בעקבות המועדון עם שופרסל: זינוק בפעילות כאל וירידה ברווח

המועדון גייס תוך רבעון 300 אלף לקוחות • הוצאות השיווק של כאל זינקו ב-30% ונרשמה עלייה בהפסדי אשראי • כאל צפויה לחזור לחלק דיבידנד השנה

דורון ספיר / צילום: איל יצהר
דורון ספיר / צילום: איל יצהר

דורון ספיר, מנכ"ל כאל שיסיים את תפקידו בסוף החודש ויעבור לנהל את חברת הביטוח מגדל, יכול להיות מרוצה. הוא עוזב את חברת כרטיסי האשראי כשהיא חותמת רבעון חזק של גידול משמעותי מפעילות, הנובע מההשקה המוצלחת של מועדון כרטיסי האשראי המשותף עם שופרסל.

אמנם להשקה החזקה היה מחיר גבוה בדמות גידול בהוצאות, שהוביל לנפילה של כ-40% בשורת הרווח הנקי של כאל ל-29 מיליון שקל ברבעון הראשון. אולם מדובר בעיקר בהשקעה ראשונית במועדון, שאמורה לפחות ברבעונים הקרובים, כך שאת פירות המועדון החדש צפוי לקצור מחליפו של ספיר, לוי הלוי.

מהדוחות הכספיים של כאל, שבשליטת בנק דיסקונט, עולה כי המועדון המשותף עם שופרסל הצליח לגייס 300 אלף לקוחות מאז החל לפעול באמצע חודש ינואר, קרי, בתוך מספר שבועות עברו כ-60% מחברי מועדון כרטיסי האשראי הישן שהיה לשופרסל עם לאומי קארד אל המועדון החדש עם כאל. את תמונת הראי של המגמה הזו, סביר שנראה בדוחות לאומי קארד שיפורסמו ביום רביעי.

כתוצאה מהגיוס המסיבי, זינק מספר הכרטיסים החוץ-בנקאיים הפעילים של כאל ב-31% בתוך רבעון, ל-944 אלף כרטיסים, והם מהווים 40% מהכרטיסים הפעילים של החברה. לשם השוואה, ברבעון המקביל אשתקד היוו הכרטיסים החוץ-בנקאיים רק 33% מכרטיסי החברה. מחזור השימוש בכרטיסים החוץ-בנקאיים זינק ב-22% לעומת הרבעון המקביל, ל-5.48 מיליארד שקל.

תוצאות הרבעון של כאל
 תוצאות הרבעון של כאל

הסכם מפתה מבחינת שופרסל

אלא שאין ארוחות חינם; לצד הגידול בפעילות, נדרשה כאל גם לבצע לא מעט השקעות, מה שהתבטא בגידול בהוצאות, ובסופו של דבר בחיתוך בשורת הרווח הרבעוני. ההסכם שלה עם שופרסל היה מפתה למדי מבחינת רשת המזון, כך שהיא העדיפה לזנוח את שיתוף הפעולה עם לאומי קארד.

ההסכם כלל בין היתר תשלום של כ-30 מיליון שקל לרשת, שחלקו נרשם ברבעון זה. הוצאות התפעול של כאל קפצו ב-16% ל-138 מיליון שקל, והוצאות השיווק זינקו ביותר מ-30% לכמעט 100 מיליון שקל.

המועדון החדש עם שופרסל השפיע גם על הגידול בהפרשות להפסדי אשראי. הפרשות אלו טיפסו ל-40 מיליון שקל, 48% יותר לעומת הרבעון המקביל. אחת הסיבות לגידול היא מסגרות אשראי חדשות שהעמידה כאל ללקוחות המועדון של שופרסל, מה שאילץ אותה באופן מיידי לבצע הפרשה חשבונאית להפסדי אשראי, וזאת עוד לפני שהמסגרות נוצלו.

נוסף על כך, היקף ההפרשות הגבוה נבע מהסיבות שראינו ברבעונים האחרונים, והם ירידה במוסר התשלומים של הלקוחות, והעלייה בסיכון בתחום האשראי הצרכני. כתוצאה מכך ממשיכה כאל להוריד רגל מהגז בתחום ההלוואות.

תיק ההלוואות הצרכניות צמח במהלך הרבעון הראשון ב-2.5% בלבד, ל-4.29 מיליארד שקל. בכאל מתכוונים להמשיך ולצמוח בתחום, אך למקד את עיקר הצמיחה בלקוחות החדשים שיתקבלו מהמועדון עם שופרסל.

הריבית הממוצעת בתיק ההלוואות של כאל מוסיפה להיות דו-ספרתית, ולעמוד בממוצע על 10.7%. מדובר בירידה לעומת הרבעון המקביל, אז עמדה הריבית הממוצעת על 11%.

בסביבת החברה מציינים, כי הריבית בהלוואות החדשות נמוכה לעומת ממוצע התיק, וזאת בעקבות שינוי בתמהיל ההלוואות, כך שמגמת הירידה בריבית הממוצעת צפויה להימשך.

ברבעון האחרון קיבלה כאל מהפרקליטות אישור כי פרשת הלבנת ההון נסגרה, וכי הוסר סופית האישום הפלילי מעל החברה. לפי הערכות, על רקע סגירת הפרשה, צפויה כאל לשוב ולחלק דיבידנד (החברה אף קיבלה אישור להסרת מגבלת חלוקת הדיבידנד מבנק ישראל ברבעון הקודם).