הצעה: יזמים בפרויקטי פינוי-בינוי יחויבו לקיים אסיפות דיירים

ח"כ רחל עזריה חשפה כי ההצעה תופיע בנוסח החדש של חוק פינוי ובינוי, שעוסק בפינוי דייר סרבן בשל סירוב בלתי סביר • היזם יצטרך למסור לבעלי הדירות מסמך אשר מפרט את הרקע ואת הניסיון שלו בתחום הבנייה

פינוי בינוי / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
פינוי בינוי / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הוועדה המשותפת לוועדת הרפורמות ולוועדת החוקה חוק ומשפט, בראשות ח"כ רחל עזריה (כולנו), המשיכה היום (ג') לדון בהצעת חוק פינוי ובינוי, הצעה שעוסקת בפינוי דייר סרבן בשל סירוב בלתי סביר.

ח"כ עזריה כינסה את הדיון כדי לשמוע על התקדמות הדיונים הפנימיים שנערכים במשרדי הממשלה בנושאים שנידונו בישיבות הקודמות, בהתאם לדרישתה להכניס לחוק שינויים שיגבירו את אמון הדיירים בתהליך. במהלך הדיון אמרה יו"ר הוועדה כי בכוונתה לקדם מספר שינויים בנוסח הצעת החוק המקורית. "אביא לוועדה נוסח הצעת החוק שיחייב את היזמים לבצע מספר פעולות כגון תרגום חוזים לשפות שונות, כינוס אסיפת דיירים ופרסום הניסיון המקצועי של היזם, מתוך מטרה להגביר את השקיפות. הגיע הזמן שיפסיקו את החתמות הדיירים מדלת לדלת, בלי התארגנות מסודרת של הדיירים", כך ח"כ עזריה.

סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עינת גנון, אמרה "לנגד עינינו ניצבת טובת הדיירים, שאינם מכירים בדרך כלל את התהליכים ואת המורכבות שבתהליך. אנחנו רוצים להימנע ממצב בו מופעל לחץ על דיירים, דיירים שהם קשישים או דיירים שאינם דוברים את השפה העברית היטב".

מ"מ ראש אשכול נדל"ן בייעוץ וחקיקה שבמשרד המשפטים ד"ר איריס כהן-פרנקל אמרה בדיון כי "החשדנות של הדיירים והחשש שלהם מפני חתימת החוזה טבעית. ככל שתהליך ההתחדשות העירונית ייעשה באופן ראוי, הדיירים ייהנו ממנו וישפרו את איכות חייהם".

כאמור, במסגרת הדיון הועלתה הצעה להוסיף להצעת החוק סעיף שיחייב את היזמים בפרויקטים של פינוי-בינוי לקיים אסיפת דיירים שתכלול מספר תנאים. על פי גורם בוועדה, הצעה זו הועלתה לאחר ישיבות שהתקיימו אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי), עו"ד ארז קמיניץ, יחד עם נציגי הרשות להתחדשות עירונית ומשרד האוצר. כך, מוצע לחייב יזמים בפרויקטים של פינוי-בינוי, כתנאי סף, לקיים כינוס של כלל בעלי הדירות בבניין ולתת להם מסמך כתוב המכיל את עיקרי הצעתו, פרק זמן סביר לפני שיוכל להחתימם על עסקה מסוג זה.

בנוסף, יימסר לבעלי הדירות מסמך אשר בו יפרט היזם על הרקע והניסיון שלו בתחום הבנייה בכלל, ובפרויקטים של התחדשות עירונית בפרט. היזם יבהיר בטופס את מהות הפרויקט המוצע ואת התהליך הנדרש לקידומו, כמו גם את עיקרי הצעתו לדיירים. עוד הוצע כי היזם יחויב להביא מסמך מטעם הרשות המקומית, המאשר היתכנות עקרונית של הפרויקט.