ליקויי בטיחות באתרי בנייה באשדוד: 3 מתוך 4 אתרים נסגרו

משרד העבודה, המשטרה ופרקליטות מחוז דרום ערכו ביקורת פתע באתרי בנייה באשדוד • שלושה אתרי בנייה בעיר נסגרו בעקבות הביקורת

ביקורת פתע באתרי בנייה באשדוד / צילום: אבי חיון
ביקורת פתע באתרי בנייה באשדוד / צילום: אבי חיון

ביקורת פתע שערכו פקחי משרד העבודה והרווחה, בתיאום עם משטרת ישראל ופרקליטות מחוז דרום, בארבעה אתרי בנייה בעיר אשדוד, גררה סגירה של שלושה מהם - כך דיווח הבוקר (ד') משרד העבודה והרווחה.

"מפקחי משרד העבודה והרווחה שלושה אתרי בנייה שלא עמדו בנוהלי הבטיחות בעבודה הקבועים בחוק", נמסר ממשרד העבודה והרווחה, "במסגרת המבצע נערכה פשיטה על ארבעה אתרי בנייה סמוכים באשדוד, כאשר בשלושה מבין ארבעת האתרים שנבדקו נמצאו ליקויי בטיחות חמורים ברמה מסכנת חיים, המצדיקים הוצאת צווי בטיחות באופן מיידי והפסקת העבודה עד לתיקון הליקויים. מפקחי משרד העבודה והרווחה נתקלו בעת ביקוריהם באתרים בליקויים חמורים שלא תואמים את החוק ואשר ניהולם אינו עומד בנורמות המצופות".

ליקויי בטיחות באתרי בנייה באשדוד / משרד המשפטים פרקליטות מחוז דרום
 ליקויי בטיחות באתרי בנייה באשדוד / משרד המשפטים פרקליטות מחוז דרום

על פי משרד העבודה והרווחה, האתרים שנסגרו בעקבות הביקורת הם שני אתרי בנייה במסגרת תמ"א 38, אחד ברחוב בן אליעזר בעיר והשני ברחוב שלמה בן יוסף בעיר. ואתר נוסף לבניית 70 יחידות דיור ברחוב הרב ינאי.

"באתר הבנייה של פרויקט תמ"א 38 ברחוב בן אליעזר הקבלן המבצע הוא י.ק. הממלכה לעבודות", כך נמסר ממשרד העבודה והרווחה, "באתר זה נמצא כי מנהל עבודה לא נכח באתר, עובדים ללא קסדות מגן, פיגומים שאינם עומדים בדרישות תקנות הבטיחות בעבודה - ללא גידור, ללא סולמות וחוסר ברצפות בפיגומים עצמם, לא בוצעה הדרכת בטיחות למנופאי, נמצאו 3 אביזרי הרמה שאינם בתוקף, העובדים עבדו באתר ללא רתמות וללא חגורות בטיחות, בבדיקה נמצאו כבלי חשמל מאולתרים וכבלי חשמל חשופים. כמו כן נתגלו מחדלי העסקה חמורים של קטינים, וכן של שוהים בלתי חוקיים אשר נעצרו וטופלו על ידי משטרת ישראל. עקב ליקויי בטיחות רבים הוצא צו בטיחות מיידי לאתר - צו זה אוסר כל עבודות עד לתיקון כל הליקויים".

במקביל, אתר נוסף של תמ"א 38 נסגר אף הוא: "באתר ברחוב שלמה בן יוסף בשכונה ו' באשדוד נסגר אתר נוסף", כך משרד העבודה והרווחה, "מבצע הבנייה באתר היא חברת מורשיד גלובוס פיקוח ובנייה. באתר זה נמצא כי הופרו שני צווי בטיחות , האחד בגין ליקויים רבים (כלומר צו שאסר על המשך העבודה עד לתיקון הליקויים, אולם כאמור העבודות נמשכו באין מפריע), וצו בגין קרבה מסוכנת של הפיגומים לקו מתח גבוה דבר המעמיד בסכנת חיים את הפועלים. כמו כן, מנהל עבודה לא נכח באתר כלל, ולא הגיע למקום גם לאחר שהתבקש, המשטרה עצרה שוהה בלתי חוקי ולקחה גם את מעסיקו לחקירה. מינהל הבטיחות הגיש תלונה במשטרה, כנגד הקבלן. הוטל צו בטיחות נוסף - צו זה אוסר עבודות עד לתיקון כל הליקויים".

הפרויקט השלישי נגדו הוצא צו סגירה כולל כאמור בניית פרויקט מגורים של 70 יחידות דיור ברחוב הרב ינאי בעיר. "באתר זה מבצעת הבנייה היא חברת ראובן פלד עבודות בניין. באתר זה נצפו עובדים בשטח ללא קסדות מגן וללא ציוד מגן אישי, כבלי חשמל מאולתרים וחשופים שלא חוברו והורמו לגובה, ועל כן עלולים לסכן את חיי העובדים במקום, פיגומים לא תקינים, ללא גידור מתאים וללא הדרכה בגובה לעובדים. מנהל עבודה נלקח לחקירה על ידי המשטרה בעקבות העסקת שוהה בלתי חוקי שנראה באתר", כך נמסר ממשרד העבודה והרווחה, "גם באתר צו הוצא מיידית צו בטיחות האוסר על קיום העבודות עד לתיקון הליקויים".

במנהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה הדגישו כי מדובר בפעילות יזומה למיגור תופעת ליקויי הבטיחות החמורים באתרי הבנייה, בהמשך לפעילות דומה שנערכה לאחרונה בערים אחרות. "תופעת מחדלי הבטיחות באתרי הבנייה מתעצמת לנוכח היעדרותם הבולטת של מנהלי העבודה בשניים מן האתרים שנבדקו, אשר אינם נכחו בשטח בעת פעילות העובדים באתר, וכן לנוכח מעצרו של מנהל העבודה השלישי על ידי המשטרה בגין העסקת עובד זר לא חוקי. לצד הסרת האחריות הבוטה של מנהלי העבודה והיעדרותם באתרים, ניכר שחלקם ממשיכים לפעול כסדרם באין מפריע באופן לא חוקי תוך הפרת צווי בטיחות שהוצאו בגין ליקויים רבים".

מפרקליטות מחוז דרום נמסר כי : "מבצע האכיפה נערך מתוך מטרה לאכיפת חוקי הבטיחות בעבודה, לשם הגנה על שלום הציבור והעובדים באתר, תוך שימוש בכלים של אכיפה משולבת נגד יזמים וקבלנים החשודים בהפרת הוראות בטיחות באתרי הבנייה. במסגרת המבצע, נערכה פשיטה על ארבעה אתרי בנייה באשדוד, כאשר בשלושה מבין ארבעת האתרים שנבדקו, נמצאו לקויי בטיחות חמורים ברמה מסכנת חיים, המצדיקים הוצאת צווי בטיחות באופן מידי והפסקת העבודה עד לתיקון הליקויים הקיימים. בשלושה מבין האתרים שנבדקו, מבוצעות עבודות בנייה במסגרת תמ"א 38 בבניין מגורים, בעת שדיירי הבניין מתגוררים בבתיהם, מה שמחייב נקיטת משנה זהירות בעבודות המבוצעות באתרים אלה. חרף האמור, נמצאו בשניים מהאתרים הללו, הממוקמים ברחוב שלמה בן יוסף וברחוב בן אליעזר באשדוד, לקויי בטיחות חמורים".

שר העבודה והרווחה, חיים כץ, אמר היום כי: " נמשיך ונעצים את האכיפה עד שהקבלנים יפנימו שלא משתלם להתרשל. בחודש האחרון שלחנו למפרי תקנות הבטיחות 733 קנסות שאושרו בהיקף כספי של למעלה מ-20 מליון שקל ועוד כ-800 עיצומים נמצאים בהליכי אישור. האחריות לחיי האדם באתרי הבנייה היא של היזמים והקבלנים ואני מצפה מהם לנהוג באחריות ולהשקיע בבטיחות העובדים״.