אישור יצוא הקנאביס לא יעלה לדיון היום בממשלה

זאת משום שאבי שמחון, היועץ הכלכלי של ראש הממשלה, עדיין לא הגיש לממשלה את הדוח המסכם • דחיית ההחלטה עלולה להשפיע על מניות חברות גידול הקנאביס בבורסה

פרופ אבי שמחון / צילום: אוריה תדמור
פרופ אבי שמחון / צילום: אוריה תדמור

סוגיית אישור היצוא לקנאביס לא תעלה היום (א') לדיון בממשלה כמתוכנן, כך נודע ל"גלובס". הדיון נדחה ככל הנראה בשבוע לכל הפחות, משום שאבי שמחון, היועץ הכלכלי של ראש הממשלה, טרם הגיש את הדוח המסכם לבדיקתו בעניין.

נושא יצוא הקנאביס היה אמור לעלות היום לדיון לאחר שהשר לבטחון פנים גלעד ארדן משך את התנגדותו, אולם בסופו של דבר האישור נדחה. בשוק מעריכים שמדובר בדחייה טכנית וכי האישור יגיע בטווח השבועות הקרובים. משרד האוצר, הבריאות, החקלאות והמשפטים תומכים ביצוא. ארדן החליט לתמוך במהלך לאחר שקיבל תקציב ל-25 שוטרים ייעודיים לטיפול במניעת זליגת חומר גלם מחוות הקנאביס החדשות המיועדות ליצוא אל שוק הקנאביס הלא-חוקי בישראל. כמו כן הוסכם כי תחילה ייכללו בתכנית רק 50 חקלאים, אף ש-200-300 קיבלו רישיונות יצוא "על הנייר".

היצוא יהיה רק של מוצרים המתאימים לשימוש רפואי כגון שמנים, קפליות וטבליות מסיסות, ולא המוצר הגולמי ומוצרי עישון. זאת כדי למנוע שימוש לרעה במוצרים הללו בשווקים אחרים ולמנוע את האפשרות שייווצר לישראל מוניטין של מפיצת סמים. בשוק המקומי ימכרו גם תפרחות בצורתן הגולמית ו"תפרחות מגולגלות", כלומר סיגריות.

דחיית ההחלטה עלולה להשפיע על מניות חברות גידול הקנאביס בבורסה: מדיוי  וטוגדר , שכבר החלו לפעול בתחום; וכן די פארם  ונקסט ג'ן , שהודיעו על כוונתן להיכנס לתחום; ועמיר שיווק , שהודיעה על כוונתה להשקיע בחברת הפארמה BOL. מבין הללו, רק BOL מוכנה לשיווק והיתר נמצאות לפני שלב השתילה.

עו"ד חגית ויינשטוק ממשרד עורכי הדין ויינשטוק-זהבי, המייצג חברות ומשקיעים רבים אשר נמצאים בהליך הקמת חוות גידול ומפעלי יצור מוצרים מקנאביס רפואי, אמרה בעקבות ההחלטה של ארדן: "אני מברכת על החלטת המשרד לביטחון הפנים והשר ארדן, להסיר את התנגדותם בדבר יצוא קנאביס רפואי. אני סמוכה ובטוחה שהעתירה שהגשנו לבית המשפט בדרישה לפתוח את שוק הקנאביס ליצוא לאלתר והתנגדותנו האיתנה לכל בקשה של המדינה לדחות תגובתה בנושא, לרבות בקשה שכזו מאמש, בשילוב התובנה שכל עיכוב בפתיחת השוק מסב נזק כלכלי עצום ללקוחותינו ולמבקשים לעסוק בתחום, היוו מנוף לחץ חיובי להסרת התנגדות המשרד לביטחון הפנים".

"עם זאת,בכוונתנו לעקוב מקרוב אחרי החלטת הממשלה, ורק כאשר נדע בוודאות שהיצוא ללקוחותינו אושר - נשקול למשוך את העתירה שהגשנו".

לדברי ויינשטוק, "פתיחת שוק הקנאביס הרפואי ליצוא תיטיב לא רק עם המבקשים לעסוק בתחום, כי אם גם עם מדינת ישראל שתכניס לקופתה בכל שנה מאות מיליוני ₪, וכן תטיב עם המטופלים בישראל אשר כל כך זקוקים לתרופות אלה, היות שמחירן צפוי לרדת משמעותית עם אישור היצוא; זאת אנו אומרים מעל לכל במה, הן בכנסת והן בכל הכנסים והדיונים המקצועיים בתחום, ואני מאוד שמחה על ההחלטה".