גאווה לאומית: היצוא הישראלי צמח פי 3590 מאז קום המדינה

שר הכלכלה אלי כהן: "אחרי שעברנו השנה את היעד של 100 מיליארד דולר, קבענו ליצוא הישראלי יעד חדש, של 120 מיליארד דולר בשנת 2022"

נמל אשדוד / צילום: איל יצהר
נמל אשדוד / צילום: איל יצהר

גאווה ישראלית: בשנת 1949, כשמדינת ישראל היתה בת שנה, הסתכם היצוא שלה ב-28.5 מיליון דולר בלבד. רוב היצוא שלה היה של הדרים- בעיקר תפוזים, אבל גם יהלומים, שיניים תותבות ומוצרי טקסטיל.

הערב (ד') ישראל תתחיל את חגיגות שנת ה-70 שלה, כשהיא כבר במקום אחר: היצוא שלה כבר חצה את הרף של 100 מיליארד דולר, וב-2017 הסתכם ביותר מ-102.3 מיליארד דולר וזאת לאחר שצמח פי 3590 מאז הקמת המדינה.  

יותר מ-40% מהיצוא הישראלי הוא של שירותים, ובהם שירותי טכנולוגיה עילית- כך עולה מנתונים שריכז לרגל יום העצמאות מינהל סחר חוץ שבמשרד הכלכלה והתעשייה.

כיום, כפי שעולה מנתוני משרד הכלכלה, היצוא החקלאי הישראלי מהווה רק 5% מיצוא הסחורות. את עיקר יצוא הסחורות מובילות תעשיות הכימיה והפרמצבטיקה, מוצרי מיכון ואלקטרוניקה.

גם השווקים של היצואנים הישראליים חוו תמורות משמעותיות מאז הקמת המדינה: ב-1949, 81% מהיצוא של המדינה הצעירה הופנו לאירופה. כיום כ-40% מהיצוא הישראלי מופנים לשוק זה, ועוד 32% מהיצוא הישראלי מופנים לארה"ב ולצפון אמריקה. רבע מהיצוא של ישראל כיום נעשה ליבשת אסיה ועוד 2% לאפריקה.

כך, מינהל סחר חוץ של משרד הכלכלה מפעיל 45 נציגויות כלכליות בכל רחבי העולם, ו-70% מכלל היצוא הישראלי נעשן על הסכמי סחר שנחתמו מאז הקמת המדינה עם שורה של מדינות ובהן האיחוד האירופי; מקסיקו; קנדה; ארה"ב; טורקיה; ירדן ועוד.

"מכלכלה קטנה ומתפתחת הפכנו לכלכלה יציבה ומפותחת שחברה בארגון ה-OECD ומהווה מודל להצלחה עבור כלכלות רבות ברחבי העולם", אמר היום שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן: "משרד הכלכלה ממשיך לאתגר את היצוא הישראלי ולסייעו לו לשבור שיאים חדשים: אחרי שעברנו השנה את היעד של 100 מיליארד דולר, קבענו ליצוא הישראלי יעד חדש, של 120 מיליארד דולר בשנת 2022".