נוירוליף מפתחת מכשיר גירוי חשמלי לא פולשני לטיפול במיגרנה

יזמי החברה שמואל שני ועמית דר, יוצאי ביונס של המיליארדר אלפרד מאן, גייסו כ-5 מיליון דולר

מיגרנה / צילום: Shutterstock
מיגרנה / צילום: Shutterstock

הסובלים ממיגרנה כרונית מחזיקים היום אצבעות להצלחתן ולאישורן של משפחת תרופות חדשה, שנחשבת להבטחה גדולה. התרופות הללו אמורות להוריד את שיעורי הלוקים במיגרנה הזאת ב-10%-20% - וזה נחשב שיפור משמעותי. והנה, מגיעה בשורה חדשה ומעניינת גם מתחום המכשור הרפואי, ועוד מהשוק הישראלי: חברת נוירוליף מאמינה שהמוצר שלה לגירוי לא פולשני של המוח יוכל להשיג תוצאות טובות יותר וללא תופעות הלוואי האופייניות לתרופות.

עוד לפני שפיתחו את המכשיר לטיפול במיגרנה, שני יזמי החברה, שמואל שני ועמית דר, ממקימי חברת נ.א.ס.ס, שפיתחה סדרת מכשירים פורצי דרך לגירוי חשמלי עצבי, שסייעו לאנשים אחרי שבץ להניע ידיים ורגליים משותקות. המשקיע המוביל בחברה, המיליארדר אלפרד מאן, ראה את מכשירי נ.א.ס.ס. כחלק בלתי נפרד מהפעילות שלו. הוא הקים חברה בארה"ב אך ורק לצורך שיווק מוצריה וקרא לה ביונס. ב-2007 רכשה ביונס את נ.א.ס.ס. ב-75 מיליון דולר, ובהדרגה הועברה כל החברה לארה"ב, אף שהייצור נותר בארץ, דרך קבלן משנה. לאחר תקופה עזבו המייסדים את החברה כדי להקים פעילות חדשה. בינתיים, חברת ביונס הפכה למובילה בתחומה בעולם והמוצרים שפותחו על ידי הצוות של דר ושני בישראל נמכרו עד היום במאות מיליוני דולרים. "אנחנו גאים בהצלחה של ביונס אך לא פחות בבשורה שהביאה הטכנולוגיה הישראלית לאלפי נכים בעולם", אומר שני.

כעת, נוירוליף של שני ודר פיתחה מערכת לגרייה מוחית שמיועדת לטיפול במיגרנה, ובהמשך הכוונה היא לפתח את המוצר לדיכאון ולתחומים נוספים. החברה מבקשת להציע שיפור משמעותי בשוק שבו החברות הגדולות בתחום הגירוי העצבי מציעות טיפול באמצעות שתלים המוחדרים בניתוח פולשני. השתלת מכשיר לטיפול במוח בכאב ראש? זה אולי נשמע כמו להרוג זבוב עם דחפור, אולם מיגרנות כרוניות הן מחלה קשה שבה מספר הימים בחודש שמיגרנה כזאת מופיעה הוא גבוה יותר ממספר הימים שבהם היא אינה מופיעה, ובמהלך התקף החולה מנוטרל מכל פעילות.

לדברי דר, ב-50%-60% יש צורך בניתוח חוזר, משום שהאלקטרודות המושתלות זזות או כתוצאה מזיהומים ודלקות באזור השתל. "המטרה שלנו", מוסיף שני, "היא לעשות זאת באופן לא פולשני".

"התרופות החזקות לשיכוך כאב הן המתחרות העיקריות שלנו. הגדרנו שהמוצר שלנו חייב להיות יעיל מכל תרופה. הלקוחות שלנו הם לא אלה שאדוויל עוזר להם אלא אלה שצריכים לקחת תרופות באופן תכוף עם כל תופעות הלוואי שלהן, ואלה אינן מעלימות לגמרי את הבעיה. השימוש במוצר הוא לא לאורך כל היום אלא בעת התקף ואולי מדי פעם לתחזוקה. אולם על המטופלים לקחת את המוצר איתם".

בשנה שעברה נערך ניסוי ראשון במוצר, ניסוי קטן אך עם קבוצת ביקורת, ונצפתה בו ירידה ממוצעת של 80% בכאב, תוצאות חריגות מאוד לטובה בתחום המיגרנה. למחצית מהמטופלים נעלם כאב המיגרנה בעקבות הטיפול בתקופת הניסוי. ניסוי נוסף ב-56 חולים, אמור להסתיים השנה ואם יצליח, יאפשר לחברה לקבל אישור שיווק באירופה. במקביל, יתבצע ניסוי עם 140 נבדקלים בארה"ב ובישראל שתוצאותיו יוגשו לרשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) לקבלת אישור שיווק בארה"ב.

איך בעצם מועילה הגרייה המוחית לטיפול במיגרנה?

"מיגרנה היא מחלה עצבית המתעוררת בשל טריגר כלשהו, שהוא אישי לכל מטופל - מתח נפשי, חוסר שינה, גבינה צהובה, שוקולד, יין, סמיכות לתקופת הווסת. אולם ללא תלות בטריגר, המיגרנה מאופיינת בפעילות באזור מוגדר של גזע המוח. הגירויים המשולבים של כמה עצבים המובילים לאזור זה משפיע בשני כיוונים: הם מנרמלים את הפעילות באותו רגע ומונעים הפרשת חומרים הגורמים כאב ועירור של עצבים נוספים. כמו כן, הגירוי יוצר שינוי בסף ההפעלה של המערכת העצבית, כך שבפעם הבאה שיהיה טריגר שגורם מיגרנה, העצבים הללו לא יפעלו בצורה הלא נורמלית המאפיינת את המחלה".

דר מציין כי מי שמשתמש במוצר יחווה רגישות בקרקפת בעת השימוש ואחרי כמה דקות ירידה בתחושה בה והפחתה או היעלמות של תחושת הכאב. בניגוד לתרופות המוגבלות לעתים בשימוש בשל תופעות לוואי, השימוש במוצר של נוירוליף אינו מוגבל והנו נטול תופעות לוואי משמעותיות.

נוסף על מיגרנה, מטפלת החברה גם בדיכאון. בניסוי קליני שנערך בתחום זה הצטברו תוצאות ביניים מצוינות והחברה מקווה שתוכל להציע טיפול ביתי.

החברה גייסה השקעה ראשונה מחממת טרהלאב וונצ'רס ולאחר מכן סגרה Round A של כ-5 מיליון דולר ממשקיעים אמריקאים ומזכיינית החממה, קרן ההון סיכון טרה ונצ'ר פרטנרס.

ת"ז: נוירוליף

שנת הקמה: 2015

תחום פעילות: גרייה מוחית לטיפול במיגרנה ובדיכאון

מייסדים: שמואל שני ועמית דר

גיוסי הון: השקעה ראשונה מחממת טרהלאב ונצ'רס ו-5 מיליון דולר ממשקיעים אמריקאים ומקרן טרה ונצ'ר פרטנרס

עובדים: 10 בנתניה