מה באמת יגביל את ההתחזקות הכלכלית של סין

כוח עבודה שמזדקן במהירות מאיים על השאיפות הכלכליות של המדינה, אבל בייג'ין ממשיכה להרתיע את אזרחיה מלהביא ילדים לעולם

אמא ותינוקת בבייג'ין / צילום:רויטרס
אמא ותינוקת בבייג'ין / צילום:רויטרס

סין שועטת במהירות אל פצצת זמן דמוגרפית. בעוד עשר שנים יהיה מספר הסינים שגילם עולה על 60 גבוה יותר מסך אוכלוסיית ארה"ב. כוח העבודה הסיני מתכווץ, ומספר התינוקות הנולדים אינו מספיק למלא את החסר.

במדינה ששיעור הפריון שלה הוא מהנמוכים בעולם, עדיין מופעל על ההורים לחץ במטרה להניא אותם מלהביא לעולם כמה ילדים - אותם ילדים שעשויים לתרום להתחדשות האוכלוסייה המזדקנת במהירות.

במהלך השנים טענו חלק מהמומחים כי קצב הצמיחה האיטי של האוכלוסייה עשוי להפחית את הלחץ על סין ליצור מקומות עבודה חדשים מכיוון שהטכנולוגיה מגבירה את פריון העבודה. מומחים אחרים טוענים שהזדקנות האוכלוסייה עלולה לפגוע בבריאותה הכלכלית של סין בטווח הארוך, ולשבש את הגשמת שאיפותיה העולמיות של סין בתחומי המשאבים, הטכנולוגיה והתעשייה, על רקע סכסוך הסחר המחריף עם ארה"ב.

פקידים סינים מגמישים את מגבלות הילודה, אך טוענים שהם נרתעים מביצוע שינויים פתאומיים ודרסטיים במדיניות הנהוגה זה זמן רב. יש דמוגרפים שטוענים כי מהלכי הגמשה אלה איטיים מכדי לחולל היפוך במגמה.

פחות תינוקות
 פחות תינוקות

מאז נטשה סין את מדיניות הילד היחיד ב-2016 יכלו כל הזוגות במדינה להביא לעולם שני ילדים מבלי שייענשו, אך מתוקף חוק תכנון המשפחה עדיין מוטלים עונשים על זוגות שמביאים לעולם יותר משני ילדים. סוכני הרשויות המקומיות אוכפים את החוק באמצעות קנסות, ולעתים קרובות עובדי מדינה לוחצים על הנשים לציית למגבלות הילודה.

מחוקקים, חוקרים והורים מזהירים שסין אינה יכולה להרשות לעצמה מדיניות יד חזקה שכזאת. מתנגדי מגבלות הילודה קיוו ש-2018 תהיה השנה שבה תבטל סין מגבלות אלה לחלוטין. אך בייג'ין מסרבת להרפות, וממשיכה במדיניות ההתערבות ברביית התושבים.

נשיא סין מודע לבעיה

הנשיא שי ג'ינפינג אותת שהדילמה הדמוגרפית מעסיקה אותו. ב-2015 הוא אמר שסין זקוקה למספר רב יותר של לידות. באוקטובר הוא השמיט מהדוח שלו לקונגרס את האזכור המסורתי ל"תכנון המשפחה".

בקונגרס המפלגה הקומוניסטית במארס אותתה בייג'ין על שינוי משמעותי, והכריזה כי תחליף את ועדת הבריאות הלאומית ותכנון המשפחה - המנגנון הביורוקרטי שאוכף את תקנות הילודה - במשרד בריאות חדש. עם זאת, לא הושמעה שום הבטחה לבטל את מגבלות הילודה.

דחיקתה לשוליים של ועדת תכנון המשפחה היא האיתות החזק ביותר עד כה לדאגה שמעוררת הבעיה הדמוגרפית בלבו של ג'ינפינג. ביטול מגבלות הילודה טעון שינוי חוקתי.

"אני חושב שדעותיו של שי בסוגיה הדמוגרפית ברורות: הוא רואה את האוכלוסייה כמשאב ולא כנטל", אמר הואנג וונז'נג, חוקר במכון המחקר העצמאי "המרכז לגלובליזציית סין' בבייג'ין, ואחד ממייסדי קרן גידור שמבצעת השקעות ברחבי העולם. "אבל ברור שהוא לא יכול לנטוש בקלות את מדיניות תכנון המשפחה, מכיוון שזוהי תפנית חדה ממדיניות קודמיו".

דבקותה של סין במגבלות הילודה ניצבת בסתירה למגמה דמוגרפית ברורה: כוח העבודה הסיני מתכווץ, והאוכלוסייה מזדקנת במהירות. ב-2050 יהיו 1.3 עובדים על כל גמלאי, לעומת 2.8 כעת, על פי הערכות רשמיות.

אוכלוסייה מזדקנת עלולה לפגוע בכלכלה מכיוון שהתכווצות כוח העבודה גורמת להעלאת שכר, בעוד שהזדקנות האוכלוסייה מתפיחה את ההוצאות על קצבאות פנסיה ושירותי בריאות. בתרחיש הגרוע ביותר, עלולים ההאטה בצמיחה הכלכלית והמחסור בעובדים לפגוע ביכולתה של סין לדאוג לצרכיהם של מאות מיליוני גמלאים.

האוכלוסייה מתבגרת
 האוכלוסייה מתבגרת

הזדקנותה המהירה של האוכלוסייה הייתה אחד הגורמים העיקריים להנמכת דירוג האשראי הריבוני של סין בידי סוכנות הדירוג מודי'ס במאי 2017. הטיפול בקשישים צפוי לשחוק את חסכונות משקי הבית ואת קופת המדינה, ולפגוע ביכולתה של סין לפרוע את חובותיה הגבוהים בלאו הכי, לדברי מודי'ס. חברת דירוג האשראי צופה שקצב הצמיחה הכלכלית הפוטנציאלי של סין יואט לכ-5% בחמש השנים הבאות. ב-2017 צמחה כלכלת סין ב-6.9%.

גיל הפרישה יעלה?

מדינות שמתמודדות עם הידלדלות כוח העבודה מנסות לרכך את המהלומה באמצעות העלאת גיל הפרישה או הישענות על הגירה. למרות שיעור הפריון הנמוך בסך 1.16 בסינגפור, צומחת אוכלוסיית המדינה, שנוקטת מדיניות הגירה ליברלית ומציעה "מענק תינוקות" מזומן של עד 10,000 דולר סינגפור (7,500 דולר ארה"ב) וגם מענקים להורים למימון שירותי בריאות וחינוך. יפן השיבה גמלאים שנהנים מבריאות טובה חזרה לשוק העבודה, ולעתים השתמשה בטכנולוגיה כדי לאפשר לגמלאים לגבור מגבלות הגיל.

על אף שגיל הפרישה בסין - 55 שנים בממוצע - הוא מהנמוכים בעולם, מתמהמהת בייג'ין ביישומה של תוכנית שנועדה להעלות בהדרגה את גיל הפרישה, וזאת לנוכח ההתנגדות העזה לתוכנית.

בעבר אמרו פקידים כי יציגו את התוכנית ב-2017, אך היא לא נכללה במהלכים שנחשפו בקונגרס במארס 2018, כשבייג'ין הכריזה כי המשרד החדש "יתמודד באופן פעיל עם הזדקנות האוכלוסייה" באמצעות פיתוח הטיפול בקשישים וביצוע רפורמה בשירותי הבריאות.

שינויי מדיניות שבוצעו בעבר לא שינו את המגמה, ואפילו ביטול מדיניות הילד היחיד לא הצליחה בכך. ב-2016, השנה הראשונה לאחר ביטול מדיניות הילד היחיד, גדל מספר התינוקות ב-1.3 מיליון לעומת 2015 - פחות ממחצית הצפי הרשמי - והגיע ל-17.86 מיליון, לדברי לשכת הסטטיסטיקה הלאומית. ב-2017 הואט קצב הפריון, ומספר התינוקות ירד ל-17.23 מיליון - מספר נמוך משמעותית מהצפי הרשמי ל-20 מיליון.

דפוס החשיבה הדוגל בילד יחיד מושרש עמוק מאוד בבני הדור שגדלו ללא אחים ואחיות. מדיניות חופשות הלידה הורחבה, אך יש נשים שטוענות כי לקיחת שתי חופשות לידה פוגעת בקריירה.

גם ללא מגבלות ילודה הייתה התפתחותה הכלכלית של סין מצמצמת את שיעורי הפריון, לדברי מרטין ווייט, מומחה לסין באוניברסיטת הרווארד. זהו הדפוס במקומות אחרים בעולם. כשההכנסה גדלה, גודל המשפחה נוטה להתכווץ. אם סין תבטל כעת את כל מגבלות הילודה, "היא תלמד מה שמדינות רבות אחרות כבר למדו - שהרבה יותר קשה לגרום לאנשים להביא לעולם מספר רב יותר של תינוקות" מאשר להביא מספר קטן יותר, לדברי ווייט.