טלטלות בפייסבוק? בינתיים ההכנסות מהגולשים רק גדלות

דוחות הרשת החברתית לרבעון הראשון, שפורסמו אמש, עקפו את תחזיות ההכנסות והרווח • לפחות לפיהם, משבר קיימברידג' אנליטיקה והשינוי בפיד ממש לא הבריחו את הגולשים

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

על פניו, זו התקופה הקשה בתולדות פייסבוק: הרשת החברתית נמצאת תחת מתקפה משולבת מצד הציבור, הרגולוטרים והמחוקקים, מאז התפוצצות פרשת קיימברידג' אנליטיקה באמצע מרץ. דוחות פייסבוק שפורסמו אמש אמנם משקפים רק את תחילת המשבר, אך לפחות על פיהם המנכ"ל מארק צוקרברג יכול להירגע מעט.

הכנסות פייסבוק  עקפו באופן משמעותי את תחזיות האנליסטים ועמדו על 11.97 מיליארד דולר, לעומת צפי ל-11.4 מיליארד. החברה רשמה רווח נקי של 4.99 מיליארד דולר - 1.69 דולר למניה, כשהציפיות היו לרווח של 1.35 דולר למניה.

חשוב לא פחות: לפייסבוק הצטרפו 70 מיליון משתמשים פעילים בחודש ברבעון הזה, בהתאם לציפיות. מספרם עומד כיום על 2.2 מיליארד, ומדי יום משתמשים בה 1.45 מיליארד איש. זה גידול מהיר יותר מאשר בין הרבעון השלישי לרביעי ב-2017. במילים אחרות, החשש שהגולשים כבר לא מצטרפים לפייסבוק - ואולי אף נוטשים אותה, במסגרת קמפיינים כמו deletefacebook# - מתבדה בינתיים. 

פתיחת שנה חזקה

מדובר על פתיחת שנה חזקה במיוחד לרשת החברתית. באופן קבוע, הכנסותיה ברבעון הראשון הן הנמוכות ביותר בשנה. אלא שההכנסות הפעם גבוהות מאלה שנרשמו בכל רבעוני 2017, חוץ מהאחרון - שהוא, באופן מסורתי, החזק ביותר של החברה. זה נתון מרשים לא רק בגלל המשבר שפייסבוק נתונה בו, אלא גם כי בתחילת ינואר הודיע צוקרברג על שינוי משמעותי בפיד. הרשת החברתית עברה מהתמקדות בהפצת תכנים של גופי מדיה ומפרסמים, וכן תכני וידאו, ל"אינטראקציות משמעותיות" - כלומר, תקשורת בין אנשים הקרובים זה לזה, כמו חברים ובני משפחה. צוקרברג אף התריע שהדבר צפוי להוביל לצמצום הזמן שכל משתמש מקדיש לפלטפורמה.

בשיחת המשקיעים אחרי פרסום הדוחות סירבה פייסבוק לפרט מה היו השינויים המדויקים בהיקף הצריכה, ואנשיה רק אמרו שהם זיהו ירידה במעורבות מסוגים מסוימים (כמו צפייה בווידאו) ועלייה במעורבות מסוגים אחרים (שיתוף פוסטים). כשבוחנים את ההכנסות פר משתמש, רואים שבכל אחד מהאזורים הגיאוגרפיים הן היו גבוהות יותר מאשר בכל רבעון, חוץ מהאחרון ב-2017.

מה זה אומר? שההימור של צוקרברג משתלם, לפחות כרגע. הוא העריך שהחברה תצליח לתרגם לכסף בצורה טובה יותר את האינטראקציות בין המשתמשים לבין עצמם, לא מול גופי תוכן, באמצעות התאמת פרסומות מפולחות היטב - ונראה שכך קורה. פייסבוק לא חושפת כיצד היא שכללה את כליה שמנתחים קשרים בין הגולשים, אולי הכנס החשוב ביותר שלה, אך הדוחות מעידים שהיא עושה זאת בהצלחה.  

עלייתן הקבוצות

המנגנון החשוב ביותר במודל ההכנסות המעודכן של פייסבוק הוא הקבוצות: הרשת החברתית שמה דגש רב בפיד בחודשים האחרונים על קבוצות בסגנון הפורומים של פעם, שמוקדשות לאוכל, צפייה בטלוויזיה, טכנולוגיה (כמו הטכנודרום של "גלובס") או נושאים אישיים. לדברי צוקרברג, 200 מיליון איש מנהלים פעילים בהן כיום, ומטרתה היא שהמספר הזה יגדל למיליארד בתוך מספר שנים. 

"בזמן שהמעורבות בקבוצות בעולם האמיתי יורדת כבר עשורים, אנחנו מקווים שלעזור לאנשים להתחבר זה לזה בפייסבוק יחזק את המרקם החברתי", אמר צוקרברג. כל זה טוב ויפה, וגם מגיב לביקורת על הסכנה לדמוקרטיה מפייק ניוז והפצת תכנים פוליטיים קיצוניים, אך מהזווית העסקית - קבוצות כאלה, הרבה יותר מדפי ענק בסגנון "סטטוסים מצייצים", עוזרות לדעת מה באמת מעניין את המשתמש, עם מי הוא אוהב לדבר ועל מה.

בשיחת המשקיעים ציין צוקרברג שיש טרנד מובהק של קבוצות קטנות יותר, בדגש על קבוצות צ'ט בווטסאפ או במסנג'ר. ברבעון האחרון השיקה החברה את ווטסאפ לעסקים, המאפשרת לבעלי עסק ליצור קשר בקלות רבה יותר עם לקוחותיהם, ושכללה את הכלים לעסקים במסנג'ר. עדיין לא ברור כיצד מתכוונת פייסבוק לתרגם בצורה רחבה יותר את הצ'טים לכסף, ולטענתה היא לא עושה זאת כרגע ואין לה תוכניות מיידיות בנושא, שיכול שוב לסבך אותה באזורי הפרטיות. עם זאת, ברור שבטווח הארוך היא לא תוותר על האפיק הזה.