נטלי פורטמן ביטלה הגעה לישראל עקב "האירועים האחרונים"

פורטמן זכתה בפרס "בראשית", שכולל מענק של 2 מיליון דולר, בנובמבר אשתקד, וכעת הייתה אמורה להגיע לטקס כדי לקבלו • נציג של פורטמן: "מצפונה אינו מתיר לה להגיע לישראל"

סטן פולובץ, נטלי פורטמן ומוריס קאהן / צילום: קרן פרס בראשית
סטן פולובץ, נטלי פורטמן ומוריס קאהן / צילום: קרן פרס בראשית

כוכבת הקולנוע האמריקאית נטלי פורטמן, ילידת ישראל, הודיעה כי החליטה לא להגיע לישראל לטקס שבו הייתה אמורה לקבל את פרס בראשית לשנת 2018 בעקבות "המאורעות שהתרחשו באחרונה", כדבריה - דיווח על כך פרסמה אמש (ה') סוכנות הידיעות היהודית (JTA).

קרן בראשית, שמגדירה את הפרס כ"פרס נובל היהודי", הודיעה אתמול כי היא "נעצבה מאוד" לשמע על החלטת פורטמן לא לבוא לטקס. על-פי הקרן, הודיע לה נציג של השחקנית כי "האירועים שאירעו באחרונה בישראל גרמו לה מצוקה קשה ביותר והיא אינה חשה בנוח להשתתף באירוע ציבורי בישראל". לדבריו, "היא אינה יכולה להגיע לטקס במצפון נקי".

הנהלת הקרן הודיעה כי החליטה לבטל את הטקס. בהודעתה נאמר: "אנו חוששים שהחלטת פורטמן תצבע את המיזם הפילנטרופי שלנו בצבעים פוליטיים, מצב שהתאמצנו מאוד למנוע בחמש השנים שחלפו".

פורטמן לא פירטה מהם "האירועים שהתרחשו באחרונה" שהניעו אותה לוותר על הפרס ולהימנע מביקור בישראל, אך נראה שהיא מתכוונת להתנגשויות לאורך הגבול בין ישראל לעזה בשבועות שחלפו, שבהן נהרגו עשרות פלסטינים ונפצעו מאות.

קרן בראשית הודיעה בנובמבר אשתקד כי בחרה בפורטמן ככלת הפרס בגלל "מחויבותה למטרות חברתיות והקשר העמוק שלה לשורשיה הישראליים". על-פי תקנון הקרן, ניתן הפרס כאות כבוד ל"אנשים שמשמשים מקור השראה לדור הבא של העם היהודי בשל הישגים מקצועיים יוצאי דופן ומחויבותם לערכים יהודיים ולעם היהודי".

הזוכה בפרס מקבל/ת בדרך-כלל מיליון דולר, אך הנדבן הישראלי מוריס קאהן הודיע בדצמבר כי יגדיל את הפרס ב-2018 ל-2 מיליון דולר. כמקובל, הזוכה תורם את הפרס לארגון שפועל למען זכויות האדם או למען מטרות אחרות לבחירתו. הודעת הקרן לא ציינה האם פורטמן תקבל את הפרס מחוץ לישראל.

קרן בראשית נוסדה על-ידי אנשי עסקים יהודיים עשירים מרוסיה, ובראשם מיכאיל פרידמן. הקרן פועלת יחד עם משרד ראש הממשלה והסוכנות היהודית. בשנים קודמות זכו בפרס הכנר יצחק פרלמן, האמן אניש קאפור, ראש עיריית ניו-יורק לשעבר, מייקל בלומברג, והשחקן מייקל דאגלס.

ב-2009 הצטרפה פורטמן לכוכבים הוליוודיים אחרים במחאה על קריאות של BDS להחרים את פסטיבאל הסרטים הבינלאומי בטורונטו בגלל החלטתו לקיים אירוע שימוקד בסרטים על תל-אביב. אך ב-2015, בעקבות בחירתו של בנימין נתניהו לראש ממשלה, הכריזה פורטמן שהיא "מאוד מאוד מאוכזבת וכועסת". בראיון ל"הוליווד ריפורטר" היא אמרה: "ההכרזות הגזעניות שלו הן איומות... בכל זאת, אני לא רוצה להשתמש במעמדי (בדרך הלא נכונה). יש אנשים שנעשו חשובים ואז הם מחרבנים על ישראל בעיתונים. אני לא. אני לא רוצה להיות כזו".

בנובמבר, לאחר שהתבשרה על הזכיה, אמרה פורטמן: "אני גאה בשורשיי היהודיים ובמורשתי היהודית... הפרס הזה נוגע עמוקות ללביבי מפני שהוא מייצג את הערך היהודי של תיקון עולם... אני מצפה להשתמש בפלטפורמה הגלובלית שהפרס מעניק לי כדי לעשות שינוי בחיי הנשים בישראל ומחוצה לה".

פורטמן, דוברת עברית, נולדה בירושלים ועברה בילדותה לארה"ב, יחד עם הוריה. ב-2015 היא ביימה את הסרט "סיפור על אהבה וחושך" על-פי ספרו של עמוס עוז והופיעה באחד מהתפקידים הראשיים בסרט.