תלונה: חשש לניגוד עניינים בהנחיית טקסים ע"י עיתונאים

עקב הגשת טקס המשואות בשבוע שעבר ע"י עיתונאי חברת החדשות דני קושמרו, תנועת "הצלחה" הגישה תלונה לממונה על קבילות הציבור ברשות השנייה • "מקרים דומים, גם בחדשות 10, אירעו בעבר, ונוכח הישנותם על הרשות לתת דעתה לעניין באופן מסודר"

תנועת "הצלחה" הגישה תלונה לממונה על קבילות הציבור ברשות השנייה בעקבות הנחיית טקס הדלקת המשואות על-ידי עיתונאי חברת החדשות דני קושמרו. בתלונה - בה מצוין כי היא "מוגשת בהקשר ספציפי, אך יש בה רלוונטיות לאירועים ועיתונאים אחרים של חברות חדשות בכלל" - נטען כי "עולה החשש שבהנחיית טקסים רשמיים על-ידי עיתונאים ומועסקים בחברות חדשות, המסקרות גורמים אלה באופן תדיר ושוטף, קיים ניגוד עניינים ולכל הפחות מראית-עין של ניגוד עניינים".

עוד נטען בפנייה שהוגשה לממונה על הקבילות ברשות השנייה, דוד רגב, כי התנהלות מעין זאת סותרת לכאורה סעיפים בתקנון האתיקה של מועצת העיתונות וכן את כללי האתיקה שקבעה הרשות השנייה.

כפי שמצוין בפנייה, קושמרו, שהנחה כאמור את טקס הדלקת המשואות שנערך בשבוע שעבר, אף ערך כתבה על אחורי הקלעים של הטקס בהנחייתו, וזו שודרה בסוף השבוע בתוכנית "אולפן שישי", אותה הוא מגיש.

בהקשר זה נכתב על-ידי עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה", כי הדבר מעלה צורך ברור "מעבר להסדרת מצב ניגוד העניינים הכללי הנוגע להשתתפות מנחים ועיתונאים... להסדיר גם מצבים אלה - בהם משמש העיתונאי בתפקיד כפול".

קושמרו הוא כאמור לא העיתונאי הראשון שמנחה את הטקס. בשנה שעברה הנחתה אותו תמר איש-שלום מחדשות 10, וב-2016 הנחתה אותו סיון רהב-מאיר, אף היא מחברת החדשות (וגם היא ניצלה את ההנחיה כדי לתעד את האירוע בכתבה שערכה). עיתונאים משתי חברות החדשות, וכן מתאגיד השידור הציבורי ולפני כן מרשות השידור, הנחו בעבר גם טקסים ממלכתיים אחרים.

בהקשר זה נכתב על-ידי עו"ד מן: "יצוין כי מקרים דומים, גם בחברת חדשות 10, אירעו בעבר, אך נוכח הישנותם סבורה מרשתי כי על הרשות לתת דעתה לעניין באופן מסודר, אגב המקרה הנוכחי".

מחברת החדשות נמסר בתגובה: "אנו גאים שדני קושמרו הנחה את טקס הדלקת המשואות הממלכתי. כתמיד - כך גם בסיקור טקס הדלקת המשואות - אנו שומרים על עריכת חדשות מקצועית ונטולת פניות, ולראיה: סיקור אירועי טקס המשואות על-ידי הכתבים והפרשנים של החדשות כלל את כל ההיבטים העיתונאיים הנדרשים, כפי שאנו עושים תמיד בעשייתנו העיתונאית".