חברת קתאי פסיפיק: "לא הגשנו בקשה לטוס מעל סעודיה"

קתאי פסיפיק, שמפעילה טיסות ישירות מת"א להונג-קונג, עדיין בוחנת האם להגיש בקשה לטוס מעל סעודיה, דבר שיקצר את משך הטיסה בכשעה וחצי • מנכ"ל קתאי פסיפיק: "אנו רוצים לחסוך עלויות - אבל לא על חשבון תחושת הנוסעים" • חברת התעופה הסינית היינאן: "טיסה מעל סעודיה אינה רלוונטית עבורנו"

האם חברות תעופה נוספות הפועלות מישראל יטוסו מעל שמי סעודיה? בינתיים מסתמן כי אייר אינדיה תישאר היחידה שמבצעת את הטיסות במסלול הזה. ג'וני ביילי, מנכ"ל הפעילות של קתאי פסיפיק בישראל, אומר ל"גלובס" כי "החברה טרם הגישה בקשה רשמית לטוס מעל סעודיה". בחברת התעופה הסינית היינאן מדגישים כי "טיסה מעל סעודיה לא מקצרת או מייעלת לנו את המסלול, ולכן היא אינה רלוונטית עבורנו".

ההיסטוריה האווירית שיצאה לדרך בשבועות האחרונים מהווה ציון דרך בענף התעופה הישראלי: טיסות מעל שמי ערב הסעודית בדרך מישראל ואליה. ההיסטוריה הזו, שעליה חתומה חברת התעופה ההודית אייר אינדיה, הובילה להיסטריה בקרב חברת על-אל, ששיגרה עתירה לבג"ץ בה דרשה להשוות את תנאי הטיסות שלה לאלה של חברות התעופה הזרות. אל-על דרשה שיתאפשר גם לה לקצר את המסלול להודו בטיסות מעל סעודיה (קיצור של שעתיים לכל כיוון) - ובמקרה שלא, דרשה אל-על כי גם לחברה ההודית יבוטל האישור. נימוקי אל-על הם שהמדינה מפרה את ההתחייבות כלפיה ומפלה אותה לרעה.

מבדיקת "גלובס" עולה כי חברות התעופה האחרות שפועלות מישראל ליעדים במזרח הרחוק לא ממהרות לשנות את מסלולן. מהיינאן איירליינס הסינית, המבצעת טיסות ישירות לבייג'ין, לשנחאי ולגואנג'ו, נמסר כי אין בכוונת החברה לשנות את מסלול הטיסה. זאת משום שטיסה מעל סעודיה לא תשפר את המסלול בטיסות מתל-אביב לסין, לאור העובדה שאחרי סעודיה תידרש החברה ממילא לבצע מעקף כדי לא לעבור מעל שמי מדינות עוינות אחרות שבדרך (בהן איראן).

מבחינת קתאי פסיפיק, המפעילה טיסות ישירות מתל-אביב להונג-קונג, הסיפור הוא שונה. ביילי מדגיש כי מעבר מעל שמי סעודיה יכול לקצר את הטיסה מתל-אביב להונג-קונג בכשעה וחצי. קיצור הטיסה בפרק זמן כזה פועל כמובן לטובת הנוסעים, אבל הוא בעיקר בא לידי ביטוי בקיזוז עלויות עבור החברה. "מדובר בהרבה כסף", אומר ביילי, כשהוא מדגיש כי מדובר בחיסכון לא מבוטל בתצרוכת הדלק, "זה משהו שחשוב לכל חברת תעופה ולא רק לנו".

עם זאת, בחברה מעדיפים להמתין כדי להבין את העדפות הנוסעים. "בשלב זה לא הגשנו בקשה רשמית לשנות את המסלול. מהרגע שאייר אינדיה החלה לטוס בקו מעל סעודיה, אנחנו עם האצבע על הדופק ובוחנים את הנושא", מסביר ביילי. "זו התפתחות מעניינת, והיתרון הוא ברור, אבל לפני שנגיש בקשה רשמית, אנחנו רוצים לבחון מהי עמדת הנוסעים הישראלים בכל הנוגע לטיסה מעל סעודיה. נבצע מחקר ונלמד את העמדה של הנוסעים. אנחנו רוצים לחסוך עלויות - אבל לא על חשבון תחושת הנוסעים שצריכים להרגיש טוב ובטוח".

ביילי מדגיש כי "ידוע לנו שנציגים של חברות ביטחון ישראליות טסים עם אייר אינדיה ועם חברות אחרות שטסות מעל מדינות עוינות. זה אמנם מהווה מעין ערובה לכך שכנראה שמדובר במסלול שלנוסעים הישראלים אין ממה לחשוש ממנו. אנחנו מגבשים דעה וכיוון לדרך שתהיה הנכונה ביותר מבחינתנו כדי להתחיל לדון בזה".