נשיא צ'כיה: "העברת השגרירות לירושלים הייתה רעיון שלי"

באירוע שקיים הנשיא מילוש זמאן בצ'כיה לכבוד יום העצמאות של ישראל, דיבר על נושא מעבר השגרירות • צ'כיה מפתחת בשלב ראשון קונסולית כבוד בירושלים, בראשות התעשיין דן פרופר ומרכז תרבות חדש במערב ירושלים

מילוש זמאן / צילום: רויטרס
מילוש זמאן / צילום: רויטרס

נשיא צ'כיה מילוש זמאן ערך היום אירוע לכבוד יום העצמאות ה-70 של מדינת ישראל. באירוע אמר זמאן שהגיע הזמן לממש את אמירותיו מן העבר ולהעביר את שגרירות צ׳כיה מתל-אביב לירושלים. בינואר השנה נבחר זמאן לנשיאות בפעם השנייה ונושא היחסים עם ישראל נמצא בראש סדר העדיפיות שלו.

יצוין, שההחלטה המעשית על העברת השגרירות מצויה בידי ממשלת צ'כיה ולא בידי הנשיא. ראש הממשלה אנדריי באביש טרם קיבל החלטה בנושא.

זמאן אמר היום: "הגיע הזמן לעשות זאת. ארה"ב הלכה לפי ההצעה שלי, והחליטה להעביר את השגרירות", הוא אמר תוך שהוא מפנה לכך שכנשיא צ'כיה הוא היה הראשון שדיבר על המהלך. זמאן קינח את דבריו בברכה "לשנה הבאה בירושלים".

האירוע החגיגי לכבודה של ישראל נערך במצודת פראג אחד מן הארמונות הגדולים ביותר באירופה, שם אירח הנשיא זמאן את האירוע המיוחד. זו פעם ראשונה שזמאן מארח ראשי מדינה זרה במקום. סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי נמצאת בפראג בימים האחרונים והשתתפה במספר פגישות בנושא וגם נכחה באירוע החגיגי.

בהמשך להודעת הנשיא, פרסם משרד החוץ הצ'כי הודעה על פיה צ'כיה מפתחת בשלב ראשון קונסולית כבוד בירושלים, בראשות התעשיין דן פרופר ומרכז תרבות חדש במערב ירושלים.

הודעת משרד החוץ הצ'כי מציינת כי הם מכבדים את מדיניות האיחוד האירופי בנוגע להסכם בירושלים בין ישראל לפלסטין העתידית והראייה של ירושלים כבירה העתידית של שתי המדינות. דהינו, על אף הצהרת הנשיא זמאן בשלב הזה, לא תעבור השגרירות מתל-אביב לירושלים.

לקריאת הצהרת משרד החוץ הצ׳כי:

https://www.mzv.cz/jnp/en/issues_and_press/mfa_statements/x2018_04_25_statement_of_the_mfa_of_the_czech.html