נתניהו חשף: איראן שיקרה לגבי תוכנית הגרעין הצבאית

(עדכון) - לאחר דברי נתניהו אמר הנשיא טראמפ: "זה הסכם נוראי שלא אושר ע"י יותר מדי אנשים. נתנו לאיראן 15 מיליארד דולר במזומן, יכולנו לתת לניגריה קצת מזה. ומה קיבלנו? כלום"

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הערב (ב') אירוע חריג בקריה בתל-אביב, ובו הציג בפני מצלמות הטלוויזיה מידע שיש בידי ישראל בנוגע להפרות שאיראן ביצעה. "מדובר בסט מודיעיני מן הגדולים שידע מדינת ישראל. מכיון שאנחנו רוצים שהקהיליה הבינלאומית תראה ותדע את הדברים". נתניהו אמר כי מדובר בהוכחות מלאות וחדשות בנוגע לנשק גרעיני שאיראן מסתירה בארכיון האטומי שלה.

נתניהו הציג מספר ציטוטים של נאומים של המנהיג העליון של איראן ושר החוץ האיראני ג'וואד זריף ואמירות שלהם שאין להם כוונה להגיע לנשק גרעיני, אלא רק מדובר בגרעין למטרות אנרגיה. נתניהו ציין: "איראן העבירה את המידע על תוכנית הגרעין הצבאית לדרום טהרן. מעט מאוד יודעים על המקום הזה. מבחוץ זה נראה מקום תמים, אף מבפנים זה ארכיון אטומי סגור. לפני מספר שבועות, באחד מן ההישגים המודיעינים הגדולים, ישראל הציגה 55 אלף עמודים ועשרות אלפי מסמכים על דיסקי,ם והם העתקים מדויקים של החומר של האיראנים".

נתניהו הוסיף: "חלקנו את המידע עם ארה"ב ועם מדינות נוספות וגם הודענו על החומרים הללו לסוכנות האנרגיה האטומית, ה-IAEA. מסתבר כי איראן החביאה את התוכניות שלה, שנקראה 'תוכנית עמאד', והמטרה המוצהרת של התוכנית היא להרים תוכנית גרעין צבאית. ההגדרה של התוכנית שלהם הייתה לעצב 5 ראשי חץ, כל אחד נושא 10 קילוטון של נפץ, זה פי חמישה מן הנפץ שהוטל על הירושימה.

"כאשר בחנו את פרויקט עמאד, ראינו שיש לאיראנים את כל חמשת האלמנטים של תכנון נשק גרעיני. לא צריך לקרוא פרסית כדי להבין מה כלול בתוכנית שלהם: החלק הפנימי של החומר המועשר, הצנטריפוגות, רכיב הקריסה וכן האלמנט של הרכבת החומר נפץ על ראש החץ. 

"הקבצים שבידינו מוכחים כי איראן שיקרה באופן חמור כאשר אמרה כל השנים שאין בידיה תוכנית גרעין צבאית. אך בשנת 2003 היה לחץ כבד על איראן להפסיק את תוכנית הגרעין, ומה שהם עשו, הם שימרו את הידע שלהם, ומעבר לכך, הם המשיכו כל השנים לפתח את הנשקים הבליסטיים (שהם נושאי ראשי החץ)".

נתניהו הציג את השם ד"ר מושאן פהרחיזאהד, אשר כלול במסמכים כמי שהגדיר את מטרות הפרויקט. לדבריו, כיום גוף בתוך משרד הביטחון האיראני, SPND, ממשיך בפיתוח התוכנית תחת הובלתו של פהרחיזאהד.

"הם משתמשים באותם האנשים שפיתחו את התוכנית לפני 2003 והיו חלק מפרויקט עמאד, והם היום ממשיכים. האתר בפרדו היה מתוכנן מן הרגע הראשון להיות המקום בו תיפתח תוכנית עמאד. הפיתוח והבנייה של אתר פרדו נמשך כל השנים, וזה לא יפתיע אתכם, כיוון שזה היה אמור להכיל את הפרויקט הצבאי, אך איראן נדרשה על-ידי ה-IAEA לפתוח את כל האתרים, ולכן בדצמבר 2016 ה-IAEA פרסם את ההערכה הצבאית שלהם בנוגע להתקדמות הטמנת החומרים שלהם לפי ההסכם".

נתניהו הציג את הדוח של ה-IAEA, בו איראן הכחישה את קיומה של תוכנית עימאד, והסביר כיצד איראן שיקרה לאורך כל הזמן לכל הגופים הבינלאומיים. נתניהו המשיך והציג מסמכים והוכחות נוספות, רבים מהם בז'רגון המקצועי בתחום המדעי של פיתוח הגרעין הצבאי.

בשעות של לפני הצהרת נתניהו הכינו אנשי הצוות של ראש הממשלה את הרשתות החברתיות, בטוויטר ובמקומות אחרים, כדי להעלות באנגלית את התכנים שהציג ראש הממשלה. "הצטרפו אלינו כדי לצפות בראש הממשלה בשידור חי", צויץ ונכתב בחשבונות השונים של נתניהו. ואכן, ההודעה שלו שודרה בשידור חי בכל הערוצים בישראל וכן בסוכנות הידיעות רויטרס ובכלי תקשורת נוספים בעולם.

נתניהו סיים את דבריו בכך שהוא חושף את הדברים לקראת החלטת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על ביטול או תיקון הסכם הגרעין בהחלטה הצפויה להגיע ב-12 במאי. "בחשיפת המסמכים האלה אנחנו עושים שירות גדול לביטחונן של מדינות רבות באזור. בעוד כמה ימים הנשיא טראמפ יודיע על החלטתו בעניין הסכם הגרעין עם איראן. אני בטוח שהוא יקבל את ההחלטה הנכונה לארה"ב, לישראל ולביטחון העולם". 

טראמפ: "הסכם נוראי"

טראמפ מצדו אמר הערב, במסיבת עיתונאים עם נשיא ניגריה, כי עד 12 במאי הוא יקבל החלטה. "זה הסכם נוראי שלא אושר על-ידי יותר מדי אנשים. נתנו לאיראן 15 מיליארד דולר במזומן, יכולנו לתת לניגריה קצת מזה. ומה קיבלנו? כלום".

טראמפ אמר עוד כי נתניהו העביר את המסר הנכון. "מה שאיראן עושה לא מקובל", ציין.

נשיא ארה"ב ערך בימים האחרונים פגישות עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, ועם קנצלרית גרמניה, אנג'לה מרקל, בנושא החלטת ארה"ב, וזאת בסיומן של כמה חודשים של משא-ומתן עם מדינות אירופה בנוגע לאפשרות תיקון ההסכם ולא ביטולו. באירופה יש התנגדות נחרצת לביטול ההסכם וחשש כבד מן התוצאה של נטישה אמריקאית את ההסכם. 

במקביל, גם באיראן הודיעו כי אם ארה"ב תיסוג מהסכם הגרעין, הם יראו עצמם משוחררים מן ההסכם ויוכלו לחזור ולהעשיר אורניום. על הרקע של ההצהרות התוקפניות הללו וההתפתחויות באזור בלילה האחרון, יש להניח כי נתניהו יצהיר דברים כלליים בנוגע להסכם וגם יתחייס בעקיפין למצב הביטחוני בגזרה הסורית/איראנית.