מארק צוקרברג: נוסיף כפתור "מחיקת היסטוריה" לפייסבוק

לקראת נאומו של מנכ"ל ומייסד פייסבוק ב-F8, זרק צוקרברג רמז לעתיד לבוא בפוסט • הכלי הבא של פייסבוק ייקרא "Clear History" ויוחל תחילה על האתרים והאפליקציות המשתמשים בכלי הפרסום והאנליטיקה של הרשת החברתית

מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: סטפן לם, רויטרס
מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: סטפן לם, רויטרס

נאומו של מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, עומד הערב במרכז F8, כנס המפתחים השנתי של החברה, שאמור להיות הגדול בתולדותיה. אלא שעוד לפני העלייה לבמה החליט צוקרברג לפרסם פוסט, וממנו עולה בבירור הכיוון של הכנס השנה: פחות דגש על טכנולוגיה אוטופית ויותר על פרטיות והתגוננות מפני הביקורת המוטחת בפייסבוק בעקבות פרשת קיימברידג' אנליטיקה, בהמשך לבליץ התקשורתי שמנהלת הרשת החברתית בחודשים האחרונים.

בפוסט כתב צוקרברג כי פייסבוק תשיק כלי בשם "Clear History", שלטענתו יפעל באופן דומה לניקוי ההיסטוריה בדפדפנים. "הרעיון במנגנונים כאלה הוא שהרבה אתרים צריכים קוקיז (קבצים השומרים מידע על המשתמש) כדי לעבוד, אבל אתה יכול למחוק את ההיסטוריה מתי שאתה רוצה. אנחנו בונים כלי כזה גם בפייסבוק - אפשרות למחוק את מה שהקלקת עליו, אתרים שביקרת בהם וכן הלאה". מההצהרה הזאת לא ברור אם הכוונה היא רק למחיקת המידע שנאסף בתוך פלטפורמת פייסבוק, או גם למידע שאוספת פייסבוק על משתמשיה (וככל הנראה גם על מי שאינם משתמשיה) ברחבי הרשת.

כך או כך, צוקרברג אומר שהמנגנון יוחל תחילה על האתרים והאפליקציות המשתמשים בכלי הפרסום והאנליטיקה של פייסבוק. "כשנחיל את העדכון", כותב צוקרברג, מבלי לציין מתי זה יקרה, "תוכלו לראות את האינפורמציה הזאת ולמחוק אותה מהחשבון, או אפילו לבטל את האפשרות של האפליקציות לאגור אותן".

גם מאמירה זו עולות שתי תהיות: ראשית, כבר כיום אפשר לנתק אפליקציות מהחשבון ובכך למנוע את המשך איסוף המידע, ולא ברור מה פייסבוק מחדשת בכך, אולי מעבר למנגנון נוח יותר לעשות זאת. שנית, כיצד בדיוק תשפיע מחיקת המידע שנאסף עד כה? הבעיה שנחשפה במשבר קיימברידג' אנליטיקה לא הייתה שימוש במידע שנאגר בתוך האקוסיסטם של פייסבוק, אלא בכך שחברה שלישית העבירה לקיימברידג' את המידע, וזו עיבדה אותו כדי ליצור פרופילים פסיכולוגיים על משתמשי הרשת החברתית ולהתאים להם מודעות בחירות. מההצהרה של צוקרברג קשה להבין אם מדובר בצעד בעל השלכות אמיתיות, או בעוד מהלך יחסי ציבור.

בפוסט כותב צוקרברג עוד כי "כאשר אתם מוחקים קוקיז מהדפדפן, זה פוגע בחלקים מחווית השימוש. זה נכון גם במקרה זה: פייסבוק לא תהיה טובה באותה מידה כשהיא לומדת מחדש את ההעדפות שלכם. עם זאת, זאת דוגמה לסוג השליטה שאנחנו חושבים שצריכה להיות בידיכם. אחד הדברים שלמדתי מעדויותיי בקונגרס הוא שלא סיפקתי תשובות ברורות מספיק לשאלות בנוגע לדאטה. אנחנו פועלים לוודא שהמנגנונים האלה ברורים, ויהיו לנו הכרזות נוספות בקרוב".