דיווח: חברה ישראלית סייעה לטראמפ לרגל אחר יועצי אובמה

אנשי טראמפ השתמשו בחברה ישראלית לרגל אחר דיפלומטים של ממשל אובמה שלקחו חלק במו"מ להסכם הגרעין עם איראן, כך לפי תחקיר "האוברזרבר" הבריטי • הקשר עם החברה נוצר זמן קצר אחרי ביקורו של נשיא ארה"ב בישראל בשנה שעברה, במטרה לחתור תחת מהימנות הצדדים לחתימת ההסכם

דונלד טראמפ / רויטרס
דונלד טראמפ / רויטרס

עוזרים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שכרו חברת ביון ישראלית פרטית כחלק מקמפיין סודי נגד אנשי מפתח בממשל אובמה, שלקחו חלק במו"מ ליצירת הסכם הגרעין עם איראן - כך חשף הערב "האובזרבר" הבריטי.

אנשים ממחנה טראמפ יצרו קשר עם החברה הפרטית לפני כשנה כדי שתמצא פרטים מפלילים על בן רודס, אחד מיועציו הבכירים של נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה לביטחון לאומי; ועל קולין קאל, עוזר של אובמה; כחלק ממבצע רחב שנועד להכפישם ולערער את מהימנותו של הסכם הגרעין.

הגילוי נחשף ימים ספורים לפני 12 במאי - המועד הסופי שבו טראמפ יחליט האם לפרוש או להמשיך לקחת חלק בהסכם הבינלאומי שנועד להגביל את תוכנית הגרעין של איראן.

ג'ק סטרו, שר הפנים לשעבר של בריטניה, שלקח חלק במו"מ מוקדם יותר להגבלת הנשק האיראני, אמר כי "אלה האשמות חמורות וקיצוניות שמרמזות על רמות גבוהות של נואשות מצד טראמפ ובנימין נתניהו, לא כדי לערער על תוקפו של ההסכם אלא כדי להכפיש את אלה שאחראים לו".

לפי הדיווח, צוותו של טראמפ יצר קשר עם החברה הישראלית מספר ימים אחרי ביקורו של נשיא ארה"ב בישראל בשנה שעברה - הביקור הבינלאומי הראשון שלו בתפקיד. טראמפ הבטיח לנתניהו שלאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני ורמז שהאיראנים יכולים "לעשות מה שהם רוצים" מאז חתימת ההסכם ב-2015.

החוקרים ככל הנראה התבקשו ליצור קשר גם עם עיתונאים שתמכו בעסקה, בהם ישראלים מעיתון "הארץ" שהיו בקשר עם רודס וקאל.

לא ידוע האם המבצע החשאי היה רק חלק קטן משיתוף-פעולה רחב יותר בין טראמפ ונתניהו לחתירה תחת ההסכם, כמו גם האם החוקרים ריגלו בנוסף אחרי אנשי מפתח נוספים בגיבוש ההסכם כמו מזכיר המדינה לשעבר, ג'ון קרי.