שטראוס תפחית קל' בשוקולד ללא סוכר ותוריד מחירים

בניסיון לבלום את הירידה שחוותה במוצרי השוקולד ללא סוכר, ספקית המזון השנייה בגודלה מחשבת מסלול מחדש • המחיר יירד ב-15%, במקביל להפחתה קלורית של 25% • מנכ"ל חטיבת הממתקים, איתי אנגלנדר: "אנו משתדלים שלא לגבות פרמיה נוספת על מוצרים לאוכלוסיות ייחודיות, בשונה מחברות אחרות שמנצלות את זה"

בשורה לחולי הסוכרת ולנמנעים מסוכר: בימים אלה ספקית המזון השנייה בגודלה בישראל, שטראוס, שנחשבת לשחקנית משמעותית ומובילה בקטגוריות רבות בשוק הממתקים, מחשבת מסלול מחדש ומשנה גם את המחיר הכספי וגם את המחיר הקלורי של חפיסות השוקולד שלה שאין מכילות סוכר.

ל"גלובס" נודע כי שטראוס מוזילה בשיעור של כ-15% את השוקולדים ללא סוכר שלה, לצד הפחתה קלורית של 25% ביחס למוצר הקיים.

בחודשים האחרונים השיקה חטיבת הממתקים של שטראוס כמה מוצרים ללא סוכר, בהם פתיבר ומאגדת מיני פסק-זמן. כעת היא תחל לשווק טבלאות שוקולד ללא סוכר בכמה טעמים שונים. זאת, בין היתר, בניסיון לבלום את הירידה שחוותה בקטגוריה בשנה החולפת.

איתי אנגלנדר, מנכ"ל חטיבת הממתקים בשטראוס, שנכנס לאחרונה לתפקידו, מציין כי "החלטנו להיכנס לשוק הזה באופן יותר ממוסד ובנינו סל מוצרים ללא תוספת סוכר. יצאנו בעולם השוקולד גם לקהילת הסוכרתיים. הסתכלנו על נושא התמחור וגילינו שאנחנו יכולים להפחית את המחיר".

אנגלנדר אומר כי "מאז המחאה חברתית לא העלנו מחירים", תוך שהוא מוסיף כי "בחלק מהקטגוריות הורדנו, התייעלנו והשקענו באוטומציה. ברגע שהחברה צומחת העלויות הגדולות מתחלקות, ואפשר להחזיר אותן לצרכן. יש כאן שילוב של מוכנות פיתוחית ומוכנות ברמת התמחיר שאיפשרה לנו לצאת עם בשורה משמעותית לציבור הצרכנים של מוצרים ללא סוכר. מדובר במהלך מורכב שהצריך היערכות מראש כי חומרי הגלם של מוצרים ללא סוכר יקרים משמעותית".

אנגלנדר מדגיש כי ההתייעלות התבצעה בתהליכי הייצור ולא בחומרי הגלם: "בצד של המרכיבים המוצר עולה לנו כעת יותר, אבל הצלחנו להתייעל במקומות אחרים וגם ספגנו חלק מהעלויות כדי לבצע הוזלה".

לדבריו, מדובר בקטגוריה שלא טופלה בשטראוס זמן רב, על-אף ביקורת שנשמעה בעבר על גובה התמחור, וכעת "בדקנו וראינו שיש מקום לשינוי. ברגע שהמגוון גדל, הצלחנו לפרוס את חומרי הגלם של תחליפי הסוכר שאיפשרו לנו לשפר את העלויות. עד היום לא הסתכלנו על הקטגוריה הזו באופן חוצה, לא התמקדנו בזה יותר מדי". 

שטראוס חולשת על שוק מוצרי השוקלך ללא סוכר
 שטראוס חולשת על שוק מוצרי השוקלך ללא סוכר

פוטנציאל צמיחה משמעותי 

אנגלנדר מציין כי "עלות הניקיון של הקו הוא חלק גדול מעלות הייצור. אתה מייצר כמויות קטנות יחסית, והחלק שאתה זורק לפח הוא גדול יחסית". ואולם, "אנחנו מתכוונים להמשיך לתת מענה לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים. אנחנו משתדלים שלא לגבות פרמיה נוספת על מוצרים לאוכלוסיות ייחודיות, בשונה מחברות אחרות שמנצלות את זה.

"הרבה פעמים אחרי תקופה רואים שדברים השתנו, ויש מקום לגעת במחיר", הוא אומר ומסביר שעד היום הסתכלו בשטראוס על המוצרים ללא סוכר כחלק ממותג כמו שוקולד פרה, ו"בעצם היום אנחנו מסתכלים עליהם כקטגוריה בפני עצמה של ללא סוכר שדורשת מענה משלה".

כיום שטראוס, בדומה לקטגוריית השוקולד הרגיל, שולטת גם בקטגוריית השוקולד ללא סוכר. כך, ב-2017 שטראוס אחזה בנתח שוק כספי וכמותי של כ-40% מהקטגוריה, אך בשנה החולפת היא ירדה במכירות השוקולד ללא סוכר: בשנת 2016 מכירותיה בקטגוריה עמדו על 7.1 מיליון שקל, כאשר ב-2017 הן ירדו ל-6.7 מיליון שקל - ירידה של 5.2%. כיום שטראוס מתחרה מול שחקניות מתחזקות כמו חופשי (29%), טוסו (16%) ומוצרי מותג הפרטי (9%) שדווקא נחלשים בקטגוריה הזו, אך בתמחור שלה, כמובילת השוק, יש בכדי להשפיע על הקטגוריה כולה להורדת מחירים.

בשטראוס רואים במוצרים המבוססים על תחליפי הסוכר שוק נוסף בצמיחה: לפי סקר שנערך לאחרונה על-ידי חברת נילסן העולמית, 34% מהצרכנים בעולם משתדלים להימנע ממוצרים המכילים סוכר. בישראל, הנתון אף גבוה יותר - 43%. כיום מכירות עולם הממתקים ללא סוכר בישראל מסתכמות בכ-50 מיליון שקל, בשנה ו"יש לו פוטנציאל צמיחה משמעותי".