חברת כיטוב חתמה הסכם שיווק בסין וזינקה בעשרות אחוזים

חברת הפארמה מחכה לתשובה מה-FDA לגבי אישור השיווק לתרופה המשלבת הפחתת כאב והורדת לחץ דם • עם האישור תקבל כיטוב 3.5 מיליון דולר

תרופות / צילום: שאטרסטוק
תרופות / צילום: שאטרסטוק

חברת כיטוב פארמה, שפיתחה תרופה משולבת להורדת לחץ דם ולטיפול בכאב, וממתינה לאישור ה-FDA לתרופה עד סוף החודש, הודיעה בינתיים על חתימת הסכם הפצה למוצר בסין. ההסכם נחתם מול חברת Changshan Pharma, הנסחרת בבורסה של שנזן בסין. החברה מפתחת ומייצרת תרופות בתחום מחלות הלב וכלי הדם, ובעיקר גרסה גנרית של התרופה לדילול דם הפרין, כך שיש לה גישה לכל הרופאים הרלוונטיים לתרופה של כיטוב. בתגובה לדיווח זינקה היום (א') מניית כיטוב  ביותר מ-20%, מה שמשקף לחברה שווי של 115 מיליון שקל.

תהליך אישור המוצר בסין טרם החל, ועל פי ההסכם החברה תיקח תהליך זה על עצמה, בתקווה כי העובדה שהמוצר יאושר, כך מקווים הגורמים, לשיווק בארה"ב בקרוב, תקל גם על אישורו בסין. על פי ההסכם, צ'נגשן תקבל אישור בלעדי לשיווק המוצר בסין. עם אישור ה-FDA, אשר עשוי להתקבל כאמור כבר בסוף החודש הנוכחי, תקבל כיטוב 3.5 מיליון דולר. אם יושגו אבני דרך נוספות בסין, יעלה הסכום עד ל-6 מיליון דולר, וכיטוב תקבל גם 12% מן ההכנסות.

יצחק ישראל, מנכ"ל כיטוב, אמר כי "הייתה תחרות בין חברות סיניות על המוצר ובסופו של דבר בחרנו בחברת צ'נגשן. כרגע אנחנו בעיקר ממתינים לאישור המוצר בארה"ב, כאשר כל יום שעובר בלי הערות, מעלה את הסיכויים לאישור מלא במועד".

טיפול אוטומטי לתופעת הלוואי

ישראל מציין כי גם בסין, כמו בארה"ב, סובלת האוכלוסיה מאותה התופעה שהובילה לפיתוח התרופה עבור השוק האמריקאי - נטיה של צרכנים ליטול תרופות נוגדות כאב המעלות את לחץ הדם, אך לא להתמיד בנטילת התרופות להורדת לחץ הדם שיש ליטול יחד איתן, שכן ללחץ דם גבוה אין תופעות לוואי מורגשות ואילו לתרופה יש מעט תופעות לוואי. לכן נוח לצרכנים לשכוח אותה.

הגלולה של כיטוב משלבת בין התרופה ללחץ דם לבין התרופה לכאב בגלולה אחת, וכך בכל פעם שהמטופל נוטל תרופה לכאב, עליית לחץ הדם ממנה הוא עלול לסבול בעקבות זאת מטופלת אוטומטית. המוצר מיועד כמובן למי שהתרופות לכאב אכן גורמות לו לעליית לחץ דם או שלחץ הדם שלו גבוה ממילא, אך אינו מטופל.

לכיטוב גם תרופה לסרטן שנרכשה מחברת טירנובו (tyrnovo), אשר היא עומדת לקדם לניסויים קליניים במהלך התקופה הקרובה. יצחק ישראל: "לעיתים קרובות תרופות חדשניות לסרטן זוכות בהסכמי מסחור או רכישה כבר בשלבים מוקדמים של הניסויים, וגם אנחנו שמנו לנו למטרה להגיע למצב הזה".