אהרן ברק: "לתושבי דרום ת"א יש זכות חוקתית לפיצויים"

נשיא העליון לשעבר התייחס ליוזמת פסקת ההתגברות והבהיר כי למרות שתמך עקרונית ברעיון להגביל את חוק היסוד, הוא חושב שהניסיון לחוקק את השינוי תחת לחץ של בעיה נקודתית הוא פסול • "הרע מתחיל לא בפסקת ההתגברות, אלא בזה שפסקת ההתגברות היא בעצם תיקון חוקתי נקודתי"

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט בדימוס אהרן ברק, התבטא היום (ה') בנוגע ליוזמת פסקת ההתגברות והבהיר כי למרות שתמך עקרונית ברעיון להגביל את חוק היסוד, עוד כשהיה נשיא בית המשפט העליון, הוא סבור כי הניסיון לחוקק את השינוי תחת לחץ של בעיה נקודתית הוא פסול.

ברק התייחס לנושא במסגרת שיח עם סטודנטים בקמפוס החרדי של הקריה האקדמית אונו, וסיפר כי היוזמה לשלב בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו פסקת התגברות, איננה יוזמה חדשה: "בוועדת נאמן המליצו שעל-מנת לתקן חוק יסוד צריך רוב של 70 חברי כנסת... אז הייתי כבר הנשיא, הלכתי לכנסת ואמרתי שאני מסכים לזה, ל-70 חברי כנסת". 

לגבי ההצעות העומדות כיום על הפרק, אמר ברק: "הבעיה העיקרית שמונחת ביסוד ההצעה זה שהיא מבוססת על תיקון חוקתי ברוב קואליציוני, וזה נוגד תפיסה חוקתית בסיסית... הרע מתחיל לא בפסקת ההתגברות, אלא בזה שפסקת ההתגברות היא בעצם תיקון חוקתי נקודתי... זה דומה לתיקון לחוק היסוד בעניין X".

עוד הוסיף ברק על ההצעות שעומדות כעת על הפרק: "הן פשוט לא נראות לי... יש לכולן מכנה משותף אחד... כל ההצעות האלה הן הצעות שנעשות תחת לחץ של צורכי שעה מידיים. בעיית הפליטים חדלה מלהיות בעיה משפטית אקוטית, משום שבמאסר הם כבר לא יכולים להיות, וצריך לפתור את הבעיה של דרום תל-אביב. אני חושב שכל אחד מהתושבים בדרום תל-אביב יש זכות חוקתית לפיצויים על הנזק שנגרם לו".

מדבריו של ברק ניתן להבין שהוא לא מתנגד באופן עקרוני ליוזמה של פסקת התגברות, או תיקוני חקיקה אחרים שיגבילו את כוחם של חוקי היסוד, אך הוא מסתייג מההתנהלות והנסיבות שמלוות את היוזמה הנוכחית: "זה נושא כל-כך כבד, שאנחנו זקוקים לבדיקה יסודית שלו. לא מהיום למחר. לא תחת לחץ פליטים. מדובר בבעיה הרבה יותר גדולה מבעיית הפליטים".