעריפון את התשלום בגין שימוש במכשיר לקריאת כרטיסי האשראי. בעוד כיום מוגדר שהשימוש במכשירים שכאלה שנותנת ישראכרט לבתי העסק יעלה 11.6-46.7 שקלים בחודש, כעת מקטינה החברה את רמת השקיפות וקובעת שהמחיר ייקבע בהסכם שייחתם מול כל בית עסק.

מישראכרט נמסר בתגובה, "החברה לא ביצעה עדכון בתעריפון בתי עסק מעל ל-5 שנים. ההעלאות שהוצגו לאחרונה משקפות את השינוי במבנה ההוצאות התפעוליות. יודגש כי לגבי רוב העמלות, מוצע שירות חלופי בעלות מוזלת בערוצים הישירים או ללא עלות באתר החברה".

חברות כרטיסי האשראי מתמודדות בתחרות הולכת וגוברת בתחום הסליקה, שמביאה לכך שעמלת הסליקה הממוצעת שמשלמים בתי העסק נמצאת במגמת ירידה. עמלות הסליקה אמורות להמשיך לרדת בשנים הקרובות, על פי מתווה של הפחתה בעמלה הצולבת שקבע בנק ישראל (העמלה שמשלמות החברות זו לזו ומהווה את מחיר הרצפה לעמלת הסליקה). נציין כי על מגמת השחיקה הזו מפצה גידול של 6%-8% בשנה במחזורי השימוש בכרטיסי אשראי.

חברות כרטיסי האשראי מנסות לפצות עצמן על מגמת השחיקה. בשנה שעברה כאל ולאומי קארד ביצעו מהלך של ייקור עמלות הסליקה לחלק מסוים מבתי העסק, וכעת ישראכרט מבצעת מהלך של ייקור מספר עמלות תפעוליות לעסקים.