תפן הודיעה על כניסה לתחום הקנאביס הרפואי - המניה מזנקת

קודם למיזוג תמכור תפן את פעילותה העסקית המפסידה בתחום הייעוץ לבעל השליטה, תמורת מחיקת חובותיה כלפיו • חקלאי הקנאביס, אורי וייס, צפוי להפוך לבעל שליטה בשלד הבורסאי

שיח קנאביס / צילום: שאטרסטוק
שיח קנאביס / צילום: שאטרסטוק


עוד חברה ציבורית מבקשת להיכנס לתחום הלוהט של גידול קנאביס ומצטרפת ל"מועדון" המתרחב כמעט מדי יום. בעלי השליטה בחברת הייעוץ לניהול תפן  - אייל זילברמן ואהרון ליכטנשטיין - הודיעו על כוונתם למכור את רוב מניותיהם בחברה לגורמים הצפויים למזג לתוכה בהמשך פעילות בתחום הקנאביס כנגד הקצאת מניות השליטה. תפן איבדה בשנה האחרונה 55% מערכה (ירידה של 73% בשלוש שנים) ונסחרה לפני ההודעה לפי שווי של 7.3 מיליון שקל בלבד. עם פרסום ההודעה עלתה מניית החברה ביותר מ-300% במחזור של כמה עשרות אלפי שקלים.

תפן היא חברת ייעוץ ותיקה, אשר סבלה בשנים האחרונות מירידה בהכנסות, הפסדים וקשיים תזרימיים. החברה נתמכה בשנה האחרונה על ידי הלוואות בעלים בהיקפים גדולים יחסית. בהודעתה היום מסרה תפן כי המנכ"ל, אייל זילברמן, ימכור במסגרת העסקה כמחצית ממניותיו ויירד מהחזקה של 39% בחברה ל-17%, ואילו אהרון ליכטנשטיין, ששימש כמנכ"ל עד יוני האחרון, ימכור את רוב החזקתו - 29%, ויירד מתחת לרף של בעל עניין.

הרוכשים שצפויים להפוך לבעלי השליטה בחברה הם קבוצה הכוללת בין היתר את החקלאי אורי וייס, שהינו בעל רישיון לגידול קנאביס, ואת חברת Elliot LCS Pharma. כל אחר מהם יחזיק ב-13% מתפן לאחר ביצוע העסקה (רוכשים נוספים יחזיקו לאחר השלמת הרכישה בכ-17% ממניות תפן). בהמשך, תעביר קבוצת הרוכשים לתפן 75% מהזכויות בפעילות הקנאביס שבידיהם, כנגד הקצאה של 70% ממניותיה, כאשר במועד השלמת העסקה תהיה תפן נקייה מחובות והתחייבויות וללא הפעילות הנוכחית בתחום הייעוץ. לחברת הקנאביס שתוכנס לתפן יש רישיון גידול ושטח שעליו מתוכנן להתבצע הגידול, וכן הסכם לשיווק התוצרת שתצמח בשדה לצד ג' בתוך מדינת ישראל.

בעל השליטה הנוכחי בתפן, אייל זילברמן, התחייב כי אם לא ימצא רוכש אחר לפעילות הייעוץ הקיימת, הוא ירכוש אותה בלא פחות מ-11.8 מיליון שקל, שהם למעשה סך התחייבויות החברה כלפיו. כלומר, שאם מכירת פעילות הייעוץ לזילברמן אכן תבוצע, לא ייכנס מזומן לחברה, אך היא תסיר מעליה את החוב לבעלי השליטה.

תפן היא חברת ייעוץ ותיקה ומוכרת בשוק הישראלי. החברה הוקמה ב-1987 ועם השנים התפתחה גם לייעוץ בשוק הבינלאומי. תפן מייעצת בכל תחומי ניהול הארגון (אסטרטגיה, בקרת איכות, ניהול שרשרת אספקה ועוד), לחברות תרופות, תעשייה, פיננסים, מגזר ציבורי ועוד. ב-2017 היו לה 130 לקוחות.

בשנת 2017 רשמה החברה הכנסות של 40 מיליון שקל מפעילותה, אולם הציגה הפסד ענק וחריג של 24.6 מיליון שקל, לעומת הפסד של 1.5 מיליון שקל בשנת 2016. ההפסד הגדול נבע הן מהפסד תפעולי (6 מיליון שקל), אך גם ממחיקות גדולות בגין חוב אבוד ומוניטין המיוחסים לפעילות באירופה.

שוק פורח
 שוק פורח

מילת הקסם שמקפיצה את המניה

מאז סוף 2017 החלו חברות העוסקות בחקלאות קנאביס למזג פעילות לתוך חברות שהן ברובן שלדים בורסאיים. הרוב המוחלט של החברות הללו הן בעלות שטח חקלאי, ולפעמים גם שטח המיועד להקמה של מפעל תעשייתי, ולחלקן גם הסכמים ראשוניים עם חברות שעשויות לרכוש את התוצרת כשתהיה מוכנה, אולם לרובן המוחלט אין ניסיון עבר בפעילות ייצור הקנאביס ועוד אין להן שדות פורחים. 

הודעה על כוונה למזג חברת קנאביס לשלד מעלה לרוב את מחיר המניה בעשרות עד מאות אחוזים באותו היום, כאשר לפעמים גם עצם ההודעה כי חברה בוחנת פעילות בתחום הקנאביס, מספיקה כדי להזניק את מנייתה באופן זמני או קבוע. חברות הקנאביס מרכזות מחזורי מסחר ערים, ובימים מסוימים הן מובילות את המסחר בבורסה.

התנהגות המניות הללו היא עדרית-אופנתית, והן רובן עולות יחד ויורדות יחד בהתאם לסנטימנט השוק, המבוסס על פרסומים בתקשורת, התנהגות המניות הגדולות בסקטור (טוגדר  ומדיוי) וכן על התקדמות נתפסת בחקיקה ליצוא קנאביס מישראל (כיום זה אסור). רוב המניות נמצאות היום קצת מתחת לשיא, שנרשם אצל רובן במהלך אפריל.