תקנות חדשות יחייבו עסקים להציג לצרכן את מדיניות ההובלה

העסקים יחויבו להעמיד שלט בולט ליד הקופה עם מדיניות העסק בכל הנוגע להובלות, כך שהצרכנים יהיו חשופים למידע זה עוד בטרם הרכישה • בעסקת מכר מרחוק העסקים יחויבו להציג את מדיניות ההובלה בשיחת הטלפון או בכיתוב ברור באתר

משלוחים / צילום: שאטרסטוק
משלוחים / צילום: שאטרסטוק

בתי העסק יחויבו להציג לצרכנים מידע המשקף את מדיניות בית העסק בכל הנוגע לשירות של הובלות. זאת במסגרת סעיף "גילוי פרט מהותי לגבי אספקת נכס או שירות" שתוקן בתקנות על-ידי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. המטרה היא שהצרכנים יהיו חשופים למידע בדבר שירותי ההובלה עוד בטרם הרכישה, כדי למנוע מקרים שבהם בית העסק יטיל לאחר הקנייה הגבלות שונות לעניין ההובלה או השירות.

אופן הצגת המידע ייעשה על-ידי הצבת שלט בולט ליד הקופה, ובו תצוין מדיניות שירות ההובלה או השירות (בגודל של דף A4 לפחות). בנוסף, פירוט מדיניות ההובלה או השירות יופיעו בטופס ההסכם. כאשר מדובר בעסקת מכר מרחוק (טלפונית או אינטרנט), חובת העוסק היא לגלות לצרכן בשלב המכירה מהי מדיניות ההובלה או השירות - בשיחת הטלפון או בכיתוב ברור באתר. התקנות ייכנסו לתוקף תוך 3 חודשים.

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מסר: "לא קביל בעיניי שצרכן שרוכש מוצר או שירות מתוך הבנה שהם יסופקו במקום פלוני, יגלה רק לאחר השלמת העסקה כי העוסק אינו מוכן לספק את המוצר או את השירות בטענות מפתיעות שונות הקשורות לאופי אותו מקום. עלינו כרגולטור לדאוג לכך שכאשר מקום הספקת המוצר או מתן השירות מהווה שיקול לביצוע העסקה, העוסק יעמיד בפניו באופן ברור כל מידע רלוונטי לכך, ובמיוחד יציין בפני הצרכן באילו מקומות הוא אינו מתחייב להוביל מוצר או לספק שירות. סחר הוגן מושתת בין היתר על מניעת הפתעות לא נעימות לאחר ביצוע העסקה".

ברשות מציינים כי התקנת התקנות נעשתה לאחר פנייתה של ח"כ שולי מועלם אל הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן שערכה את התקנות. התקנות נחתמו על-ידי שר הכלכלה ח"כ אלי כהן.