כחלון: "הורינו לא באו למדינה כדי שהיא תנוהל ע"י קיצונים"

(עדכון) - בנט: "אתן לנתניהו וכחלון כמה ימים להגיע להסכמות על פסקת ההתגברות; אם יש להם פתרון אחר לריסון מערכת המשפט - שיציגו לנו אותו" • כחלון: "הבית היהודי נותן לעמותות קיצוניות לשלוט בו; עליו להפסיק עם הספינים" • נתניהו: "הבית היהודי דוחף את פסקת ההתגברות לפח"

שר האוצר משה כחלון / צילום: איל יצהר
שר האוצר משה כחלון / צילום: איל יצהר

שר החינוך, נפתלי בנט, אמר היום (ב') בפתח ישיבת סיעת הבית היהודי כי הוא ימתין כמה ימים כדי לאפשר לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשר האוצר, משה כחלון, כדי להגיע להסכמות בנוגע להוספת פסקת ההתגברות לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. לדבריו, בכוונת הסיעה שלו להמשיך ולדחוף את החקיקה בכל הכוח.

בנט הבין ביממה האחרונה כי לא יצליח להעביר את הצעת החוק הפרטית ברוב של 61 חברי כנסת ללא הסכמות עם חברי סיעת כולנו, ולכן הוא לא דורש לקדם את החוק כבר מחרתיים בעת ההצבעה על הצעות חוק פרטיות.

בפתח ישיבת סיעת הבית היהודי אמר בנט: "בג"ץ הותיר את המדינה בלי פתרון, ולכן פעלנו. רצינו להעביר את פסקת ההתגברות, אשר על הבסיס שלה אפשר יהיה לפתוח את מתקן 'חולות' ולחוקק את חוק ההסתננות מחדש וכך להוציא 20 אלף מסתננים בלתי חוקיים בשנה, כמו שזה עבד ב 2014. איני מכיר פתרון אחר". 

בנט הוסיף כי החקיקה עברה אתמול (א') את ועדת השרים לחקיקה פה-אחד. "זו ממשלה לאומית ואחראית ולא קיצונית. אני מבין שנתניהו וכחלון זקוקים לעוד כמה ימים כדי להגיע לפתרון, אבל אנחנו מבקשים שאם יש להם פתרון אחר - שיציגו אותו. אם יש להם פתרון לריסון מערכת המשפט - הציגו לנו. אנחנו נמשיך לקדם את חקיקת החוק. ניתן כמה ימים כדי למצות את הסכמות, אך נתניהו חתום מולנו על מחויבות להעביר את החוק הזה, ולכן הציפייה שלי היא ממנו להעביר את ההסכמות. זו האחריות שלנו. לשם כך נבחרנו". 

גם שר הביטחון, אביגדור ליברמן, התייחס לנושא בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו. לדבריו, "זה נושא גרוטסקי. זה לא משבר אלא מאבק להשגת נקודות אצל הבוחרים. כולם מנסים להגיד מי יותר קדוש. כנראה שזה חלק מן ההוויי הפרלמנטרי שלנו". 

כחלון: להפסיק עם הספינים

שר האוצר, משה כחלון, אמר בפתח ישיבת סיעת כולנו כי על הבית היהודי להפסיק עם הספינים. "אנחנו בעד הוצאת מסתננים לא חוקיים מן הארץ. הודענו את זה יום אחרי פסיקת בג"ץ, וגם אם צריך להגיע לפסיקת התגברות בנושא המסתננים, אנחנו מאוחדים מאחורי העניין הזה. אבל הפסקה המוצעת, גם אם הייתה עוברת, לא הייתה נותנת פתרון לתושבי דרום תל-אביב".

כחלון אמר כי הוא הגיע להסכמה עם ראש הממשלה על הצורך בהסדרה של מערכת היחסים בין מערכת המשפט לממשלה ולכנסת, והוסיף: "צריך לומר לציבור את האמת - אנחנו לא חסכנו בהקצאת משאבים של עשרות מיליוני שקלים בשנים האחרונות כדי לפתור את בעיית המסתתנים הלא חוקיים. אבל המתווים שניסינו לקדם לא צלחו, ולכן צריך מתווים אחרים". 

כחלון חזר על האשמות כלפי הבית היהודי שהם קיצוניים. "אסור לגרור את ישראל למקומות קיצוניים. לא בשביל זה הגיעו ההורים שלנו למדינת ישראל כדי להקים פה מדינה קיצונית. אני גדלתי על חינוך של בגין, אני יודע מה היא ממלכתיות של איש ימין. זה צריך להוביל את אנשי הציבור, ולא להסית איש באחיו".

כחלון הוסיף כי את הבית היהודי מובילים על-ידי עמותות ימין קיצוניות שמנסות להכתיב להם מהלכים, אבל גם הם מבינים שלא ניתן יהיה להצביע על התיקון לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו כפי שעבר השבוע. 

נתניהו: 

עוד היום בכנסת נערכה ישיבת סיעת הליכוד. בתוך ישיבת הסיעה אמר ראש הממשלה בנימים נתניהו לחברי הכנסת של הליכוד כי הבית היהודי דוחף את פסקת ההתגברות לפח. "הדרך היחידה להביא את פסקת ההתגברות כרגע היא באמצעות השגת הסכמות בתוך הקואליציה. מי שדוחף בלי להגיע להסכמות - קובר את פסקת ההתגברות.", אמר ראש הממשלה.

השר זאב אלקין אמר בישיבה: "הישגים בתחום הזה אפשר להביא רק בשקט ולא בכותרות בתקשורת. מצער שזה מה שקרה אתמול".