החברות שמעורבות בעסקים באיראן מחשבות מסלול מחדש

לחברות נפט, יצרניות מטוסים ורכב יש כמה חודשים כדי לנתק את קשריהן עם הרפובליקה האסלאמית לפני שייענשו בעקבות החלטת טראמפ

מטוס של חברת התעופה האיראנית מתוצרת איירבוס. החברה שוקלת את צעדיה / צילום: רויטרס, Marko Djurica
מטוס של חברת התעופה האיראנית מתוצרת איירבוס. החברה שוקלת את צעדיה / צילום: רויטרס, Marko Djurica

העיצומים, שהנשיא דונלד טראמפ חידש נגד איראן אתמול, מכסים כל היבט עיקרי בכלכלת איראן, בייחוד את יצוא הנפט ממדינה זו, אך הם גם פוגעים במגזר הפיננסי ובתעשיות הרכב וחברות התעופה.

"הממשל נחוש בדעתו לטפל במכלול הפעילות האיראנית שמערערת את השלום", אמר שר האוצר סטיבן מנוצ'ין, שהצטרף לנשיא טראמפ בהודעת הפרישה של ארה"ב מהסכם הגרעין אמש בבית הלבן.

העיצומים, שהנשיא טראמפ חידש נגד איראן אתמול, מכסים כל היבט עיקרי בכלכלת איראן, בייחוד את יצוא הנפט ממדינה זו, אך הם גם פוגעים במגזר הפיננסי ובתעשיות הרכב וחברות התעופה.

"הממשל נחוש בדעתו לטפל במכלול הפעילות האיראנית שמערערת את השלום", אמר שר האוצר סטיבן מנוצ'ין, שהצטרף לנשיא טראמפ בהודעת הפרישה של ארה"ב מהסכם הגרעין אמש בבית הלבן.

כדי לאכוף את העיצומים, הממשל מאיים להעניש חברות ובנקים שעושים עסקים עם איראן, כולל של בעלות הברית באירופה, אם הם לא יסיימו עם קשריהם עם האיראנים בתאריכי היעד. לפי משרד האוצר האמריקאי, פעילות עסקית או פיננסית שתיאסר אחרי 6 באוגוסט כוללת יצוא מטוסים וחלקיהם, העברות דולריות, מסחר בזהב ומתכות אחרות, חוב ריבוני ועסקאות רכב. ב-4 בנובמבר העיצומים יקיפו גם רכישות נפט, מגעים עם נמלי הים ותעשיית הספנות האיראנית, כל קשר לתעשיית הביטוח האיראנית וכל מגע עם הבנק המרכזי שלה.

חברות רב לאומיות שהימרו לאחרונה בגדול על איראן בודקות כעת את החלטת הנשיא טראמפ. הנהלות של חברות אירופיות - שחזרו לאיראן מהר יותר מהיריבות האמריקאיות שלהן אחרי שעסקת הגרעין נכנסה לתוקף ב-2015 - בוחנות כעת מחדש את תוכניות ההשקעה שלהן באיראן. בכמה מקרים, הן שוקלות אמצעי חירום במידה שהמדיניות האמריקאית החדשה אוסרת על פעילותן באיראן.

אמש עדיין עיינו המנהלים הבכירים בהצהרות של טראמפ ושל בכירים נוספים בממשלו. האוצר האמריקאי מסר שהוא ישלול את היתרי יצוא מוצרי התעופה לאיראן בתוך 90 יום, ולמעשה אסר בכך אספקת מטוסי בואינג ואיירבוס לאיראנים.

איירבוס השיגה היתרים של הממשל האמריקאי ליצוא של 100 מטוסים לאיראן בסוף 2016. שלושה מהמטוסים הללו כבר סופקו, כולם בלוויית רישיונות אמריקאיים שנדרשו מפני שבמטוסים מותקנים רכיבים אמריקאיים.

"אנחנו מנתחים בזהירות את הכרזת הנשיא ונשקול את צעדינו הבאים בתיאום עם המדיניות הפנימית שלנו, ובציות מלא לעיצומי ארה"ב ולתקנות בקרת היצוא", מסרה איירבוס אתמול.

בואינג תתייעץ

גם בואינג הסכימה לספק לאיראנים יותר מ-100 מטוסים, באחת העסקאות הגדולות הבודדות בין איראן לחברה אמריקאית, אבל בואינג לא סיפקה עדיין אף אחד ממטוסיה. המנכ"ל דניס מילנבורג אמר בחודש שעבר שכל המשלוחים נדחו אל מעבר לשנת 2018, וכי המכירות לאיראן לא נכללות בתוכניות הייצור של בואינג.

"אחרי ההודעה של היום, נתייעץ עם הממשל האמריקאי על הצעדים הבאים שלנו", מסר אמש דובר של בואינג.

מדינות אירופה אמנם אינן פורשות מההסכם הגרעיני, אבל כל עיצומים אמריקאיים חדשים ישפיעו כנראה גם על חברות רב-לאומיות מאירופה, אם יש להן עסקים בארה"ב או שהן משתמשות בדולרים או בבנקים אמריקאיים בעסקאות שלהן.

וושינגטון לא פירטה אילו השקעות יושפעו מן העיצומים. דוברי הממשל אמרו אתמול שהעיצומים הקודמים על איראן הוחזרו לתוקפם מיידית, מה שמונע חתימת חוזים וקיום עסקאות כספיות חדשים. מנגד, עסקים ובנקים מקבלים אורכה של 90 עד 180 יום לבטל את קשריהם עם האיראנים, תלוי בסוג העסקה.

טוטאל תבקש פטור

לפני ההודעה אמש, ענקית הנפט הצרפתית טוטאל קיוותה להמשיך בעסקה שלה בהיקף מיליארד דולר לפיתוח שדה נפט תת-מימי, למרות הטלת עיצומים חדשים על ידי ארה"ב.

טוטאל טוענת שהיא חתמה על העסקה הזו כשלא היו עיצומים אמריקאיים או אירופיים, והיא אומרת גם שהיא בודדה את המיזם שלה באיראן מכל פעילותה בארה"ב. לדוגמה, כל תוכנת המחשבים שלה בארה"ב אינה קשורה למיזם, לפי מקורות פנימיים בחברה. גם עובדי טוטאל בארה"ב לא נכללו בעבודה על המיזם האיראני.

מנכ"ל טוטאל, פטריק פויאן, פנה באופן לא רשמי אל אישי ממשל צרפתים בבקשה שיפעלו מול עמיתיהם בארה"ב לקבלת פטור מהעיצומים של ארה"ב למיזם שנקרא "דרום פארס", אם העיצומים יוחזרו, לפי אחד המקורות.

"טוטאל הייתה ונשארה תקיפה במיוחד לגבי פיתוח מיזם הגז הזה בציות מלא לכל החוקים הלאומיים והבינלאומיים הרלבנטיים", נאמר בהודעת החברה בחודש שעבר. אתמול נמנעה החברה מתגובה נוספת.

אך החברה גם נערכת לתרחיש הגרוע ביותר. מקורות פנימיים בטוטאל מסרו שהיא דנה בתרחישים השונים עם השותפה האיראנית שלה, חברת הנפט הלאומית באיראן, ועם חברת הנפט הלאומית הסינית. טוטאל שוקלת להעביר את חלק במיזם, 50.1%, לחברה הסינית, אם העיצומים החדשים של ארה"ב לא יאפשרו לה להישאר באיראן, מסרו המקורות הללו. ההעברה תיעשה תמורת פיצוי כלשהו. נציג של החברה הלאומית הסינית, CMPC, מסר שההחלטה היא רק בידי טוטאל.

החברה הבריטית-הולנדית רויאל דאץ' של, בעלת חוזה מ-2016 למכירת טכנולוגיות פטרוכימיות לשותפות איראניות, שיגרה בחודש שעבר מנהל בכיר לטהרן כדי להרגיע את הפקידים באיראן שהיא נשארה מחויבת לחוזה שלה כל עוד עסקיה במדינה מותרים על פי עיצומים חדשים של ארה"ב, לפי מקור יודע דבר. בשנה שעברה הסתכמו הכנסות החברה מעסקיה הפטרוכימיים באיראן ב-6.3 מיליארד דולר, לפי הדוחות השנתיים של החברה.

"אנחנו ממשיכים להיות בעלי אינטרס בתפקיד ש-של יכולה למלא בפיתוח פוטנציאל האנרגיה של איראן במגבלות החוקים", מסרה אז חברת של. אתמול היא בחרה שלא להגיב.

רנו מקווה להמשיך

יצרנית הרכב הצרפתית רנו ואיירבוס הצרפתית-גרמנית נפגשו כל אחת עם נציגי משרדי המסחר והאוצר בצרפת בתחילת אפריל כדי לבקש הבהרות לגבי עיצומים אפשריים, לפי מקור יודע דבר.

רנו חתמה בשנה שעברה על הסכם מיזם משותף עם חברות איראניות לייצור 150,000 כלי רכב בשנה באיראן. מנהלי רנו מעריכים שהחברה תוכל להמשיך בפעילותה באיראן גם אם העיצומים האמריקאיים יתחדשו, מפני שרוב הרכיבים שמהם מורכבים כלי הרכב יהיו מייצור איראני, לפי מקור יודע דבר. דוברת של רנו מסרה שהחברה "עוקבת מקרוב אחרי התפתחות המצב הדיפלומטי".

מקורות רשמיים באיראן אומרים בתוך כך שהם יסתדרו גם עם העיצומים חדשים. חתאם אל-ענבאיה, ענקית הבנייה והתשתיות ששייכת למשמרות המהפכה, ממלאת את החלל שהותירו החברות המערביות שנטשו את המדינה בעיצומים הקודמים.

"חברות מערביות עזבו גם לפני כן, ומצאנו לזה פתרונות", אמר עבאללה עבדולאהי, מנכ"ל חתאם אל-ענבאיה, ל"וול סטריט ג'ורנל". "אם הן יעזבו שוב, תהיה לנו תוכנית כלשהי בשביל זה".

העיסקאות הגדולות עם איראן
 העיסקאות הגדולות עם איראן