עוד כישלון של תשובה בניסיון למחוק את דלק אנרגיה

בכיר בשוק: "אין מחיר שבו הצעת הרכש של דלק הייתה עוברת, פשוט מכיוון שיש מספיק מחזיקי מניות שהשיקולים שלהם לא כלכליים בלבד"

מאגר תמר / צילום: אלבטרוס
מאגר תמר / צילום: אלבטרוס

קבוצת דלק של יצחק תשובה נכשלה, פעם נוספת מני רבות, בניסיונה למחוק את מניות החברה הבת דלק אנרגיה מהמסחר. זאת, למרות שבתחילת השבוע שעבר שיפרה דלק את רכיב המזומן בהצעת הרכש. לשם הצלחת המהלך הייתה זקוקה דלק, המחזיקה ב-88.2% מההון בדלק אנרגיה, להיענות חיובית מצד בעליהן של לפחות 7% ממניות החברה הבת, אולם רק כ-5.3% מבעלי המניות נענו להצעה.

גורם בכיר בשוק ההון אמר בשיחה עם "גלובס", כי "אין מחיר שבו ההצעה הייתה עוברת, בין השאר מכיוון שיש מחזיקים שמקבלים החלטות לאו דווקא כלכליות. יש משקיעים ש'מאוהבים' בנייר הזה, ולא מוכרים מכל מיני סיבות, אם בגלל שהם חושבים שקבוצת דלק לא חושפת את כל המידע שיש לה בנוגע לדלק אנרגיה, או בגלל דברים אחרים. לדעתי הנייר הזה לא יימחק מהבורסה, פשוט מכיוון שיש מספיק מחזיקי מניות שהשיקולים שלהם לא כלכליים בלבד".

על פי נתונים שאסף אתר Stocker.co.il, הגופים המוסדיים מחזיקים ב-5.8% ממניות דלק אנרגיה - כלומר, ב-49% מהחזקות הציבור. הגוף המוסדי בעל ההחזקה הגדולה ביותר הן קרנות ההשתלמות של המורים והגננות, שמחזיקות ב-2.1% מהחברה. מחזיקים גדולים נוספים הם כלל ביטוח (1.04%), פסגות (0.85%) וילין לפידות (0.75%).

פרמיה נמוכה מאוד גם אחרי השיפור

בעקבות פרסום הצעת הרכש הנוכחית, באמצע חודש מארס, קפצה מניית דלק אנרגיה בקרוב ל-15%, ובמקביל נרשמה ירידה במניות קבוצת דלק ודלק קידוחים, שהיוו מרכיב חשוב בתמורת ההצעה, כך שדלק נאלצה להעלות את רכיב המזומן בהצעה.

לאחר השיפור הציעה קבוצת דלק עבור כל מניית דלק אנרגיה תשלום מזומן של 703.64 שקל, לעומת תשלום של 636.4 שקל בהצעה הקודמת (שיפור של 67 שקל), ושאר מרכיבי ההצעה נותרו ללא שינוי - 0.85 מניות של קבוצת דלק ו-45 יחידות השתתפות של דלק קידוחים. עם זאת, לאחר השיפור, הפרמיה לעומת מחיר דלק אנרגיה בבורסה הייתה נמוכה מאוד, פחות מ-1%, כך שהסיכוי שההצעה תצליח לא היה גבוה גם לאחר השיפור.

בעקבות כישלון ההצעה נסחרה מניית דלק אנרגיה היום בירידה של 2%, קבוצת דלק רשמה עלייה קלה ודלק קידוחים עלתה ב-1.3%.

מדובר כאמור בכישלון נוסף, לאחר שקבוצת דלק ניסתה למחוק את מניות דלק אנרגיה מהמסחר בבורסה כבר מספר פעמים בעבר (הפעם האחרונה הייתה ב-2013). בקבוצה קיוו כי הצלחת המהלך תשתלב באסטרטגיה העסקית לפישוט מבנה ההחזקות שלה, וזאת כחלק מהיערכות הקבוצה לביצוע הנפקה אפשרית בחו"ל של פעילות האנרגיה שלה.

בבד בבד מתכננים בקבוצת דלק להעביר את תזרים המזומנים מתמלוגי-העל של מאגר תמר לחברה ייעודית, שתוקם לשם כך ותנפיק את מניותיה בבורסה. דלק אנרגיה (המחזיקה ב-54% מהיחידות של דלק קידוחים) קלטה עד היום חלק מהתזרים הזה. תמלוג-העל עמד בסוף 2017 על 1.5% מההכנסות עד לכיסוי עלויות הפיתוח, ולאחר מכן קפץ לרמה של 6.5% מההכנסות, ובדלק העריכו שאם תתבצע הנפקה של חברה ייעודית, שווי המינימום שלה יעמוד על 200 מיליון דולר.