שליט צפון קוריאה הודיע על הפסקת הניסויים הגרעיניים

לדברי קים ג'ונג און ארצו אינה צריכה לערוך עוד ניסויים בטילים בליסטיים משום שכבר הצליחה לפתח נשק מסוג זה, ולכן התכנית תושעה • על פי סוכנות הידיעות הרשמית, ההשעיה תיכנס לתוקף באופן מידי ואתר ניסויים בצפון המדינה ייסגר

קים ג'ונג און / צילום: רויטרס
קים ג'ונג און / צילום: רויטרס

שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און הודיע הלילה (שבת) כי ארצו תשעה את הניסויים בנשק גרעיני ובטילים בליסטיים. בהצהרה שמסר אמר קים כי ארצו אינה צריכה לערוך עוד ניסויים גרעיניים או ניסויים בטילים בליסטיים בין-יבשתיים, משום שהצליחה כבר לפתח נשק כזה.

על פי סוכנות הידיעות הצפון-קוריאנית (KCNA), ההשעיה תיכנס לתוקף באופן מידי ואתר ניסויים גרעיניים בצפון המדינה ייסגר. זאת, במטרה לקדם צמיחה כלכלית ושלום בחצי האי הקוריאני.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, בירך על הצהרתו של קים ואמר כי הוא מצפה לפגישה עמו. "קוריאה הצפונית הסכימה להשעות את כל הניסויים הגרעיניים ולסגור את אתר הניסויים הגדול. אלה חדשות טובות מאוד עבור קוריאה הצפונית ועבור העולם - התקדמות גדולה, מצפה לפסגה שלנו", כתב טראמפ בטוויטר.

מלשכתו של נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין נמסר כי מדובר ב"התקדמות משמעותית" לקראת פירוז חצי האי הקוריאני מ נשק גרעיני . "המהלך יתרום ליצירת אווירה חיובית למען הצלחת ועידות הפסגה הקרבות של קוריאה הצפונית עם שכנתה מדרום ועם ארצות הברית", נמסר עוד.

ראש ממשלת יפן שינזו אבה בירך על הודעת קוריאה הצפונית ואמר כי זו התפתחות חיובית. עם זאת, הוא הוסיף כי "חשוב שהתפתחות זו תוביל לפירוק מלא והבלתי הפיך מנשק גרעיני".

שר ההגנה היפני, איטונורי אונודרה, אמר בתגובה להודעת קים כי "זה לא הזמן להקל את הלחץ על קוריאה הצפונית".

שלשום הצהיר טראמפ במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, כי ייפגש עם מנהיג קוריאה הצפונית בשבועות הקרובים כדי לדון בפירוז חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני.

"זה יהיה דבר נהדר לקוריאה הצפונית ולעולם. נעשה ככל שביכולתנו לעשות זאת לטובת והצלחת העולם כולו", אמר טראמפ. אנו מקווים לראות יום שבו כל חצי האי הקוריאני יכול לחיות בשגשוג ושלום".

הוא הוסיף כי "אנחנו מקווים שזה יסתדר, נשתדל מאוד. לא נחזור על טעויות העבר. הלחץ המקסימלי על קוריאה הצפונית יימשך עד לפירוק הנשק הגרעיני. ועלינו לשים סוף, בתקווה, לנשק הגרעיני בכל העולם. זה יהיה נהדר להם וזה יהיה נהדר לעולם".

מוקדם יותר השבוע אישר טראמפ כי שר החוץ המיועד, מייק פומפאו, נפגש בפיונגיאנג עם קים, וסיפר כי השניים יצרו קשר טוב בפגישתם החשאית, שאירעה בתחילת החודש, בסוף השבוע של חג הפסחא. "פומפאו נפגש עם קים בקוריאה הצפונית בשבוע שעבר. הפגישה הייתה טובה מאוד ונוצר קשר טוב. פרטים על הפסגה המשותפת מתבררים כעת. פירוק מנשק כימי יהיה דבר נהדר עבור העולם, אבל גם עבור קוריאה הצפונית", צייץ טראמפ בטוויטר.