מה יקרה לנפט? חברות אופ"ק מושכות בחבל לכיוונים מנוגדים

הסנקציות האמריקאיות על איראן מגבירות את הלחץ הגיאופוליטי בקרב חברות הארגון ויצרניות נפט גדולות אחרות, שביניהן כבר שררו חילוקי דעות על הסכם הגבלת התפוקה • חלקן מעדיפות לפתוח את הברזים ולהגדיל נתח שוק, בעוד אחרות מעוניינות לשמר את ההסכם

קידוח נפט / צילום: רויטרס, Essam Al Sudani
קידוח נפט / צילום: רויטרס, Essam Al Sudani

החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ לסגת מהסכם הגרעין עם איראן עלולה להגביר את הלחץ על הסכם הגבלת התפוקה של אופ"ק ולזעזע את האיזון העדין בין המדינות החתומות על הסכם זה, לדברי אנליסטים.

בשבוע שעבר העפיל מחיר הנפט לשיא של שלוש שנים וחצי, בשל הציפיות שחידוש הסנקציות הכלכליות האמריקאיות יחריף את המתח באזור ויפחית עוד יותר את זרימת הנפט הגולמי.

מחיר הנפט כבר היה בעלייה עקב ההסכם שעליו חתמו ב-2016 חברות אופ"ק ויצרניות נפט גדולות אחרות כמו רוסיה, ושהקטין את היצע הנפט העולמי ב-2%.

קבוצה זו צפויה להיפגש ביוני כדי להחליט אם להאריך את ההסכם אל מעבר לשנה הנוכחית. אם הסנקציות האמריקאיות ידחקו את הנפט האיראני אל מחוץ לשוק ויגרמו לעלייה נוספת של מחיר הנפט, עשויות כמה מהמדינות החתומות על ההסכם להגיע למסקנה כי מטרת ההסכם, שנועד לצמצם את הרוויה בשוק הנפט ולהעלות את המחירים, הושגה, לדברי אנליסטים.

כמה מדינות, כמו רוסיה וקזחסטן, שאינן חברות בקרטל, להוטות לפתוח את הברזים ולהגדיל את נתח השוק שלהן, בעוד שמדינות אחרות, כמו סעודיה, רוצות לשמר את ההסכם, שעד כה העלה את מחירי הנפט.

סעודיה כבר אמרה כי ברצונה לספק נפט שיחליף את הנפט האיראני שייגרע מהשוק, ומדינות אחרות ירצו גם הן להשתתף באספקת נפט חלופי.

10 מפיקות הנפט הגדולות
 10 מפיקות הנפט הגדולות

המהלך של טראמפ הגביר את הלחץ הגיאופוליטי בקבוצה, שבה כבר שררו חילוקי דעות. ביום שישי האחרון אמר שר הנפט האיראני, ביג'ן זנגנה, כי ארצו רוצה שמחיר הנפט יעמוד על כ-60 דולר לחבית, וכי חלק מחברות אופ"ק פועלות לקידום האינטרסים של ארה"ב מכיוון שמחירי נפט גבוהים יותר מיטיבים עם ייצור נפט הפצלים.

אם ההסכם יבוטל, והיצרניות ישובו לייצר נפט במלוא התפוקה, הנפט יציף את השוק והמחירים יירדו, לדברי אנליסטים.

"ייתכן שאופ"ק צריכה להכניס שינויים במגבלות התפוקה, אבל זו לא תהיה החלטה קלה מכיוון שהסעודים רוצים מחירים גבוהים יותר", אמר חסן קבזרד, לשעבר מנהל חטיבת המחקר של אופ"ק, שישתתף בפגישה ביוני. "הכול על השולחן".

עדיין לא ברור כמה מהנפט האיראני יוסר מהשוק. חלק מהאנליסטים אומרים כי השפעת הסנקציות האמריקאיות המחודשות, שאינן זוכות לתמיכה מצד הכלכלות הגדולות באירופה, תהיה זניחה, אך אנליסטים אחרים טוענים כי ייתכן שיוסרו יותר מ-700,000 חביות נפט גולמי ביום. הסנקציות הקודמות שהטילו מדינות המערב על איראן ב-2012 הסירו מהשוק כ-1 מיליון חביות נפט איראני ביום.

כלכלנים אומרים כי מחירו הגבוה של הנפט הגולמי - שנסק ביותר מ-50% מהשנה שעברה - עשוי לצמצם את הביקוש, ואף לדרבן חלק מהלקוחות לעבור למקורות אנרגיה מתחדשת. בינתיים מספקים המחירים הגבוהים תמריץ ליצרניות נפט הפצלים האמריקאיות הזריזות, שנוגסות בנתח השוק של אופ"ק, רוסיה ובנות בריתן.

כעת יוצר חידוש הסנקציות האמריקאיות נגד איראן פיתול גיאופוליטי בסאגת זרם הנפט.

"הסכם אופ"ק נולד כהסכם היצע וביקוש, וגם אז היה קשה לגבש קונצנזוס. כשמוסיפים פוליטיקה לתמהיל, זה הופך את הדברים למסובכים יותר", אמר אוליבייה ג'ייקוב, מנהל חברת מחקר הנפט השווייצית Petromatrix. "ייתכן שאנחנו עומדים לראות את סופו של הסכם שהיה על טהרת השליטה בהיצע".

סעודיה רוצה לדחוף השנה את מחירי הנפט ליותר מ-80 דולר לחבית, כדי להגדיל את ההכנסות ולהתכונן להנפקתה הראשונית לציבור של ענקית האנרגיה הממשלתית ארמקו.

איראן וחברות אופ"ק אחרות חוששות שהנהנות הגדולות ביותר ממחירי נפט גבוהים מאוד יהיו יצרניות נפט הפצלים האמריקאיות.

"חלק מחברות אופ"ק משחקות לידיים של ארה"ב" כשהן תומכות בהחלטת וושינגטון לצאת מהסכם הגרעין, כתב זנגנה בציוץ טוויטר.

חברות נפט רוסיות להוטות מאוד להגדיל את התפוקה לאחר שעיכבו פרויקטים שתוכננו לפני זמן רב בשל ההסכם עם אופ"ק.

"הרוסים רוצים להגדיל את התפוקה כבר הרבה זמן. עכשיו הם עלולים לנצל את סוגיית איראן כתירוץ לשים קץ להסכם או להגמיש אותו", אמר טמאס ורגה, אנליסט בחברת הברוקרים PVM Oil Associates.

חלק מהאנליסטים מעריכים כי בעיותיה של איראן עשויות גם לספק לאופ"ק ובנות בריתו הזדמנות לחזק את ההסכם שלהן. סעודיה כבר אמרה שהיא רוצה להמשיך את שיתוף הפעולה אל מעבר להסכם הנוכחי.

ייתכן שאיראן תספק את ההזדמנות. במטרה לפצות על הנפט האבוד של איראן, אופ"ק עשוי להגמיש את מגבלות ההסכם, וזה ישביע את רצונן של חלק מהחברות, כגון עיראק וקזחסטן, שאינן מרוצות מהקיצוצים, לדברי אלן וולד, מומחית במכון המחקר Arabia Foundation בוושינגטון.

"זה עשוי לתרום לחיזוק המחויבות שלהן לעזור זו לזו ולקדם את הקבוצה", אמרה וולד. "זאת הזדמנות אמיתית... להפוך את הקבוצה למוסד קבוע בשוק, והן לא ירצו להחמיץ אותה".

אסון הנפט הזוחל בוונצואלה עלול להיות גדול יותר מזה של איראן

כותרות הנפט בשבוע שעבר היו כולן על איראן, אבל האסון הזוחל בוונצואלה עלול להיות משמעותי יותר.

פחות משבועיים לפני בחירות מוקדמות שנויות במחלוקת לנשיאות שיעניקו קרוב לוודאי לנשיא המכהן ניקולס מאדורו כהונה של שש שנים, מקור הכנסות היצוא העיקרי של ונצואלה עלול לספוג עוד מכה קיצונית. S P Global Platts מעריכה שתפוקת הנפט הגולמי במדינה מגיעה לאחרונה ל-1.41 מיליון חביות ביום, שפל של 30 שנה לפחות (מלבד השביתה הגדולה ב-2002-2003) ומעל חצי מיליון חביות מתחת לתפוקה לפני שנה.

ונצואלה ניצבת בפני שני סיכונים שאם הם יתממשו, תפוקת הנפט הגולמי שלה תפחת ביותר מהתחזיות של מה שיקרה לתפוקה האיראנית בעקבות חידוש העיצומים של ארה"ב. הסיכונים נובעים מהתלות של ונצואלה ביבוא של נפט קל יותר כדי למהול אותו בנפט הכבד שהיא מפיקה, ומהצורך שלה לייבא מארה"ב מוצרים שיאפשרו לנפט הכבד שלה להיות משונע.

חברת הנפט הלאומית הוונצואלית מחזיקה במתקני זיקוק ואחסון באיים קורסאו ובונייר שמנוהלים על ידי הולנד. החברה האמריקאית קונוקו-פיליפס מנסה להחזיר לידיה את המתקנים הללו, אחרי שהיא זכתה בפסיקת בוררות נגד ונצואלה, שתפסה אותם ב-2007. ונצואלה הודיעה לספקיות שלה שלא להעביר נפט למתקנים הללו, מחשש שקונוקו-פיליפס תשתלט גם עליהם. פירוש הדבר הוא שבתי הזיקוק והמחסנים ישותקו.

התרחיש השני עלול לקרות אם ארה"ב תעצור את היצוא לוונצואלה של מוצר מדלל מסוים, שמאפשר את משלוחי הנפט הכבד. מהלך כזה יסכן מחצית או יותר מהתפוקה שנשארה בוונצואלה. סגן הנשיא מייק פנס כבר כינה את הבחירות בוונצואלה "הונאה".

כלכלן האנרגיה פיליפ פרלגר מעריך שהסכסוך עם קונוקו עלול לעלות לוונצואלה 500,000 חביות ביום של יצוא נפט, כמו הקצה העליון של טווח ההערכות לגבי איראן אם העיצומים יחודשו במלואם. אמברגו על נפט ונצואלי יפגע בה עוד יותר.