ההתאוששות באירופה מחייה את שד החוב של המשבר הקודם

עלייה בחובות ברחבי גוש האירו - אחרי כמעט עשור של ריביות אפסיות שנועדו להבריא כלכלה שנפגעה ממשבר חובות - מדאיגה את הרגולטורים

ע בודות בניה באמסטרדם / צילום:רויטרס
ע בודות בניה באמסטרדם / צילום:רויטרס

פיליפה גרסיה א-קוסטה מעולם לא לקח הלוואה מבנק, עד שריביות אולטרה-נמוכות פיתו אותו לקחת משכנתא של 185,000 אירו לקניית דירה בליסבון. הבעיה היחידה היא שקוסטה, מנהל במגזר הנדל"ן בן 32, יסיים את פירעון המשכנתא הזו, שגבוהה פי שבעה משכרו השנתי, רק בגיל 75.

הוא אינו היחיד שצבר חובות. ברחבי גוש האירו, אופטימיות כלכלית, ריביות נמוכות מאוד ותחרות קשה בין בנקים עזרו להרים את ההלוואות למגזר הפרטי לרמתן הגבוהה ביותר מאז המשבר הפיננסי. אלה יכלו להיות חדשות טובות, אלמלא בעיה אחת: רמת החוב בגוש האירו כבר גבוהה מאוד.

בעשור האחרון, החובות של עסקים ומשקי בית בגוש האירו עלו ב-12 נקודות אחוז ל-160% מהתוצר הכלכלי של הגוש, לפי נתוני בנק BIS (המוסד המתאם של הבנקים המרכזיים). באותו עשור, חובות המגזר הפרטי בארה"ב ירדו בכ-14 נקודות אחוז ל-152% מהתמ"ג האמריקאי.

חגיגת ההלוואות נתפסת כאפקט שלילי אחד של הכסף הקל מהבנק המרכזי האירופי בעשור האחרון. ה-ECB הוריד את הריביות אל מתחת לאפס וקנה אג"ח כדי להדליק מחדש כלכלה שנפגעה ממשבר מקורי של חובות-יתר.

כעת, כאשר ה-ECBמצמצם בהדרגה את מדיניותו המקילה, החובות שהצטברו בגללה עלולים לפגוע בחברות ובמשקי בית ממונפים יותר מדי (רמת חוב גבוהה יחסית להון עצמי), ולפגוע בכלכלה הפורחת מחדש בגוש האירו. עליית הריביות מקשה על יחידים ועל חברות ללוות ולשרת חוב קיים שלהם, ופוגעת ביכולתם להתרחב ולהשקיע תוך החזר חובות קיימים. חלקם יידחפו לפשיטות רגל.

"לא הייתה ירידה מהותית בחוב הפרטי בגוש האירו משנת 2008, במונחי אחוז מהתמ"ג, וזו מגמה ראויה לציון", אמר יירג קרמר, הכלכלן הראשי בקומרצבנק בפרנקפורט.

ברמה של 1.5%, הריבית על המשכנתא של קוסטה בליסבון הייתה פחות ממחצית הריבית הממוצעת על הלוואות לדיור בפורטוגל לפני כמה שנים. אבל הריבית ניידת וקשורה לריביות השוק, ולכן היא עלולה לעלות משמעותית. ריבית הבסיס העיקרית של ה-ECB כעת היא מינוס 0.4%.

חגיגת הלוואות

רגולטורים לאומיים באירופה חוששים יותר ויותר מכך שהריביות הנמוכות ילבו בועות מחירים שלא יהיו בנות קיימא. הם מקווים שהגבלות על מתן הלוואות ירתיעו את משקי הבית והעסקים מלקיחת הלוואות כאשר הריביות כה נמוכות. המשימה הזו חשובה במיוחד באיחוד מטבע כמו גוש האירו, מפני שהרשויות הלאומיות ניצבות בפני מחזורי עסקים שונים, אך אינן יכולות לקבוע ריביות כדי לצנן או לעודד את הכלכלה.

בהולנד ובפורטוגל, הרשויות הורו לבנקים להגביל משכנתאות ל-90% מערך הבית. בפינלנד, השיעור הזה הורד לאחרונה מ-90% ל-85% למשכנתאות לדיור, לא כולל קוני בית לראשונה בחייהם. ההולנדים שוקלים גם לבטל את הקלת המס על משכנתאות, ובפורטוגל אסור לבנקים להציע תקופות פירעון של יותר מ-40 שנה.

במגזר הנדל"ן, יש סימני שערוך-יתר בכמה אזורים ובערים גדולות, שבהן מחירי הדירות עלו בקצב מהיר יותר מעליית הכנסות משקי הבית", אמר ויטור קונסטנציו, סגן נשיא ה-ECB, בחודש שעבר.

מחירי הבתים עלו בקצב שנתי של 10% ויותר באירלנד, בהולנד ובפורטוגל ברבעון השלישי של השנה שעברה, לפי לשכת הסטטיסטיקה של האיחוד האירופי. חלק גדול מהכספים שמשמשים לרכישות הללו הוא הלוואות. בהולנד, חובות משק הבית הם 270% מההכנסה הפנויה נטו - יותר מאשר בשנת 2007.

חובות משקי הבית בארה"ב פחתו ל-112% מההכנסה הפנויה נטו, מ-144% ב-2007, לפי נתוני ארגון OECD.

באירלנד, שפקיעת בועת הנדל"ן שלה ב-2011 דרדרה את הכלכלה למיתון, אישורי משכנתאות עלו בשנה שעברה ב-23%, והנפקת משכנתאות הגיעה לרמות שנראו לאחרונה ברבעון השלישי של 2009, לפי פדרציית הבנקאות והתשלומים האירית. הפדרציה הזו צופה שמחירי הדירות בכמה אזורים יחזרו לרמות של 2007 בעוד שנתיים.

משנת 2015, הבנק המרכזי האירי הידק את דרישות ההלוואות, אבל דיוויד מקנמרה, כלכלן בחברת דייבי קפיטל מרקטס מקבוצת אייריש בנק אמר שנתוני האשראי מראים שההידוק הזה לא פגע ממש בפעילות בשוק ההלוואות לדיור.

"מחירי נדל"ן תמיד מדאיגים יותר מסוגי נכסים אחרים", אמר אדם פוזן, מנהל מכון פיטרסון לכלכלה בינלאומית מוושינגטון. הסיבה לכך היא היקף המגזר, וחשיבותו במערכת הפיננסית הרחבה.

גם החברות חוגגות

גם חברות חוגגות עם חובות. הלוואות לעסקים בכל גוש האירו עלו בינואר בקצב המהיר ביותר מאז המשבר הפיננסי, 3.4% בשנה. קובעי המדיניות רוצים שחברות ייקחו הלוואות כדי להשקיע, אבל הם חוששים שהריביות הנמוכות יעודדו השקעות במיזמים שהם רווחיים רק בריביות נמוכות, וההלוואות יהפכו לרעות כאשר הריביות יעלו.

הרשויות בצרפת הגבילו לאחרונה את חשיפת הבנקים לחברות גדולות ממונפות מאוד, ואותתו שהן עשויות לכפות על לווים להעלות את רמת ההון העצמי שלהם. "אנחנו מניחים שיש סיכון בכך שחברות גדולות במיוחד הולכות רחוק מדי", אמר הנגיד הצרפתי, פרנסואה וילרוי דה גולו.

המינוף מצטבר על אף שבנקים רבים באירופה ממשיכים להתמודד עם חובות שנצברו במשבר הפיננסי. יותר מטריליון דולר בהלוואות קיימות נחשבות ללא מתפקדות, וממשיכות להעיק על מאזני הבנקים, שכבר הכירו בהפסדים בהיקף מחצית מהסכום הזה.

נשיא ה-ECB מריו דראגי הגן על מדיניות הריביות הנמוכות, בנימוק שהיא תמכה בכלכלת גוש האירו ויצרה מקומות עבודה. "יכול להיות שיש עיוותים, אבל לפעמים התמורה שאתה מקבל כה חזקה, שאתה מתעלם מהעיוותים ועושה את הדבר הנכון", הוא אמר באוקטובר.